Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Forummet hvor der snakkes biler
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af olefredrik »

Hei, kjøpte ikveld en A2 1.2TDI for 8000,- fordi merkeverkstedet hadde fortalt eier at det vil koste over 30000,- å reparere.

Bilen ser fin ut, starter men....

"Hugger" og vil ikke gire. Motor stopper etter noen minutter. Feilkode 01155. Merkeverkstedet klarte ikke å grundjustere for den tidligere eier..

Bilen står på merkeverkstedet 60km fra 'mitt verksted'

SKal skifte trykkkule og sjekke hydr.olje nivå imorgen.

Andre ting jeg kan forsøke før kranbil tilkalles? Hva er sansynlig feil?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Skipper »

Fejlkoden er på koblingen. Passer fint med at den hugger, og at den går i stå efter et stykke tid. :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af 383CI »

Langskud, defekt udrykkerleje/føringshorn. Defekt kobing.
Koblingsjustering men den er vel justeret i forbindelse med forsøg på grundjustering?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Kim B Olesen »

+1 til den - synes ikke det er et langskud ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af sussi »

+1 til ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af olefredrik »

Reiste mine 60km x 2 idag for å besøke min nyinkøbte, pene og forlatte A2 :)

Når den går på tomgang og jeg ser ned I motorrommet på clutch utløseren, rykker den I clutcharmen en gang iblant før motoren stopper.

Det kommer en lav dirring (lav summelyd fra hydraulic pumpe systemet), når jeg drar I clutch wire så slutter denne dirring(summelyd).

Hydraulik nivå ok, virker som kule også ok.
Clutch, utløserlager, føringshylse, skiftet for ca 40tkm siden.

Tok meg den frihet å gå inn på verkstedet(merke) der har utført de siste grundinstillinger.
De sier: de justerte "spenningen på clutchen" men den ville ikke bli værende på setpunktet. Den "forskjøv seg" straks eller etter meget kort tid.
De kunne forøvrig fortelle at det var benyttet en hel liten oljeformue på vedlikehold siste 2-3år.

Mye tyder på feil på clutch utløser eller føler eller utslitt clutch.

Kan det være en føler? Kan det være clutch utløseren trenger overhaling? og er det mulig å gjøre? Hvor finner jeg ny/gammel clutch utløser.

Hvordan oppfører clutchutløseren seg når clutch lammellen er blitt tynn?

(Jeg justerte litt og dro I clutchwire uten noe diagnose tilgjengelig, ingen endring før den til slutt ikke vil starte) Håbet på hell og lykke :)
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af alexey6260 »

Tillykke med den "ny" a2 i din garage.Som jeg kan se at du ejer 5stk nu.Tror de biler er meget specifikke, jeg vil aldrig købe sådan bil uden viden i mekanisk/elektronisk område ell.tyk pung)).Jeg har 2 a2er og hvis jeg er tvivl med noget på en bil så tager jeg del fra anden.Du skal lokalisere problemet :byt koblingaktuator-hjælpe ikke>hydraulik pump...e.t.c.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Vyffe »

Kan være så simpelt som en defekt svejsning på koblingsarmen. Kan også være koblingsaktuatoren.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af sussi »

Hvis der er brugt Uoriginalt føringsrør og eller udrykkerleje kan det godt være kaput efter 40tkm.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af olefredrik »

Clutch skiftet med førringshylse og utløserlager ble utført på merkeverkstedet av tidligere eier
Verkstedet kunne imidlertid fortelle meg at clutcharmen lå litt på og det kan jo ha slitt ut clutchen påny.

