Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?

Indlæg af kumse »

Hej derude

Min Lupo 3L har efterhånden rundet 210.000km og har efter hvad jeg ved aldrig fået skiftet kobling. Bilen kører fint, men ved diagnose kan jeg se i måleblok 025 felt 2 at værdien er 67,2%.
Jeg har søgt op og ned på forummet og kan læse at en værdi på 65% er absolut minimum.
Det betyder vel at min kobling er meget tæt på færdig? Jeg kan bedst lide at skifte dele præventivt, ville i skifte hvis det var jer?
Jeg skruer normalt selv, men har ikke tiden til det i øjeblikket. Hvilket værksted i Københavnsområdet har kompetencerne til at skifte med originalt føringsrør, Sachs koblingssæt og det hele, og hvad kan man forvente sådan en omgang koster?
IMG_0795.jpg
IMG_0795.jpg (731.2 KiB) Vist 3838 gange
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?

Indlæg af Vyffe »

Tror du har fået kaffen galt i halsen. De værdier indikerer at din kobling er så god som ny (næsten) :D

De 65 % ved jeg ikke hvor du har fra - mon ikke du har læst 85 som 65 ;)

Kør du roligt de næste 200.000 km, med den samme kobling.

Min kobling har rundet 617.000 km og fejler stadig intet :mrgreen:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?

Indlæg af 383CI »

kumse skrev: man 23. jul 2018 19:24 Hej derude

Min Lupo 3L har efterhånden rundet 210.000km og har efter hvad jeg ved aldrig fået skiftet kobling. Bilen kører fint,
Har du styr på olien på gearkassen og at den er skiftet og fyldt med 3,1 Liter, ikke de 2,7L som VW foreskriver?

Hvis ikke er der stor risiko for du snart får anledning til at skille det hele af og skifte lejer i gearkassen., eller evt. gøre det præventivt.

3L værkstedet er et som jublekorret her vil anbefale. Personligt kan jeg dog ikke det efter min bil var tæt på defekt efter besøg der og visse andre historier fra andre. Jeg ville kontakte en "privat" for hjælpen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?

Indlæg af kumse »

Tak for svar begge to!

Jeg havde læst indlægget hvor Kim B Olsen svarer:
viewtopic.php?t=6536
Men jeg kan se efter jeg har læst det endnu en gang, at jeg tolkede værdierne forkert. Det er rart at vide at det ikke er der jeg skal sætte ind næste gang.
Gearkassen har fået 3.1L olie ved 120tkm, og igen ved 192tkm. Den har ingen mislyde, så jeg krydser fingre for den holder lidt endnu. Olien ved 192tkm løb med en helt klar stråle, men var ret mørk i opsamlingsbaljen.
IMG_3977.jpg
IMG_3977.jpg (1.75 MiB) Vist 3821 gange
IMG_3978.jpg
IMG_3978.jpg (923.63 KiB) Vist 3815 gange
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?

Indlæg af kumse »

Nuvel, nu når jeg er igang. Jeg har lært meget af at læse på dette forum. Jeg har også skiftet fedt i tripodeskålene, det gav en mærkbar bedre kørsel
IMG_2709.jpg
IMG_2709.jpg (1.47 MiB) Vist 3814 gange

Samt skiftet manchetter på bærekuglerne. De var så småt ved at vise tegn på at sprække. Jeg købte Lemförder styrekugler og flyttede manchetterne over. De passede meget fint.
IMG_4182.jpg
IMG_4182.jpg (1.45 MiB) Vist 3814 gange
og viskertræk, bagfjedre, bumpstop, kødben, trykkugle, termostat ... det er jo en hel hobby at holde sådan en fyr kørende :D
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar