Ny bruger der er glad for forum

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Hej.
Jeg er ny bruger i lupo3lklub.dk og har allerede haft glæde af diverse fora. :D
Jeg købte en lupo 3l tdi 2002 i fredags for 3000,-kr. Den har syn i et år endnu og med nummerplader. Jeg har skiftet et baghjulsleje og hældt kølervæske og 1 liter olie på, da begge dele var noget under minimum. Bilen er beregnet til min søn der er studerende, så det virker som et økonomisk godt valg. Vi kørte en tur på 30 km i går uden problemer, men jeg valgte at tage bilen på arbejde for at afprøve den yderligere. Jeg kan bedre klare det hvis der opstår problemer. Og det gjorde der da jeg skulle hjem. Efter 2 km. kørsel og et stop ved biltema, kunne den ikke køre. Motor gik fint, men speeder reagerede ikke når den stod i bak og drive. Efter at have tænt lidt, valgte jeg at tage minuspol af batteri og sætte ledninger sammen. Efter påmontering af polsko virkede alt igen og jeg kunne køre 10 km.. Så skete det samme igen, af med minuspol osv igen og jeg kunne køre hjem. Jeg kom frem til at der måske manglede hydralikvæske. Fandt beholder efter lidt tid, men der står dælme do not open på låget og det var der jeg måtte læse lidt på lektien på forum og fandt svaret. Jeg har forsøgsvis hældt 100 mil. på og regner med at det rækker lige nu. Jeg ville ikke hælde for meget på, men må senere tage trykket af bomben og hælde rigtig mængde på. Pumpen er skiftet for 1 år siden, så hydralikvæske er ikke så gammel. Slangerne ser dog noget fedtede ud under pumpen, så det er jo nok der olien er forsvundet hen.
Jeg roder mest med gamle Audier, så lupo er helt nyt for mig og jeg fornemmer at jeg kommer til at skulle bruge pc med div programmer for at kunne holde denne fine lille bil kørende.
Mvh. Gert
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af 383CI »

Velkommen her.

Hvis du læser FAQen og ellers sufer lidt rundt her er du meget klogere på bilen og undgår at stille de mest almindelige ??? som flere, ink, mig selv er uendeligt trætte af at at svare på.

Det er ikke raketvidenskab at holde en Lupo kørende, men der er nogle ting at følge op på og tage hensyn til som ikke er kendt fra andre gamle biler.

Inden sussi kommer på banen, udfyld din profil med herkomst osv. så er det meget nemmere for venlige sjæle i lokalområdet at byde ind og det udstråler du tager fora en smule mere alvorligt ;)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Tak for råd.
Sussi var dog hurtigst med en venlig henstilling. Min profil er nu opdateret så alle kan se at jeg er en halvgammel mand med hang til at reparere biler og bor i provinsen.
Mvh. Gert
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af doktorfrank »

Hej Gert
Også velkommen fra mig ... Ringsted er jo ikke langt væk, og jeg har VCDS (og meget andet), så det kan blive hyggeligt i klubben for halv- og helgamle biltosser med hang til mekaniske udfordringer.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Så det kan blive hyggeligt i klubben for halv- og helgamle biltosser med hang til mekaniske udfordringer. 8-)
Ja vi er jo snart nogle stykker af den slags :-) :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Tak for velkomst.
Nej der er ikke langt til Ringsted hvor vi tit er forbi da min kone kommer fra Ringsted og hele hendes familie bor der. Det kan godt tænkes jeg vil spørge til dine erfaringer med vcds, da jeg ikke selv har det endnu. Jeg vil lige læse på faq og se om jeg bliver klogere.
Mvh. Gert
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af sussi »

GertH skrev:Jeg vil lige læse på faq og se om jeg bliver klogere. Mvh. Gert
Sæt et par weekender og 20 liter kaffe af til det :-)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Jeg læste flere steder om sangen og har nu fundet den.
Hydraulikolie kontrol / efterfyldning af hydraulikolie
Indlægaf sussi » man 6. feb 2012 23:27
1. Tag tændingen fra og luk venstre fordør.
1a. Vent 5 minutter, ellers sættes der en fejlkode, når du afmonterer stikket.
2. Afmonter stikket ved pumpen (luk IKKE venstre fordør op nu, og sæt IKKE tænding på bilen)
alternativt afmonter + polen på batteriet.
3. Skru det mørkegrønne låg af hydraulikbeholderen.
4. Løsn trykklokken et par omgange omgange mod uret, til den bliver løs og spænd den igen.
5. Fyld hydraulikolie på, op til ca. 2-3mm under dækslet.
6. Skru det mørkegrønne låg på hydraulikbeholderen.
7. Sæt stikket på og åbn døren.

Kan man ikke:
Tage - pol på batteri fra
Skrue grønne låg af hyd.beholder
løsne trykklokken så tryk går af og stramme igen
fyld hyd.olie på til 2-3 mm under dæksel
-pol sættes på igen

Jeg er helt ny på Lupo, så måske overser jeg noget.
Mvh. Gert
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af sussi »

GertH skrev: Kan man ikke:
Tage - pol på batteri fra
Skrue grønne låg af hyd.beholder
løsne trykklokken så tryk går af og stramme igen
fyld hyd.olie på til 2-3 mm under dæksel
-pol sættes på igen

Jeg er helt ny på Lupo, så måske overser jeg noget.
Mvh. Gert
Det står der faktisk også at du kan, ingen problemer i det :-) :-)
men du nulstiller jo bare radio, Pwatch, økometer mm. alt efter model, samt trip.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Det står der faktisk også at du kan

Det kan jeg godt se, nu jeg læser det igen. Jeg havde vist ikke læsebrillerne på første gang jeg læste sangen :D
Triptæller og ur nulstiller alligevel hvergang bilen startes, det er nok en lille ting jeg skal se på senere.
Mvh. Gert
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Sangen virkede efter hensigten.
Da bomben blev løsnet, løb væsken tilbage til beholder og ud over kanten. Det kan jeg kun tolke som der var for meget på. Dvs at tolerancen mellem for lidt og for meget er under 100 mml.
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af sussi »

GertH skrev:Sangen virkede efter hensigten.
Da bomben blev løsnet, løb væsken tilbage til beholder og ud over kanten. Det kan jeg kun tolke som der var for meget på. Dvs at tolerancen mellem for lidt og for meget er under 100 mml.
Typisk når "klamphuggere" gør sig kloge på 3L, det kan koste en sprængt beholder. :D :D
Totalmængden på systemet er under ½ liter.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
GertH
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 6. mar 2017 20:19
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny bruger der er glad for forum

Indlæg af GertH »

Typisk når "klamphuggere" gør sig kloge på 3L, det kan koste en sprængt beholder.

av. Den sved.
Selvlært perlestensmekaniker.
Vores biler
Opel Corsa 1.2 16v 2000 155000km.
Audi A6 1.8T sedan 1997 389000 km.
Audi A4 1.8 stc. 1996 379000 km.
Besvar