Side 1 af 1

Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)

: fre 19. apr 2019 10:24
af Bitpool
Heysen,
Første indlæg(håber ikke jeg bliver stenet, for at stille et, før stillet spørgsmål(har kigget i faq)).
Det skal siges at min datters Lupo er den første som jeg nogensinde har haft fingrene i, så ja jeg er aldeles nybegynder hvad Lupo angår ;).

1. Adgang til koblings aktuator?(Olie rent ud sagt "pisser" ud ved træk wire, så må nok indse at den er mere end "done") Lupo 1.4 FSI - Import bil.
Umiddelbart virker det som om at den skal fjernes oppe fra, men jeg er ærligt talt noget i tvivl?
Hvad "nemmeste" fremgangs/adgangs måde?

2. Det lader til at vagtech.dk har ganske godt styr på Lupo og det eneste sted jeg har fundet reference til Gammel/Ny version af aktuator? Så derfor gætter jeg på at det vil være en fordel at få den pillet op af den dybe brønd og finde ud af om det er gammel eller ny version - da det er en import bil er nummerplade åbenbar ikke videre brugbar i søgen efter eksotiske stumper ;). Ellers jeg er jeg meget modtagelig for andre forslag til hvor en ny kan fremskaffes til en fornuftig pris, det lader til at de bare koster kassen.. Og så'rn er det bare :/.

Håber der er en venlig sjæl med lidt input til Jensen her, inden alt huden på polio armene bliver skrællet af :P

Go'Påske
Mvh Michael

Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)

: fre 19. apr 2019 13:49
af doktorfrank
Gammel og ny model er ens på nær længde og facon på slangen - og den kan bare flyttes over.
Start afmontering med at løfte venstre side af bilen (husk støttebuk) og tag forhjulet af. Nu er den nederste ende af aktuatoren nogenlunde tilgængelig. Træk stikket af ... lettere sagt end gjort, men lidt WD-40 hjælper, og tryk IND på stikket, mens låsen trykkes fri (klik).
I motorrummet gør du dig selv en tjeneste ved at demontere hydraulikstationen (læs en af vejledningerne). Samtidig er det ene kabel taget af batteriet. Løsn kontramøtrikken på kablets justering og drej det så langt ind som muligt. Nu kan det frigøres fra armen.
Hvis aktuatoren er korrekt fastholdt i den fjedrende holder på midten, skal den skubbes tilpas langt nedad til at kunne drejes fri af låsetappen ... jeg foretrækker at løsne holderen med en kort 10 mm nøgle til holdeskruen lige under gangstellerens nederste magnetventil.
Træk aktuatoren op, slå slangens lille dyvel ud med en dorn og tag slangen af.
Monter slangen på en ny eller brugt, renoveret aktuator. Sørg for at udluftningsskruen er til at løsne med en 4 mm unbrakonøgle. Genmontering er så processen i omvendt orden.
Med tryk på systemet og gear i N udluftes aktuatoren, hvorefter vcds bruges til justering af koblings-spændingen og grundjustering ... mit alles.
Har jeg glemt noget???
:D

Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)

: fre 19. apr 2019 14:42
af Bitpool
Hej doktor frank :)

Tusinde tak for info!

Jamen så er jeg ved at være tæt på, hydraulik pumpe osv er frigjort i et desperat forsøg på at skaffe plads, og ja batteri er naturligvis koblet fra. Klasse med info om, hvordan selve aktuator er fastgjort, den havde jeg ikke lige regnet ud selv :D

Så kort sagt smuk beskrivelse, er heldig at have adgang til en firesøjlet lift, så mon ikke det skulle være et overskueligt projekt nu.

Igen tusinde tak for hjælpen!

Mvh Michael.

Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)

: fre 19. apr 2019 20:10
af sussi
doktorfranks fine vejledning er tilføjet i FAQ

Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)

: lør 20. apr 2019 10:53
af Bitpool
Jaja ud kom den, så "Thumbs up" til Frank's guide!

Nem var den ikke må jeg indrømme, jeg endte med at hive den neden ud, om det er fremgangsmåden, ved jeg ikke men ud kom den.

Så summasumarum, Frank's guide holder :D

Det skal nok blive sjovt og få den på plads igen :evil: