Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Forummet hvor der snakkes biler
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Går og leger lidt med tanken om at erstatte Lupo'en med en nyere bil. Ikke pga. kørselsøkonomi (den er fantastisk billig!), men mere ud fra et sikkerhedsmæssigt issue. Mistede desværre en kollega forleden i en trafikulykke, hvilket har sat nogle tanker igang. Jeg kører årligt en 50-60 kkm i Lupo'en, hvilket selvfølgelig indebærer en risiko.

Uanset så kommer dagen jo en dag, hvor Lupo'en bare ikke kan mere. Rart at være forberedt på enten det ene eller andet scenarie.

Hvis det bliver nu her, så er spørgsmålet selvfølgelig, hvad skal det så være. Jeg er i banerne der hedder VAG koncernen, DSG og selvfølgelig diesel. AC/Klima, gode sæder og sikkerhed skal være på plads. En Golf 6 synes jeg er lækker, men måske kan en Polo/Ibiza også gøre det. Så er DSG bare et problem. Jeg tænker at købe en bil, som har kørt +100 kkm. Derfor skal det selvfølgelig være noget, som er kendt som driftsstabilt over mange km. Præcis som Lupo'en. Den er nødt til at være på hvide plader, da der skal transporteres unger til/fra institution. Budget er lidt svært, da det afhænger af flere ting. Nok i prislejet 100-150 kkr.

Hvad går I andre med af overvejelser, når Lupo'en en dag ånder ud? Nogen der evt. har erfaringer med ovenstående køretøjer?


Sent from my iPad using Tapatalk
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Søren »

Må tilstå jeg overvejer det da det til den tid, men taget i betragtning af Vyffe og Lars km tal. Så er jeg først omkring de 500.000km om 2 års tid..og så er motoren jo kun kørt til,


Men næste bil bliver nok enten Golf eller Polo...
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Andreasf »

Jeg ender nok i en Golf eller en Touran (igen) - formentlig på halvgule plader.
Men, der går lidt tid.. Har kun lige rundet 471.000 km :)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, nu er jeg jo kun næsten på Lupoholdet, men har INGEN planer om at forlade dette spor, nærmere tværtimod :lol:

Har lige hentet en tredje hjem fra Frankfurt, så har nu to kørende, og en der liiiige skal ordnes noget afgiftspjat på.

Hvorfor skifte?

I min verden bliver det ikke mere fornøjeligt end det her, omend vi har overvejet en Tesla, men nej - en Audi A6 divideret med tre ;) er det vi har nu, og den eneste ændring jeg evt. kan se er at vi evt. køber en mere så vi næsten har en A8 :D

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Søren »

Jamen min 3L skal heller ikke skiftes, forventer mange år i den endnu, og en Tesla er et nej tak herfra.. Holder mig til noget vw koncernen
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Rent økonomisk er der såmænd heller ikke tvivl her. Lupo'en er absolut den mest økonomiske at fortsætte i, og der er mange flere km i den. Har trods alt kun kørt 370 kkm nu :)

Tankerne går mere på, at HVIS der skulle findes en erstatning nu, hvad er så det gode alternativ, hvis kravene er som ovenstående. Jo billigere kravene kan indfries jo bedre selvfølgelig. Tanken om at sidde bedre beskyttet såfremt uheldet en dag skulle være ude, er bare tillokkende. Jo ældre vi bliver jo flere må vi som regel også tænke på, hvis en dag det går galt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Andreasf »

Jakob J skrev:Tanken om at sidde bedre beskyttet såfremt uheldet en dag skulle være ude, er bare tillokkende. Jo ældre vi bliver jo flere må vi som regel også tænke på, hvis en dag det går galt.
Du har fuldstændig ret!

Lupo'en var i den allerbedste ende i sin tid, hvad angår sikkerhed.
Så vidt jeg husker, den første minibil til at opnå fem stjerner i den daværende Euro NCAP?

Men ja - der er da en del mere sikkerhed at hente, hvis du har en 2002+ Lupo, hvor der også er sideairbags i sæderne (ikke at forveksle med gardiner, for det er det bestemt ikke).

I dag ville Lupo'en nok højst score en halv stjerne.
Meget af den essentielle sikkerhed har den dog; ABS, airbags, seler, en ratstamme der ikke umiddelbart penetrerer dig, deformationszoner - med lidt held også ESP, hvis den er fra Tyskland - osv. - så den klarer sig faktisk glimrende (og den bliver til nærmest ingenting når den banker hårdt ind i en anden bil, kan jeg sige fra en kollega der har prøvet det).

Men, der er mange ting den ikke kan modstå, som nyere biler i højere grad kan - hvor nogle ting er store forbedringer og andre er de sidste 2% der gør, at du ikke har ondt i knæet dagen efter.

I de fleste tilfælde tror jeg du er ganske udmærket beskyttet i en Lupo.
Dog bedre i en større bil og endnu bedre i en nyere bil.

På en måde er det vel at lege med livet, men det er det også at gå til bageren efter morgenbrød.

Jeg kender godt den følelse du sidder med. Jeg har også været der.
Af person er jeg ubrugelig at snakke med om den slags, men lad være med at gå med det alene - for det kan let gå hen og påvirke dig meget mere end du tror.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af doktorfrank »

+1 ……. så godt som - Undtagelse: Den sidste sætning, for her (og sikkert også på mange andre punkter) adskiller jeg mig fra Andreas, idet jeg er psykoterapeut, og dermed nok ikke så ubrugelig at tale med. Og specielt er jeg enig i, at den slags bekymringer skal man helst tale med nogen om, så de ikke internaliseres med risiko for at blive traumatiserende i det daglige. Så kære Jacob J: Du skal være velkommen, også bare til en tlf.-snak - 4011 2442.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Nej nej. Tror måske lige der overfortolkes lidt :) Jeg er hverken deprimeret, går med tvangstanker, bekymrer mig unødigt eller andet. Det er sgu mere bare den sunde fornuft! ;) Det er vel en bare en kold konstatering, at skulle man blive rodet ind i noget på landevejen, ja så er der biler der er sjovere at sidde i end Lupo'en. Heldigvis skyldes langt de fleste uheld ens egne manglende evner bag rattet, men her er nu rimelig fortrøstningsfuld :)

Tak for jeres bekymring, men jeg vil nu hellere høre om, hvad I selv ville bytte Lupo'en med, hvis den skulle skiftes :) Nogle er skiftet til Polo Bluemotion ved jeg, men her mangler DSG jo bare. Man bliver svært afhængig af at skidtet skifter selv ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Søren »

Det er med at Polo'en ikke har DGS er vel ikke et problem.. Vores Passat er sat til 20.8km literen, og det er ikke noget problem at nå det.. Den ha øko måler, og når jeg køre i den skal der ikke meget til før den ligger på 4.8L pr 100km..og den er så på diesel og med manuel gear.

Fruen i huset kan ikke nå de samme tal som mig, så hun mener jeg køre med Lupo fod :lol: , på vej til og fra berlin med fyldt bagagerum lå jeg på 18.5km literen med 140km /t... Så at Polo' en ikke har DGS er jeg lige glad med.. Jeg kan snildt finde at skifte selv :lol:
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af sussi »

Atjuh 3L skrev:Tjah, nu er jeg jo kun næsten på Lupoholdet, men har INGEN planer om at forlade dette spor, nærmere tværtimod :lol:
Har lige hentet en tredje hjem fra Frankfurt, så har nu to kørende, og en der liiiige skal ordnes noget afgiftspjat på. Hvorfor skifte?
Det holder jeg med dig i, hvorfor ikke købe en A2, det er bare en komplet "luksus Lupo" jeg fortryder kun at jeg ikke skiftede for lang tid siden :cry:
Sussi
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Kboesen »

Jeg havde købt denne her: http://www.komfortbiler.dk/brugte-biler ... ighline-5d
Super fint udstyret og virkeligt en velpasset vogn! Hvis du byder ham 130 og får ham til at lave det service den står overfor nu, er jeg 100 % på at du får den. ;)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Lad være med at begå den samme fejl som jeg, ved at købe en Polo BlueMotion. Magen til skrammel-bil (og -motor) skal man lede længe efter....



/Claus
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Søren »

Hvad er problemet med Polo'en??
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Michael Munk »

Hvis du vil have sikkerhed skal du bare have en rigtig tung bil, og så skære 10-20km/t af topfarten
Venlig hilsen
Michael Munk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

sussi skrev:
Atjuh 3L skrev:Tjah, nu er jeg jo kun næsten på Lupoholdet, men har INGEN planer om at forlade dette spor, nærmere tværtimod :lol:
Har lige hentet en tredje hjem fra Frankfurt, så har nu to kørende, og en der liiiige skal ordnes noget afgiftspjat på. Hvorfor skifte?
Det holder jeg med dig i, hvorfor ikke købe en A2, det er bare en komplet "luksus Lupo" jeg fortryder kun at jeg ikke skiftede for lang tid siden :cry:
Sussi
A2 er jeg ikke vild med udseendemæssigt og så tvivler jeg på, at den sikkerhedsmæssigt er noget større trin op ad stigen. Ser man bort fra dette er det helt sikkert, ligesom Lupo'en, en fantastisk pendlermaskine.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Kboesen skrev:Jeg havde købt denne her: http://www.komfortbiler.dk/brugte-biler ... ighline-5d
Super fint udstyret og virkeligt en velpasset vogn! Hvis du byder ham 130 og får ham til at lave det service den står overfor nu, er jeg 100 % på at du får den. ;)
Fed bil KBoesen. Det er jo nok drømmen bortset fra DSG. Det er da rigtigt nok, at står den rigtige bil der uden DSG, ja så må der indgås et kompromis. Synes bare at det er pisse lækkert at køre med.

Jeg er ikke klar til at handle, da der er flere ting der lige skal på plads, men stilen er der.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Lad være med at begå den samme fejl som jeg, ved at købe en Polo BlueMotion. Magen til skrammel-bil (og -motor) skal man lede længe efter....



/Claus
En kollega har en Polo 6R tdi. Mener det er en 1,6/90 hk. Okay optræk som næsten kan sammenlignes med en chippet Polo. Jeg er ikke imponeret over sæderne og så synes jeg, at han har bøvlet lidt rigeligt med diverse lysende lamper. Motorlampe og airbag. Om han bare har været uheldig eller den er kendt for småproblemer ved jeg ikke.

Airbag fejlen blev i øvrigt hurtigt diagnosticeret til en styreboks af SMC, som fluks greb til udskiftning. Nu lyser den igen....


Sent from my iPad using Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Er der iøvrigt nogen med erfaring i at køre mange km på en bil som den KBoesen linker til? Vil det foregå ligeså problemfrit som i Lupo'en?

Jeg har ingen problemer med en bil der har kørt mange km, hvis prisen bare afspejler dette. Mange mennesker får det dårligt, så snart tælleren runder 1-200 kkm, hvilket giver os fingernemme mulighed for en god handel. -I hvert fald hvis teknikken ellers tillader det :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvilken bil skal erstatte Lupo'en?

Indlæg af Jakob J »

Golf 5 1,9 tdi kunne måske også være en mulighed. Bare et eksempel.

http://www.autouncle.dk/da/brugte-biler ... le_sharing
Besvar