Koblingsylinderens spenningsdifferens

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af olefredrik »

Det står i manualen at spenningen er 1.85V-1.95V i tilkoblet og mellom 3.7V-4.1V I frakoblet.

Det står at differencen må være mer enn 2V.

Er det noen som har erfaring med differenc mindre enn 2V? Hva betyr det i praksis? Hvilke symptomer?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af Qaxius »

I et af de meget gamle indlæg herinde, der beskrives det, at start i STOP ikke er muligt, når forskellen er under 2volt, eller at det kan være en indikator.

Jeg er overbevist om at forskellen mellem trukket og ikke trukket, bliver brugt af motoren, til at beregne slidtagen på koblingen ( eller udrykkerlejet ).
Når spændingsforskellen er under 2 volt, så tror jeg at koblingen er under 85%.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg ved ikke lige hvornår det sker - altså hvor langt den skal ned :?
Men på et tidspunkt under 2 volt melder den fejlen reguleringsdifference og så kører den ikke længere :(
Så kan du være heldig at lave en grundjustering og køre lidt igen indtil det bliver træls ;)
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af olefredrik »

Ok, interresante inspill, den gir ingen feilmelding på spenningsdifferensen.
En oppdagelse er at tidligere ejer har fylt opp hydraulikken (antagelig stadig etterfylt) med transmissionsolie(rød). Det kan være at kraften eller utslaget I armen da ikke blir like stor?
Uansett må olien skiftes.
Noen ide om hvordan hydraulikksystemet enklest tømmes helt for olie? Det skal stå i 'Maintenance Booklet 809' men hvor er det :)
Antar at jeg bagefter fylling skal lufte på clutsj sylinder.

Den løber igjennom grundjusteringen helt frem til 'searching' [finne slip point] (det er ikke samme bil som i en annet innlegg om searching som nylig ble opprettet og som nå går fint igjennom grundjustering)

Det var kraftig spenn i da jeg løsnet 'gear actuator' for å justere posisjonen. Den starter kun i nøytral og 'hugger' når den settes i 'D' eller 'R' men så er det jo fortsatt ett stykke vej at gå.

Vognen gir 'mekanisk' lyd fra girkassen ved motorbremsing. (da den ble prøvekjørt). Gear actuator var tydelig i grovt fejl posisjon.
Kan det føre til at tandhjulene ikke er riktig posisjonert i gearkassen ved kjøring og gir lyd ved motorbremsing?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis du har prøvet de samme tricks som med den anden, lyder det til dit føringsrør/udrykkerleje er færdigt :(
Hvad er værdierne på koblingsaktuatoren mens du grundjusterer i ind og udkoblet tilstand ?
Mekanisk lyd under motorbremsning betyder - STOP FOR HELVEDE INDEN DU SMADRER GEARKASSEN HELT 8-) :mrgreen:
Det er et leje eller flere der er gået og du skal ikke køre ret langt før den smadrer tandhjul og eller gearkassehus :(
Renover gearkassen, så kan du jo også skifte dine smadrede koblingsdele i processen 8-)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af doktorfrank »

Ja, bare man kunne få de mange ejere af velkørende Lupoer til at forstå det: Lyde fra gearkassen går ikke væk af sig selv, og ørepropper er godt nok en billig løsning - men det bliver meget (MEGET) hurtigt til den definivt afgørende lyd af knuste tandhjul og dermed til en nogenlunde lige så definitiv overvejelse, om ikke reparationen nu overstiger bilens værdi.
Og det er surt - jeg har lige kasseret yderligere et par stykker, fordi tandhjulene har fræst pænt store huller i huset og tillige har efterladt tandstumper som en kage overalt i huset, samt en, der er blevet værdiløs af at køre helt uden olie. En seriøs vurdering af indholdet siger, at de med sikkerhed kunne have fungeret til alles tilfredshed i resten af bilens forventede levetid, hvis de bare havde fået udskiftet et par lejer, da slitagen begyndte at være hørbar. Og det kunne have været klaret for et overskueligt beløb.
Har vi andre/bedre muligheder for at komme ud med det glade budskab end dette forum?
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af olefredrik »

:) vognen er I kærlige hender. Den ble hentet av mig med tilhenger og har stået bom stille I mitt eje, nu forresten nedsnødd ;) Tidligere ejer's ord forteller at den ble kjørt pent hjem ca 1km etter oppdagelsen av lyden ved motorbremsing og så en lille prøvetur 50m med mig.

Koblingsaktuatorens verdier under grundjustering: 1.89V og ca3.77V
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af olefredrik »

Har skiftet olie på hydraulik og luftet clutsj sylinder. Dette gir 1.86V - 3.89V på sylinder. Forøvrig ingen endring.
Grundjustering lykkes. Creep point justering ikke.
Tror clutsjen/hylse er slidt samt at det er mekanisk fejl I gearkassen.
Demonterer gearkassen.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Det der med at krybepunktsjusteringen ikke starter i måleblok 25 har jeg også været ude for nogle gange... Ét kort dap på sppederen plejer at kunne starte justeringen.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af olefredrik »

Tak. Så forsøker jeg det innen demontasje av kassen
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Koblingsylinderens spenningsdifferens

Indlæg af olefredrik »

Føringshylse ødelagd.
Clutsj udslidt.
Gearkassens tilstand: se viewtopic.php?f=11&t=7346
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Besvar