Støj ved 40km/t og op efter

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
mh85dk
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 6. maj 2013 19:12
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Fyn

Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af mh85dk »

Hej Alle

Søger noget hjælp til at lokalisere mit støjproblem.

Som overskriften angiver så begynder det at kan høres ved 40km/t og op efter.
Jeg har ikke kunne konstatere at den er blevet højre/værrer ved øget hastighed.
drejer jeg mod venstre forsvinder lyden.
Det skal pointeres at der ikke er noget mærkbart i rattet.

Lejet i venstre side er skiftet og dette har taget en smule af lyden.
Var selv i tvivl om dette var synderen, da det ikke sang, som er normal kendetegn ved defekte lejer.
Da jeg konstaterede at dette ikke var tilstrækkelig, har jeg skiftet det ene bøs i bærearmen (store alu bøs), da dette var træt og der er kommet ny manchet/fedt ved bærekugle.
Der er ikke konstateret slør ved bærekuglen og det sidste bøs fejler heller ikke noget.

Efter denne opreratin, kunne jeg konstatere at lyden er der ved ligeud kørelsel, dog forsat forsvinder den ved venstre drejning.
Trækakslen har jeg undersøgt for slør uden noget der antyder på dette.
Fra tidligere udskiftning af højre, var symtomerne en klonk lyd, hvilket kunne mærkes i rattet, så ser ingen relation herom.

Nogen ideer til, hvad jeg mon stirrer mig blind på, eller har andre oplevede ligneden sympomer?

På forhånd tak
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af 383CI »

(for)hjulsleje, 90% sikkert modsat den side hvor det forsvinder når du drejer.

Jeg har haft en bil der skulle skiftes flere hjullejer på før støjen forsvandt, det ene overdøvede det andet, så der er nok et mener der er defekt.

Har bilen sporvognslyd er det værre, så er det gearkassen, men det plejer vist ikke at aftage ved drejning.

På min var det venstre forhjul og højre baghjul der suplerede hinanden i støj så jeg troede det kun var forhjulet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af Atjuh 3L »

+1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
mh85dk
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 6. maj 2013 19:12
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Fyn

Re: Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af mh85dk »

Normalt ville jeg ikke være uenig med at det kan være et leje.
Dette er også grunden til at lejet blev skiftet, da det er det eneste leje som ikke var været skiftet inden for de sidste 3 år.

Jeg har rodet lidt vider med ulven og konstateret at højre motor ophæng ikke har det for godt.
Motoren har rystet voldsom i længere tid, men har ikke kunne se om dette var normalt eller ej. Nu har jeg haft den skilt af og testet ophænget.
Det ophæng jeg havde fået passede ikke på, så nu skal det byttet til et andet i morgen, så må vi se om det løser probblemet.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af sussi »

mh85dk skrev:Dette er også grunden til at lejet blev skiftet, da det er det eneste leje som ikke var været skiftet inden for de sidste 3 år.
Hvis et eller flere af lejerne er "kopilejer" kan de godt være totalt smadrede, dette gælder også, hvis de ikke er monteret korrekt, begge dele er set utallige gange.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
mh85dk
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 6. maj 2013 19:12
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Fyn

Re: Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af mh85dk »

Hej Sussi

Tak for svar.
jeg tæster da gerne lejerne en ekstra gang, for at se om der skulle være sket en ændring.
Det sker i forbindelse med udskiftning af mit motorophæng, hvis jeg er heldig nok at kunne få noget der passer.

ophæng nr. 2 var endnu længer fra noget, der realistisk kunne sidde på en Lupo 3L, så må ud og grænse noget mere.
Nogle der kan oplyse VAG nr, da det jeg har som hedder 6N0 199 262L ikke passer på en 2002 model.
mh85dk
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 6. maj 2013 19:12
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Fyn

Re: Støj ved 40km/t og op efter

Indlæg af mh85dk »

Efter en grundigere søgning har jeg fundet frem til det ophæng, som passer på min model.
Vag nr. for sådan en er 6E0 199 167F, så må tilbage til forhandlerende og havde sådan et bestilt.
Besvar