Skifter actuator, deretter splitter jeg opp og sjekker ut clutchen mm

alexey6260, jeg kjøper en sånn bil fordi jeg elsker å lete etter feil og reparere. belønningen er kunnskap og eventuelt følelsen av å få til noe ;) og så bruker jeg mange muskler når jeg ligger over og under bilen som jeg ikke ville brukt I sofaen, og mine andre problemer blir glemt for en liten stund. :) det blir som litt "opium"
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af sussi »

olefredrik skrev:jeg kjøper en sånn bil fordi jeg elsker å lete etter feil og reparere. belønningen er kunnskap og eventuelt følelsen av å få til noe ;) og så bruker jeg mange muskler når jeg ligger over og under bilen som jeg ikke ville brukt I sofaen, og mine andre problemer blir glemt for en liten stund. :) det blir som litt "opium"
+1 - :) :)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Silver »

Defekt svejsning på koblingsarmen! Hvis værdi fra koblingscylinder har flyttet sig er dette nærmest det eneste sted problemet kan være.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af olefredrik »

Takk, det må undersøkes.

Ellers får jeg dette utav diagnose:

00263
 
Transmission Gear
VAG
00844
 
Recognition Sensor slot selector lever-F257
VAG
01155
 
Clutch
VAG
01612
 
Clutch actuator valve-N255
VAG
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Vyffe »

00263: Bilen har været i nødprogram. Det er en standard fejl, som er afledt af andre fejl. Glem den.
00844: Fejl på kontakt i skiftekonsollen. Tror ikke du skal kigge her. Denne fejl er, mig bekendt, ofte afledt af fejl i maskinrummet.
01155: Forskel i hastighed mellem motor og gearkasse har været over 240 rpm i mere end 2,9 sec.
01612: Forbindelse til ventil for koblingsaktuator har været afbrudt eller er defekt. Ventil sidder på hydraulikstation - det er set før at den går i udu.

Hvis jeg var dig, vil jeg fokusere på koblingsaktuator, hydraulikstation samt ledningsnettet til begge. Nu er det en A2, men på Lupo er der to svage stik under hydraulikstationen, som kan have dårlig forbindelse.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af doktorfrank »

Bare for at præcisere: De to nævnte stik er desværre udeladt på A2 - desværre fordi det er ensbetydende med at hele ledningsnettet er integreret, og fejl ved stik på gangsteller og/eller koblingsaktuator m.m. kræver enten meget omfattende ledningsudskiftning eller (bedre) erstatning med de pågældende dele af ledningsnet og stik fra Lupo incl. en del loddearbejde osv.
:x
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Atjuh 3L »

F257 som er en af de switces der sidder ved gearvælgeren "kan" være synderen, men det er stort set altid tegn på fejl i gangstelleren.

Pak den om, nye Vitonringe, evt. et/to nye potmetre, så er der mange år i den igen ;)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af olefredrik »

Takk for interresante forslag til aksjon!
Jeg har sett en forskjell på ssp221 side 25 og denne A2. Det er I ssp221 side 25 vist at det sitter en returfjær mellom koblingarmen og gearbox. Det er festejhull på A2 men ingen fjær. Noen der vet om det skal være?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af Atjuh 3L »

Skal der ikke.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af doktorfrank »

For år tilbage havde jeg den samme overvejelse (og lavede også en tråd om det). De tænksomme (!) ingeniører i konstruktionsafdelingen ville vist gerne gøre deres til, at det overordentligt hårdt slidbelastede trykleje - i brug som friløbsanordning i E-mode - kunne få en velfortjent pause under nomal kørsel. Derfor de to huller, der tydeligvis findes for at kunne montere en fjeder, der trækker lejet det lille ekstra stykke tilbage, som frigangen tillader.
Jeg afprøvede det i praksis bl.a. for at afgøre om det har betydning for justeringen af koblingens spændingsværdi ved/før grundindstilling. Det har det - korriger mig hvis jeg husker forkert - med noget i størrelsesordenen 0,05 volt. For nogle er det meget, for mig er det uden betydning. Og det er fjederen også: Ingen vil nogensinde kunne fastslå efter 300 kkm om lejet kunne holde lidt længere eller lidt kortere i sammenhængen med/uden fjeder.
Tillige synes jeg, at det var for svært at finde en fjeder, der ikke var så stram, at udkoblingen var ekstra belastende for aktuatoren, og samtidig var i stand til at gøre det forventede efter tilkobling.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Nyindkøbt bil idag. Kobling: feilkode 01155

Indlæg af kumse »

Uh, det er en god tråd det her - jeg henter popcorn...
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar