Mulig ny 3L ejer

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
BlackChart
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 24. maj 2019 08:17
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Skanderborg

Mulig ny 3L ejer

Indlæg af BlackChart »

Jeg overvejer lidt om jeg skal have en 3L som bil nummer 2.
Der er ingen problemet med at skrue biler selv (tvært imod).

Det der "skræmmer" mig lidt er...

Vores prisleje ligger omkring 15.000,- - ish - og i det prisleje har de fleste 3L gået omkring 500.000km
Er det et problem for dem? Eller er vi så højt at de er ved at dø og/eller blive dyre at holde kørende?

Mine lav-det-selv bil erfaringer bunder mest af alt i VW T3 og andre mærker fra midt-80'erne til ca. 00'erne, og 500.000km i dem havde budt på mindst 1 motorskift, hvis ikke mere :D
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af sussi »

5 sekunders søgning i ø. h. hjørne (Google search)
app.php/googlesearch?cx=011559452940050 ... itesearch=
1.000.000 km har en del 3L rundet :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af doktorfrank »

Det er så sjældent, at det er motoren, der definerer levetiden. For mig er det nok mest interessant, om det kan lykkes at holde rusten fra døren (læs: panelerne, bagklap m.m.) ... fordi jeg er betydeligt dårligere funderet med svejseapparater end med min udvidede værktøjskasse 8-) .
Og jeg synes ganske enkelt, at en Lupo er ideel for hjemmemekanikeren - som med andre biler i “deres bedste alder” (som vi krigsbørn siger om os selv): Altid lidt nye udfordringer, såvel praktisk som mentalt, og tilsvarende glæde og tilfredshed, når det igen lykkes at få den til at overgå stort set alt, der er kommet på markedet siden. :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af JPC »

Gå efter Audi A2, så skal du ikke bekymre dig om rust.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af Søren »

Det eneste rust min Lupo har er håndtaget på bagklappen og en lille smule på føredøren.. en er lige blevet synet og med 522.000km for en måned siden

Måske er min lupo blandt de sjældne men er næsten ik ramt af rust

Og så ved jeg der køre en Lupo rundt på møn , som har kørt 850.000km og det samme samme motor, så jeg ville heller ikk tænke for meget over motoren, med mindre den har kørt for lidt og korte ture..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af sussi »

Søren skrev: tors 30. maj 2019 11:10 Måske er min Lupo blandt de sjældne men er næsten ik ramt af rust
Det korte svar er JA.
Mest forekomne:
Rust/ir i bagklap alt efter årgang på 95% af alle 3L.
Ir i fordøre og i bunden af forskærmene.
Rust i paneler, både for og bag, dette kan være meget slemt.
Der findes IKKE 15-20 år gamle biler uden rust/ir, nogle mere, andre mindre :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af Bandit »

sussi skrev: tors 30. maj 2019 18:51
Søren skrev: tors 30. maj 2019 11:10 Måske er min Lupo blandt de sjældne men er næsten ik ramt af rust
Det korte svar er JA.
Mest forekomne:
Rust/ir i bagklap alt efter årgang på 95% af alle 3L.
Ir i fordøre og i bunden af forskærmene.
Rust i paneler, både for og bag, dette kan være meget slemt.
Der findes IKKE 15-20 år gamle biler uden rust/ir, nogle mere, andre mindre :-)
+1
Og så begynder bagbroen også at komme på listen.
Min er tidligere undervognsbehandlet og fik skiftet broen sidste efterår efter 350k km.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af doktorfrank »

Bare en forsigtig, sproglig korrektion: “Ir” er betegnelsen på kobberilte - det grønne lag, der fx ses på kobbertage. Mig bekendt findes der ikke et tilsvarende ord, når det gælder iltning af aluminium, hvis man da ikke lige vil godtage det, vi bruger om køkkentøj: “eloxeret”. Imidlertid er eloxeringsprocessen nærmere det modsatte: En el-induceret overfladehærdning, som modvirker korrosive angreb.
Så hvad skal vi kalde det, når bilens aluminiumplader bliver til hvidt pulver under påvirkning af fx elektrisk spændingskorrosion ved kontakt med jernkomponenter?
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev: fre 31. maj 2019 09:08 Bare en forsigtig, sproglig korrektion: “Ir” er betegnelsen på kobberilte
Så hvad skal vi kalde det, når bilens aluminiumplader bliver til hvidt pulver under påvirkning af fx elektrisk spændingskorrosion ved kontakt med jernkomponenter? :ugeek:
Netop derfor kalder jeg det Ir, men vi kan da også kalde det korrosion "nedbryde gradvis ved kemisk reaktion med det omgivende miljø" (potato tomato) :-)
Din forklaring er OK hvad angår forskærme, her ligger der som regel "et halvt tons" fugtigt møg i bunden ved A stolpen, men hvorfor korroderer (eller hvad du nu vil kalde det) dørpladerne 20cm. over underkanten, her har de mig bekendt ikke kontakt med jernkomponenter, og der burde ikke være tilstrækkelig fugtighed ca. midt på dørpladen, til at lede nogen form for spænding, det samme gælder de første alubagklapper, de korroderede også, hvor de ikke havde kontakt med jern?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af HamSjelv »

Oxidering, oxidlag, oxidation....
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af Bandit »

Mener man i gamle dage kaldte det hvidrust...eller var det på zink.....
Men ellers er korrosion nok mest korrekt.
Ulven kommer, ulven kommer
andersbrohus
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 8. maj 2019 17:11
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af andersbrohus »

Jeg kigger også selv lige pt og jeg må sige det at den er opgivet til 33.3km/l’eren lyder meget godt..
Dog er jeg langt fra håndværker og den skal primært bruges til pendlerkørsel mellem Aalborg og Viborg.. :-)

Det førstehåndsindtryk jeg har fået her er at de er skrøbelige, men er det så slemt?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af sussi »

andersbrohus skrev: søn 9. jun 2019 16:14 Jeg kigger også selv lige pt og jeg må sige det at den er opgivet til 33.3km/l’eren lyder meget godt..
Det førstehåndsindtryk jeg har fået her er at de er skrøbelige, men er det så slemt?
Regn med 26-27 km.l. over tid. med mindre du altid kører morfarkørsel.
Sp2 er vel nærmest et ja, 15-20 år gamle biler er "skrøbelige" især i hydraulikken.
Hvis ikke du har læst linket længere oppe så læs her
app.php/googlesearch?cx=011559452940050 ... itesearch=
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Mulig ny 3L ejer

Indlæg af Søren »

Min har lige været i Normandiet til fejring af 75året for landgangen, og den kørte 27.9 km literen i snit... og nu har den rundet 531.000km med samme motor og gearkasse og kobling
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Besvar