Elf 5-40 olie

Forummet hvor der snakkes biler
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af ph. »

Skipper skrev:
Og i forhold til hvad jeg fornemmer du fisker efter. Ja, det er ikke nemt for alle og enhver at vende dunken om, og få et entydigt svar. Deraf nok den megen religion på området.......................
Hvad skal jeg kigge efter på bagsiden af dunken? ....vel at mærke, for at få oplyst bæreevnen!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Skipper »

ph. skrev:
Skipper skrev:
Og i forhold til hvad jeg fornemmer du fisker efter. Ja, det er ikke nemt for alle og enhver at vende dunken om, og få et entydigt svar. Deraf nok den megen religion på området.......................
Hvad skal jeg kigge efter på bagsiden af dunken? ....vel at mærke, for at få oplyst bæreevnen!
Som sagt er det en kompleks størrelse, som det er svært at give et index tal på, da det hele tiden ændrer sig. Bevares det ville kunne lade sig gøre, men det ville være en hel afhandling. Derfor er det ikke på bagsiden, men snarere pakket ind i forklaringer og referencer til lab-test's og produktspecifikationer. Og da det er hemmeligt information, omkring fabrikantens formåen til at finde og sammensætte de bedste additiver, har de heller ikke nogen større trang til at skrive det præcise indhold på dunken. Og ganske fornuftigt set, for ellers ville alle kunne lave det samme produkt.

Kort sagt så er du nødt til at læse tests, kikke datablade, og sammenholde dem med producentens beskrivelse. Og så lige se på producentens historik også. Der er også døgnfluer indenfor oliefirmaer.

I store hovedtræk kan du sige således:

Der er en håndfuld store velkendte producenter af olie, som har egne brands og produkter, og så er der en række mindre virksomheder der får lavet deres olie ude af huset, hos en af de store. Når de små får lavet olie hos de store, er det efter krav og specifikationer, og i særdeleshed oftest pris, da det jo skal kunne konkurrere med de store i butikkerne. Tillige finder jeg det usandsynligt at nogen af de store producenter vil producere en bedre olie til en "konkulega", end den de selv har på hylden. Så du kan altså også nemt finde en Shell olie i en dunk fra t hansen, men det er ikke en olie du ville kunne købe i en Shell dunk. Og i næste uge kan det være Castrol var billigere at hælde på t hansen dunken...............

Og du kan være sikker på at en olie fra et handels brand, der reklamerer med en godkendelse som f.eks. VW 507.00, så er det kun lige at den overholder den. Hvorimod de store fabrikanters olier måske nok har samme godkendelse, fordi målepinden ikke er højere, men i realiteten ligger topolierne LANGT over godkendelseskravet. Her får du bl.a. egenskaber der nedsætter friktion, og dermed slid og brændstofforbrug ganske væsentligt, osv. osv.

And the story goes on...............
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Clayton »

Har d.d. bestilt 5 liter Elf, den bedste FTZ har :-) og selvfølgelig overholder alle specs ifølge VW, shopper originalt oliefilter, FTZ havde BOSCH på lager.

Har lidt erfaring med Ulven, har rodet med den de sidste 12 år, også sammnem Moe og andre Lupo-tosser :-) på den gode måde. :lol: :lol:
Hader FB :roll:
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af CJohansen »

Bosch oliefilter er helt aldeles udmærket :)
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Elf 5-40 olie

Indlæg af Vyffe »

Mig bekendt er Bosch fabrikanten af originale oliefiltre. Køber altid Bosch filtre :-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar