Elf 5-40 olie

Forummet hvor der snakkes biler
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Elf 5-40 olie

Indlæg af Clayton »

Der var næsten ikke olie på Lupo, fyldt lidt 5-40 elf Normalt til Renault, men kan det gå til den skal have service i næste uge? ;)

Mvh Morten Clayton

GOD JUl
Hader FB :roll:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af ph. »

så længe det er en fuldsyntetisk så kan du fylde hvad som helt på ;)
ved godt at koret vil skrige, imens det korser sig. Men det må det om! ;)
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Clayton »

Fedt... det ER det :-) puhaa

Hvad med oliefilter, SKAL det være originalt, ellers shopper jeg hos FTZ
Hader FB :roll:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af 383CI »

Det er jo nok bedre end ingen olie, men om ikke andet kan du j vende tilbage med en bekræftelse af hvad korret ville sige når/hvis maskinen brænder af.

Oliefilter? Nogle døjer med olietrykslampen lyser hvis de sætter for ringe/billigt filter i bilen, så må det være egen vurdering om du mener FTZ eller andre har filtre der er iorden.

For snart noget tid siden hørte jeg om en der ikke ville "ofre" det rigtige olie på Lupoèn.
Der gik så et par måneder, så blev han hentet på fejeblad og bragt til motorskifte.
Jeg er ikke ubetinget tilhænger af Castrol, min kørte bedre på Sunoco olie, så det ville jeg have fortsat på hvis ikke netop det firma røvede mig gevaldigt i anden forbindelse, men en "tilfældig" 5-30/40 olie kunne jeg, udfra overstående historie aldrig finde på at hælde på bilen.
Den har nu 545k km. på tælleren og slår ikke en skid forkert, så jeg fortsætter med VW`s godkendte olie.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af ph. »

selv.f. forudsat at den er beregnet til diesel motorer...
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Andreas1972 »

Hej Clayton
Jeg har skruet bil i over 25 år og har stadig ikke de vise sten ang. olie
Olie tror jeg er som religion ( med frygt for at komme i bad standing ;) ) Det er klart og indiskutabelt at olie bliver slidt ( nej olie er bare et driv / bære middel til at holde additiverne ) olien bliver nemlig genbrugt men bare renset og tilsat nye additiver i langt de fleste tilfælde ;) men pris og kvalitet hænger selvfølgelig sammen men mon ikke også vw har valgt at henvise til de olie producenter der gav de bedste rabatter ?????
Det er klart at hvis du vil spare endten på olie kvalitet eller pris så koster det måske noget på den lange bane ?????
Men hvis du kører ca 15000 mellem olie og filter skift og gerne mange lange ture så tør jeg godt ligge hovedet på blokken for at uanset hvilket olie mærke ( Bare rigtig viskositet og fuldsyntetisk ) du vælger skal din fine lille 3l`er nok holde til det
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af doktorfrank »

Min kompliment - det er sandelig ikke hverdagskost at støde på én, der kender forskel på de vise sten og de (alt for ofte omtalte) Vises sten.
Nok er der nosser i noget med biler, men hvad de Vise mænd og deres vedhæng skal indblandes for, er noget som religionshistorikere fortsat undrer sig over. Min matematiklærer i gymnasiet skosede os ideligt for misforståelsen.
Men, men .... og men: Ved at google emnet kan jeg nu konstatere, at der ikke længere er noget resultat for de vise sten. Kun "de vises" . Øv.
Til gengæld beviser oversættelsen fra latin(sk) "lapis philosophorum" at det overhovedet (stadig) ikke har noget med vismænd at gøre.
Verden vil bedrages (og oftest er det værtinden, der bliver det).
:ugeek: :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af 383CI »

Andreas1972 skrev: Men hvis du kører ca 15000 mellem olie og filter skift og gerne mange lange ture så tør jeg godt ligge hovedet på blokken for at uanset hvilket olie mærke ( Bare rigtig viskositet og fuldsyntetisk ) du vælger skal din fine lille 3l`er nok holde til det
Uden at gå i rette var det netop det han sagde, ham der ikke ville købe olie af af den VW godkendte type, og nej, her snakker jeg ikke Castrol.
Hans Lupo holdt ikke et serviceinterval på HaraldSkrald 5/30 olie. Det er nogle år siden, men om der kan have været ivejen skal jeg ikke kunne sige.
Faktum er den fik noget olie der ikke opfyldt standarderne, så brændte den sammen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af sussi »

Andreas1972 skrev: mon ikke også vw har valgt at henvise til de olie producenter der gav de bedste rabatter ?????
Det er da noget af en påstand :roll:
Rabatter til hvem :?:
VAG har opstillet nogle kriterier for olie, på samme måde som alle andre "bilkoncerner", så mon ikke det er klogest at bruge den olie der opfylder disse :?:
De henviser ikke til nogen som helst, de opstiller bare nogle krav, så er det op til olieproducenterne at opfylde disse.
Og en lille krølle på halen, i 2001 (IIRC) ændrede VAG anbefalingen af W0/30 til W5/30, jeg ved ikke om det havde noget at gøre med skiftet fra ANY til AYZ, men den nye anbefaling gælder ALLE 3L 1,2 TDI og Audi A2 1,2 TDI motorer.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Clayton »

Tak for gode input, det er ikke fordi jeg ikke vil købe en god olie, eller den VW anbefaler, havde bare kun det andet på "lager" og bilen skule til KBH.

Jeg bestiller ELF den rigtige VW anbefaler, og originalt oliefilter, og så får den frisk hydraulik olie, split og O-ringe.
Hader FB :roll:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af 383CI »

Clayton skrev:T
og så får den frisk hydraulik olie,
Uden at være træls men for at forebygge, så brugt 30 splitsekunder på at undersøge den eksakte type på netop det olie.
Hvis du laver samme nummer, og hælder det på "der lige er på lager til brændekløveren" kan jeg garentere at dit næste indlæg handler om der er fejl på skiftemekanismen og hvad der kan være sket.

Svaret vil være at alt skal skiftes ud fordi det er specialolie der skal anvendes.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af ph. »

for nu at holde det her astrofysiske emne helt nede ved jorden og uden at involvere trosretning. så tænker jeg at Vw har valgt at "godkende" 5W-30 ...vist nok som den eneste visko? pga. et køre langt på literen udgangspunkt
Hvis Renault har valgt at godkende en 5W-40 olie så er den nok ikke så ringe at en L3l går kold pga. at den kører en uges tid på den olie!
At man vælger at fylde en eller anden Harald skrald olie på som formentlig ikke har noget der ligner en godkendelse fra nogen bilproducent Dét vil jeg slet ikke udtale mig om da det nok vil gi en længere periodes bortvisning fra forum'et
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Skipper »

Det der er kritisk med xw-xx angivelserne er blot at olien holder den påkrævede viskositet og bæreevne i det angivne temperaturinterval. Det er ikke skadeligt at tage en olie der holder viskositet og bæreevne bedre, som det er tilfældet her. Går man den anden vej er der derimod problemer. Så bliver olien enten for tynd når den er varm, eller for tyk til at cirkulere ordentlig når motoren er kold.

0w-30 er blot mere letløbende i kold tilstand end, end 5w-30.

5w-40 holder sig indenfor specifikationer ved højere temperaturer end 5w-30.

Det er derimod altafgørende, at man som minimum overholder specifikationerne, og bruger en god kvalitetsolie, for det er det der afgør bæreevnen. Bruger man højere specifikationskrav / bedre kvalitet, så takker ens motor blot for den øgede beskyttelse, og kvitterer højst sandsynligt med et længere liv.

Det er på trods af tro......ikke religion. :)

Men, jeg skal på ingen måde opfordre til at vælge anden viskositet end den anbefalede.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af doktorfrank »

+1
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af ph. »

Skipper skrev: Det er derimod altafgørende, at man som minimum overholder specifikationerne, og bruger en god kvalitetsolie, for det er det der afgør bæreevnen. Bruger man højere specifikationskrav / bedre kvalitet, så takker ens motor blot for den øgede beskyttelse, og kvitterer højst sandsynligt med et længere liv.
Hvoraf aflæser man bæreevnen i en olie?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Skipper »

Det er det specifikationerne og beskrivelserne er der for.

Der opgives som sådan ikke et indextal for bæreevnen, for den er igen afhængig af temperatur og dermed viskositet.

Men, en højere godkendelse er som regel et godt tegn. Indenfor samme kategori olie naturligvis! ;)

Og endeligt kan man sætte sig ned og læse de tekniske beskrivelser for olien.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af ph. »

Skipper skrev: 1.Det er det specifikationerne og beskrivelserne er der for.
2.Og endeligt kan man sætte sig ned og læse de tekniske beskrivelser for olien.
1.Hvor finder jeg specifikationer og eller beskrivelser som beskriver bæreevne
2.men det kræver jo stadig at man ved hvordan de definerer bæreevnen
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Skipper »

ph. skrev:
Skipper skrev: 1.Det er det specifikationerne og beskrivelserne er der for.
2.Og endeligt kan man sætte sig ned og læse de tekniske beskrivelser for olien.
1.Hvor finder jeg specifikationer og eller beskrivelser som beskriver bæreevne
2.men det kræver jo stadig at man ved hvordan de definerer bæreevnen

1. hos producenten
2. ja

Og i forhold til hvad jeg fornemmer du fisker efter. Ja, det er ikke nemt for alle og enhver at vende dunken om, og få et entydigt svar. Deraf nok den megen religion på området.......................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af CJohansen »

Skipper skrev:
ph. skrev:
Skipper skrev: 1.Det er det specifikationerne og beskrivelserne er der for.
2.Og endeligt kan man sætte sig ned og læse de tekniske beskrivelser for olien.
1.Hvor finder jeg specifikationer og eller beskrivelser som beskriver bæreevne
2.men det kræver jo stadig at man ved hvordan de definerer bæreevnen

1. hos producenten
2. ja

Og i forhold til hvad jeg fornemmer du fisker efter. Ja, det er ikke nemt for alle og enhver at vende dunken om, og få et entydigt svar. Deraf nok den megen religion på området.......................
+1 eller 2 eller .....

Clayton har bare fået en sjat olie på der bedre kan tåle sommerheden..................... :D
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, vi er nok mange der kan huske den store oliediskussion.

Jeg fastholder min tyrkertro til Ardeca, primært baseret på amerikanske sites omtale af netop dette fabrikat, og dernæst fordi jeg er blevet anbefalet den af et par stykker, jeg tror ved hvad de taler om.

Netop denne "trosretning" kan skabe dønninger der får de fleste stormflode til at blegne - mærkeligt nok :shock:


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar