Skift af termostat.

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Skift af termostat.

Indlæg af Atjuh 3L »

Ja, så blev det min tur til at prøve den øvelse.

Hold da op en gang møg.

Det lykkedes at få den skiftet uden at tage generatoren af, og indtil videre ser det ud til at være gået godt.
Det er IKKE en opgave jeg ser frem til at skulle udføre en anden gang, det ligger HELT stramt :o

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af termostat.

Indlæg af Qaxius »

Gabte den gamle termostat, da du fik den ud eller har du prøvekogt den?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Skift af termostat.

Indlæg af 383CI »

Jeg har også fået min skiftet, med en ny 87 graders. Den gamle hang så der var ikke tvivl om dden var kedelig.
Det "sjove" er jo så motoren ikke bliver mere end de 64grader den gjorde før udskiftningen. Målt både med den lille blå blok og VagCom.

Det skal dog siges at den, i forbindelse med test af noget andet fik grundigt klø og røg på 74grader.
Der er bundskjold på.

Så jeg tænker om det kan være en defekt måleenhed/føler?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af termostat.

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har ikke kontrolleret den, blot erfaret at nu viser min temperaturmåler 90 igen, ligesom den gjorde inden jeg for et år siden begyndte at få problemer med en knækket ledning til føleren.

Med VCDS målte jeg max. 76 grader, og efter skift af termostat er max. 92 grader.

Jeg hvade først skiftet føler, og så ledninger, og så stikket :o

Da jeg var i tvivl om hvorvidt det var en ledningsfejl der spøgte endnu eller en fejl i selve instrumentet, konstruerede jeg fire laaaange ledninger med de rigtige stik, og kørte en anden A2 varm, hvorefter jeg forbandt "den syge" med føleren fra donorbilen.
Resultatet var øjeblikkeligt udslag på 90 grader på instrumentet - og så var dommen ret så klar 8-)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Skift af termostat.

Indlæg af 383CI »

Det "sjove" er jo min udlæsning stiger, både med den blå dimmer og med VCDS. Ingen fejlmelding på føler eller andet.
Temperaturen/udllæsningern er bare ikke mere end 4 grader med 100km./t
Da den fik maks smæk i forbindelse med andre "øvelser" steg den til 74 grader på NeTech VCDS, så enten bliver den ikke varmere, ellers er føleren kedelig.

Hvir sidder den iøvrigt henne og heder?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af termostat.

Indlæg af Qaxius »

Jeg vil tro at du kan google dig til følerens placering, ved hjælp af dens G nummer og så glo billeder.

Sådan fandt jeg dieseltemperaturføleren og dens tilhørende ledninger på min Ibiza.
Der var nemlig brud på ledningerne.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Skift af termostat.

Indlæg af 383CI »

Qaxius skrev:J
Der var nemlig brud på ledningerne.

Det er det jo så ikke her, for udlæsningen stiger og flader perfekt ud, bare 20 grader for lavt. Når bilen få klø stiger den jo så lidt igen.
Der er ingen udfald i udlæsningerne og ingen fejl.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af termostat.

Indlæg af Atjuh 3L »

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf
(Side 54.)

På bagsiden/nedenunder vacumpumpen, og man kan godt - med en del vrid og tænders gnislen - få den lille klips ud uden at splitte det hele ad. Når man skal sætte den på igen kan det anbefales at binde en tynd snor eller sytråd i klipsen så når man taber den har man fat i snoren og kan fiske den op igen 8-)

Man kan evt. låne en fra en anden Lupo, eller prøve sin egen i en anden Lupo, specielt hvis man er i tvivl om det er sensoren eller termostaten.

Mit gæt er at termostaten ikke er okay :(


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af termostat.

Indlæg af Qaxius »

Demonter ledningerne og ohm dem igennem.
Så finder du et der har en høj ohm, så er det enten knækket eller der er så meget ir på det, så det er grønt og stift inde i.
Jeg har oplevet en ledning blive gnavet over, på min Ibiza 2009, som gik til diesel-temperaturmåleren, som gav en vaklende og tøvende kørsel, som kom og gik.
Ledningsbundtet havde vibreret op og ned af en noget fast plastik.
En pres-muffe, krympeflex og til sidst en masse isolertape, så kørte den igen.

Så find din synder og skift enten alle ledningerne hele vejen eller skift den enkelte leder.
Det er bare en føler, så 0,5mm² burde være rigeligt.
Den har jo ikke noget strømforbrug.
Undgå strips. Brug hellere isolerbånd ( isolertape ).
Og køb noget i en god kvalitet.
Så holder det.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar