Taper luften ud af dækk

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Taper luften ud af dækk

Indlæg af olefredrik »

Jeg har 2stk dækk der taper luften over et stykke tid.
Med lidt sæbevand og en skjærpet hørsel er der konstatered en luft lækkasje ved foden af ventilerne. (overgang felg til ventil)


Er der noen bud på hvorledes forhindre denne lækkasje?


:)
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - det har jeg flere gange døjet lidt med 🤪
Det plejer at hjælpe hvis du monterer en ny ventil med det der lim snask i stedet for bare fedt 👍
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af olefredrik »

mange tak, så forsøker vi det
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af Vyffe »

Og det klistrede snask der omtales hedder Bead Sealer ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af sussi »

Inden du monterer ny ventil, skal du slibe grundigt med fint sandpapir, så du får en helt glat overflade.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af Kim B Olesen »

Nemlig Vyffe 👍
Sussi - dem jeg har døjet med har været helt fine uden bobler eller noget 🤪
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: man 11. feb 2019 16:26 Sussi - dem jeg har døjet med har været helt fine uden bobler eller noget 🤪
Jeg har desværre været ude for at anlægsfladen har været irret, derfor er både fælgkanter og ventilfæste blevet slebet glatte inden montering af nye dæk, og mine dæk har været tætte siden :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af olefredrik »

Så er der blivet lufttæt. 2 nye ventiler. Jeg må lige annoncere: jeg gik til en fagmand og ga han 50kr per ventil inclusiv montage. Ville gjerne udført det stykke arbeid men jeg fik jo aligevel lidt extra. Jekken gled på is og sne og bilen faldt ned. Så var det dejligt at benytte orginaljekken som festes inn fra siden og ikke nedenfor, etter å hakket is og planert ud med et stykke tre.
Der var også lidt bøvl, luftlekkasje, lige ved en balanse blok.

Kan man få afmontered og montered dæk med manuelt verktøy? Og hvilken type?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af Kim B Olesen »

Sådan 👍
Ja det kan man godt, men det er ikke en sjov opgave 😂😂 du kommer til at svede 🤪
Bagefter skal du jo have afbalanceret, medmindre du bare mener at løsne den ene side for fx at skifte en ventil 😎
Google eller youtube er din ven 👍 tænker du kan finde en video 👍
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af sussi »

olefredrik skrev: man 11. feb 2019 21:26 Kan man få afmontered og montered dæk med manuelt verktøy? Og hvilken type?
Et par gode dækjern, og en STOR søjleboremaskine til at løsne dækkene.
Og som Kim skriver: På Youtube er der gode ideer til at lave et rigtigt værktøj, og til "en form for afbalancering"
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Taper luften ud af dækk

Indlæg af doktorfrank »

Det skal ikke blive stående som en diminutiv sidebemærkning, at der også var en utæthed ved en afbalanceringsklods!
Der der igen grund til at understrege, at balanceklodser af den klassiske type, som bankes ind over fælgkanten, er håbløse til vore magnesiumfælge! De skraber den beskyttende lak af de (i forhold til stålfælge, som de jo er beregnet til) meget kraftige fælgkanter, så der hurtigt opstår korrosion, som klemmer dækkanten fri af kontakt - en sivepunktering er en realitet. :cry: Jeg har desværre set alt for mange tilfælde, og det er faktisk øv-arbejde at genskabe et tæt fælgrand og korrosionssikre den; uden demontering af dækket går det ikke.
Så: I min verden findes kun afbalaceringsklodser af den type, som limes på. Altså undtaget mine stålfælge til vinterdækkene. :lol:
Således endte torsdagens prædiken.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar