Børster tænder

Forummet hvor der snakkes biler
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Børster tænder

Indlæg af Madsls »

Jeg har oplevet to gange, at når min Luppe holder stille i et døgn ca, starter den op smækker den i bak gear som det først, så er det som om den børster tænder i et split sekund, også er alt i orden derefter. Der er intet under kørselen, eller når jeg holder for rødt, eller når den slukker under ECO mode. Oplevet det første her for et par dage siden, også her Onsdag morgen.

Kan dette betyde at den skal til grundjustering? Eller andre som har erfaringer med at der kan være tale om noget andet.?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Børster tænder

Indlæg af doktorfrank »

Forslag:
Koblingen "hænger lidt" - klistrer til svinghjulet evt. på grund af lidt olierester. Eller på grund af et slidt føringsrør for tryklejet.
Forslag til løsning:
Forsøg at starte i "N" og lad motoren gå i tomgang et øjeblik. Indryk D/E dvs. 1. gear (som er synkroniseret), og derpå "R" - det burde give smertefri indrykning af bakgear.
Gå udlæsning med VCDS grundigt igennem især med hensyn til koblingsværdier. Det hjælper til at afgøre, om du er tæt på at skulle investere i ny kobling med det hele.

Og lad os så blive klogere på, hvor mange km ... osv.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Børster tænder

Indlæg af Andreasf »

Den helt billige vil være at checke svejsningen på koblingsarmen, og med VCDS; koblingsværdi, grundjustere og justere creep point også.
Det bør ikke koste andet end lidt tid og en øl bagefter.

Derudover er jeg enig med doktorfrank.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Børster tænder

Indlæg af Atjuh 3L »

Den har ikke opbygget hyd. tryk nok.

Lad den lige "summe" færdig, og forsøg så.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Børster tænder

Indlæg af Andreasf »

Godt bud!

Så er det måske bare en trykkugle - men det burde bilen jo selv tage højde for?

Anyway, er i Farum til Superliga nu og skal være i Hjørring kl. 9 i morgen.

Hvis interesse haves kan jeg godt tage kabel, computer og værktøj med og checke de mest basic ting efter "og det der".

I givet fald bliver det i morgen aften - 21-2230-tiden...
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Børster tænder

Indlæg af 383CI »

Hvis det er trykkyglen plejer bilen vel at hoppe ud af specielt 5. gear?
Jeg vil mene prolemet er koblingsrelateret, den får ikke koblet ordentligt ud. Nu det er bak kunne det vel også være begyndende slår i armene?
Det "plejer" jo at være bakgearet der først bliver problemer med og evt. tager lang tid at skifte til.

Andreas, fandeme god stil :)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Børster tænder

Indlæg af Atjuh 3L »

Som JEG læser indlægget: Sætter sig ind, starter, og sætter den i bak - MED DET SAMME!

Såffremt trykket ikke er opbygget INDEN man sætter den i bak, så kan den "børste" en LILLE BITTE SMULE tænder! BUM!
(Specielt hvis det er lang tid siden den er blevet grundjusteret.)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Børster tænder

Indlæg af Madsls »

Tak for jeres svar, bilen har herefter ikke gjort mere med gearne, ved ikke om det kan være enkeltgangs tilfælde?

Altså jeg sætter mig ind i bilen, sætter nøglen i, drejer den. Venter 5 sek ca på at den pumper op, drejer nøglen helt og den starter (Bilen vil ikke starte hvis trykket ikke er opnået ordenligt) og vil ikke sættes i gear før trykket er nået til top.

Jeg har fornyligt fået skiftet koblings cylinder da den stod af før, og fået ny trykkugle.

Bilen har kørt ialt 345.000 km. Har fået skiftet motorolie for et par måneder siden.

Sidst den blev grundjusteret var da den var til NSAuto, 4-5 måneder siden? Hvor jeg fik skiftet koblings cylinder og tryk kugle.


Nogle gange når jeg får startet bilen, så smækker jeg den i bakgear, så kan jeg se i instrumentbrættet at bilen ikke helt er klar endnu med at komme i gear, da den blinker i (R) og når den stopper med at blinke kan jeg høre at den går i bakgear her efter. Og har kun oplevet det to gange at den "børste tænder" aldrig oplevet det før. De sidste par dage har jeg gjort det samme, men intet er sket med at den børster tænder.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Børster tænder

Indlæg af sussi »

Madsls skrev: (Bilen vil ikke starte hvis trykket ikke er opnået ordenligt) og vil ikke sættes i gear før trykket er nået til top.
Det har du IKKE ret i (med mindre, der er en defekt i f.eks. gangsteller), prøv at lade den pumpe helt op inden du starter.

Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Børster tænder

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:
Madsls skrev: (Bilen vil ikke starte hvis trykket ikke er opnået ordenligt) og vil ikke sættes i gear før trykket er nået til top.
Det har du IKKE ret i (med mindre, der er en defekt i f.eks. gangsteller), prøv at lade den pumpe helt op inden du starter.

Sussi
Altså hvis jeg sætter nøglen i bilen drejer med der samme, sker der intet, så jeg skal lige sætte nøglen i, dreje den inden den kommer til det punkt hvor der skal drejes helt for at bilen starter, også vente 5 sek, så kan jeg starte bilen, men den vil ikke køre frem eller tilbage, før systemet er pumpet op. Og derefter kan jeg køre.

Men jeg vil prøve at lade bilen pumpe helt op fremad så.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Børster tænder

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeps, prøv det og lad os så høre om ikke problemet er løst.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Børster tænder

Indlæg af Madsls »

Atjuh 3L skrev:Jeps, prøv det og lad os så høre om ikke problemet er løst.

Mvh,

Atjuh 3L.
Skal nok give lyd igen, men de sidste par dage, har der ellers ikke været noget, oplevet det kun to gange. Så ellers har jeg ikke oplevet noget pt.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Børster tænder

Indlæg af Madsls »

Nu har jeg gjort det, med at lade systemet pumpe op før jeg starter bilen, men nu begynder den så på noget nyt.

Når jeg lader bilen pumpe op, altså venter til den er klar, starter bilen, så efter ca halvt sekund til 1 sek efter motoren er startet, så siger den, den lyd som om den børster tænder, i et split sek. Men da jeg åbnet døren og tjekket lyden, lød det ikke helt efter mine øre at det var børste tænder den gøre. For den skulle da gerne sige lyden at den børste tænder, lige så snart man prøver at starte motoren? For det gøre den ikke her, det sker ca halvt sek til et sek efter motoren er startet op.

Så i min verden lød det måske nærmer som Kilerem? Eller generatoren? Ikke en hyletone den kom med, men lyder lidt alstil som at den børster tænder, men jeg vil ikke mene det er den konkrete lyd på det. Men jeg er usikker på om det faktisk er børste tænder, eller en helt anden del som spiller ind over, men som lyder tæt på det samme.

Næste gang vil jeg måske prøve at optage lyden, kan være det kan give mere svar, men må vente til dagen efter, eller senere på aften nu, da den åben baret ikke siger noget når motoren er varm.


Skal siges, at gearet står på "STOP" ikke i frigear. Når dette sker.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Børster tænder

Indlæg af Vyffe »

Eh, nu er det vel ikke en slidt starter vi har med at gøre :?: :!:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Børster tænder

Indlæg af 383CI »

Vyffe skrev:Eh, nu er det vel ikke en slidt starter vi har med at gøre :?: :!:

Det er jo et kendt prolem med Ulvene og passer meget godt med at komme fuldstændigt uden rytme. Indtil den er helt slidt.

I det tilfælde er lyden jo nærmest som et Præmenstruelt Ford T horn.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Børster tænder

Indlæg af Madsls »

En mulighed at teste det på? Så man kan bekræfte eller afbekræfte at det er starteren som er ved at stå af.?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Børster tænder

Indlæg af 383CI »

Madsls skrev:En mulighed at teste det på? Så man kan bekræfte eller afbekræfte at det er starteren som er ved at stå af.?

Nej det er vrælet der indikere slidet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Børster tænder

Indlæg af Madsls »

Men nu det self ikke fordi jeg har problemer med at starte bilen, den tøver ikke eller har starts problemer. Den siger bare en kort lyd efter motoren er startet, og jeg har sluppet nøglen, herefter kommer der en lille kling lyd eller mere noget som lyder er børster. Men det kan stadig indikere at det er starten, selvom der ikke er problemer med at bilen vil starte.?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Børster tænder

Indlæg af 383CI »

Det lyder som det er starteren der er slidt.
Starteren vræler når den hiver tandhjulet ind igen, altså når motoren er startet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Børster tænder

Indlæg af Atjuh 3L »

Man kan pille starteren af, og så kan den smøres efter adskillelse.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar