Inden grundindstilling - Konstaterer slør i skiftearm

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Inden grundindstilling - Konstaterer slør i skiftearm

Indlæg af kumse »

Hej derude

Jeg er ved at lave stort service på min Lupo 3L 2005 med 217.000km på tælleren. Den skal igennem syn om en måneds tid. Jeg ville lave grundindstilling af gearkassen, som den aldrig før har fejlet på i de 5 år jeg har haft den. Jeg checkede dog lige for slør i skiftearmen inden jeg gik i gang... heldigvis.. for jeg synes der er en del slør i.
Den skifter gear og kører som den skal. Bør jeg skifte til nyt?

Jeg har fundet sussi's guide, men den beskriver kun 5 punkter med tekst.. ingen billeder :? Hvilke stumper skal man investere i?

Som i nok også kan se af billedet, så drypper den lidt hydraulikolie. Det har fået gummiet til at give lidt efter. Jeg har efterfyldt cirka 0,5dl hydraulikolie, siden service for et år siden. Så jeg vil mene det ikke er et alarmerende forbrug.
IMG_2456.jpeg
IMG_2456.jpeg (544.64 KiB) Vist 2877 gange


Gode råd modtages gerne ;)

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Inden grundindstilling - Konstaterer slør i skiftearm

Indlæg af 383CI »

Når bilen er på liften ikke bør, men skal du skifte gearkasse olien i min verden. Husk 3,2L gennem speedometer drevet.
Det er en farlig km stand hvis ikke der er helt styr på olien.

Hvis bilen køre som den skal er der vel ingen grund til at skifte armen? Omvendt falder den af på en tur til OttoDuborg bliver det bøvlet at komme hjem og nu den er løftet op og i gang med at blive beæret med kærlighed er det da en overvejelse værd nu du er opmærksom på det.

Det er også smartere at stå med evt. problemer og drillerier når du planlægger det end akut så jeg ville nok bestille den her

http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... po-3l-p-36

hjem til lageret og skifte, alene for at imødegå problemer på en mørk Storebæltsbro eller andre uheldige steder og når den falder af giver det en problematisk gearskifte.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Inden grundindstilling - Konstaterer slør i skiftearm

Indlæg af kumse »

Hej 383CI. Tak for dit svar. Gearolien skifter jeg for hver 60.000km, med 3,2L. Den lyder og går rigtig fin i gearkassen, men hvem ved hvad der lurer. Måske en skiftegaffel eller lejer i nær fremtid... Jeg håber det ikke. :?
Jeg synes måske den nogle gange godt kan koble til i lette ryk, før den kobler helt til.

Jeg kan bedst lide at lave forebyggende vedligehold, og jeg havde den opfattelse at der var den klare holdning på forum'et, at der må være absolut 0 slør i den skiftearm.

Jeg tror jeg bestiller den arm. Skifter den, og laver en grundindstilling. Jeg vil meget nødig strande på det værksted jeg låner :)

Men først skal den lige igennem syn ;)

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Inden grundindstilling - Konstaterer slør i skiftearm

Indlæg af 383CI »

kumse skrev: tirs 21. maj 2019 16:25 Hej 383CI. Tak for dit svar. Gearolien skifter jeg for hver 60.000km, med 3,2L. Den lyder og går rigtig fin i gearkassen, men hvem ved hvad der lurer. Måske en skiftegaffel eller lejer i nær fremtid... Jeg håber det ikke. :?
'
Det er sgu da super der er service på gearkassen, så er lejerne sikkert ikke i fare.
kumse skrev: tirs 21. maj 2019 16:25 Jeg synes måske den nogle gange godt kan koble til i lette ryk, før den kobler helt til.
Det kan skyltes mange ting, første bud, så længe den kan starte i "STOP" er at føringhornet/udrykkerlejet er ved at være slidt, hvis ikke den kunne starte i stop ville budet være koblingscylinderen.


kumse skrev: tirs 21. maj 2019 16:25 Jeg kan bedst lide at lave forebyggende vedligehold, og jeg havde den opfattelse at der var den klare holdning på forum'et, at der må være absolut 0 slør i den skiftearm.
Bilerne kan godt køre med slør i armen, det er grundjusteringen der ender med RTFM12 hvis der er (for meget) slør i armen. Hvor meget der er for meget er forskelligt fra bil til bil.
Hvis armen hopper af mister du gear og får fejl på, som jeg husker det G38 så skal den bare på igen, men så er tiden løbet ud på på stangen.

Jeg tror jeg bestiller den arm. Skifter den, og laver en grundindstilling. Jeg vil meget nødig strande på det værksted jeg låner :)

Men først skal den lige igennem syn ;)

Vh
Thomas
[/quote]
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar