Montasje av støtdemper / fjærer foran
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Montasje av støtdemper / fjærer foran
Jeg er ved at demontere mine fjærben fordi jeg har fått skjev slitasje på dekkene etter jeg hadde renovert med nye fjærer foran.
Jeg har nå funnet årsaken, tror jeg, de 2 boltene som fester støddemperen til hjulspindel tillater stor variasjon i posisjon før man fester de.
Og jeg undrer nå på hvordan jeg skal finne riktig posisjon (camber vinkel m.m.) før jeg fester. Eller er boltene av feil dimensjon ?
Er det noen i forumet som vet noe om dette emnet ?
mvh Ole Fredrik, Norge.
Jeg har nå funnet årsaken, tror jeg, de 2 boltene som fester støddemperen til hjulspindel tillater stor variasjon i posisjon før man fester de.
Og jeg undrer nå på hvordan jeg skal finne riktig posisjon (camber vinkel m.m.) før jeg fester. Eller er boltene av feil dimensjon ?
Er det noen i forumet som vet noe om dette emnet ?
mvh Ole Fredrik, Norge.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Ja, 4 hjulskontrol kan og må man jo gjøre, men skal det virkelig være så stor klaring i de 2 festeboltene nede ved hjulspindelen ? Det virker umulig å få et nogenlunde bra resultat uten samtidig å ha montert på ett 4 hjuls målesystem?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
jaolefredrik skrev:Ja, 4 hjulskontrol kan og må man jo gjøre, men skal det virkelig være så stor klaring i de 2 festeboltene nede ved hjulspindelen ? Det virker umulig å få et nogenlunde bra resultat uten samtidig å ha montert på ett 4 hjuls målesystem?
med lidt held kan man se hvor de har siddet inden det blev skilt og så genmontere nyt ved samme position men helt godt bliver det ofte først når den har været forbi 4-hjulsudmåler og er blevet justeret ind igen
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Så disse justeringsfolk løsner disse skruene og fester de igjen?
Jeg har time til 4-hjulskontrol på onsdag morgen. 1490 NOK. Hva koster det i det vakre flate land?
Jeg har time til 4-hjulskontrol på onsdag morgen. 1490 NOK. Hva koster det i det vakre flate land?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Det koster ca 700 DKK.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Det koster normalt ca 699 Dkk for kontrol og ca. 300Dkk for justering.
Enkelte steder køre de tilbud, hvor man kan få det hele for ca. 600 Dkk
Enkelte steder køre de tilbud, hvor man kan få det hele for ca. 600 Dkk
Ulven kommer, ulven kommer
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Så har jeg vært på 4-hjuls kontrol: 2mm slakk i indre styrestag høyre side. Så de ville slet ikke justere den
VAG pris på deler: styrestag m.m. er 1951 NOK altså blanke norske oljekroner. Så nå skal det søk på tyske nettsider til for å importere direkte.
Og etter å ha lest på forumet har jeg montert 2 NYE bolter på nedre støtdemper fester begge sider i gårdsdagens mørke kveld inden jeg turde vise meg og bilen frem til kontrol . (Har montert "nye" org. fjærer med riktig merking ihht pr kodene og en "ny" støtdemper)
Hadde opprinnelig kjøpt 2 nye fjærer foran fra lott.de som skulle passe til bilen men de var altfor stive.
Jeg benyttede vannpumpetang på den blanke stang (efterslibes om det blir merker) og trykkluftdrevet muttertrekker for å demontere mutteren på toppen av støtdemperen. Fjærene ble holdt med manuelt skrudde fjærspennere.
Neste gang vil jeg ved: (dette er en ikke anbefalt amatørmetode som efterkontroleres ved en 4-hjulskontrol på tilbud)
Støtdemper / fjærskifte merke posisjonen på hjulspindel og støtdemper med hvit neglelakk før demontering for å bringe det så godt som mulig tilbake til opprinnelig stilling slik at jeg kan ta 4-hjuls kontroll når den er på tilbud.
Skifte av styrestag. Hvit neglelakk males fremst på innsiden av hjulet begge side. Måle avstanden mellom merkene. Rotere hjulene 180 grader slik at neglelakkmerkene er nærmest bagut. Måle avstanden mellom merkene. Etter skifte av styrestag vil jeg justere det til avstandene ligner det opprinnelige og om de er ville så skal avstande bagud være 1mm længre enn den forut (plog). derefter vente på tilbud på 4hjulskontroll om det ikke varer for lenge.
VAG pris på deler: styrestag m.m. er 1951 NOK altså blanke norske oljekroner. Så nå skal det søk på tyske nettsider til for å importere direkte.
Og etter å ha lest på forumet har jeg montert 2 NYE bolter på nedre støtdemper fester begge sider i gårdsdagens mørke kveld inden jeg turde vise meg og bilen frem til kontrol . (Har montert "nye" org. fjærer med riktig merking ihht pr kodene og en "ny" støtdemper)
Hadde opprinnelig kjøpt 2 nye fjærer foran fra lott.de som skulle passe til bilen men de var altfor stive.
Jeg benyttede vannpumpetang på den blanke stang (efterslibes om det blir merker) og trykkluftdrevet muttertrekker for å demontere mutteren på toppen av støtdemperen. Fjærene ble holdt med manuelt skrudde fjærspennere.
Neste gang vil jeg ved: (dette er en ikke anbefalt amatørmetode som efterkontroleres ved en 4-hjulskontrol på tilbud)
Støtdemper / fjærskifte merke posisjonen på hjulspindel og støtdemper med hvit neglelakk før demontering for å bringe det så godt som mulig tilbake til opprinnelig stilling slik at jeg kan ta 4-hjuls kontroll når den er på tilbud.
Skifte av styrestag. Hvit neglelakk males fremst på innsiden av hjulet begge side. Måle avstanden mellom merkene. Rotere hjulene 180 grader slik at neglelakkmerkene er nærmest bagut. Måle avstanden mellom merkene. Etter skifte av styrestag vil jeg justere det til avstandene ligner det opprinnelige og om de er ville så skal avstande bagud være 1mm længre enn den forut (plog). derefter vente på tilbud på 4hjulskontroll om det ikke varer for lenge.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Du skal passe meget på med at bruge en vandpumpetang på dæmperbenet. Hvis der skulle komme mærker eller ridser inden for arbejdsområdet, vil det nedsætte dæmperens levetid drastisk.olefredrik skrev:...Jeg benyttede vannpumpetang på den blanke stang (efterslibes om det blir merker) og trykkluftdrevet muttertrekker for å demontere mutteren på toppen av støtdemperen...
Det er ikke tilstrækkeligt at fjerne mærker ved efterslibning. Pakningen i dæmperen er meget følsom over for dette.
Hvis du SKAL bruge en tang som modhold, så hold så højt oppe som muligt, så du kommer uden for dæmperens arbejdsområde
Ulven kommer, ulven kommer
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Har endnu ikke fundet det nødvendigt at skulle holde om dæmperen for at løsne. Bare brug en luftnøgle med god fart, så går det som en leg.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
Jeg vidste ikke, at man kan komme ud for dæmpere uden unbrako sekskant indvendigt i toppen - det er da det normale, hvis man (uden luftnøgle) skal holde dæmperbenet fast, mens man løsner møtrikken.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
For å løsne fjærbein har jeg benyttet luftverktøy eller sekskant senere, det fungerer utmerket som nevt av andre.
Til videre kontroll og justering av spissing etter skifte av styrestag o.li. gikk jeg til innkjøp av "Tarckace" verktøy på ebay. Lett å bruke, billig, selvkalibrerende, genialt!
http://www.ebay.co.uk/itm/Trackace-Lase ... 4609ee7803
Til videre kontroll og justering av spissing etter skifte av styrestag o.li. gikk jeg til innkjøp av "Tarckace" verktøy på ebay. Lett å bruke, billig, selvkalibrerende, genialt!
http://www.ebay.co.uk/itm/Trackace-Lase ... 4609ee7803
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
"Trackace" verktøy
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
- olefredrik
- Indlæg: 294
- Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
- Geografisk region: Norge
- Geografisk sted: 1389 Heggedal
Re: Montasje av støtdemper / fjærer foran
For at finne tilbake til den opprinnelige camber gør jeg følgende:
Av med hjulet.
Den er jekket opp likesåmeget at den akkurat slipper grunden.
Legger et slikt camber måle verktøy (der ikke riktig måler camber men kun en vinkel, koster 100kr)
Les af.
Overhal fjærbein.
monter igjen camber verktøy.
juster til samme vinkel inden jeg samler det igjen.
Jeg har lest av en nyjustert vogn dens vinkel når den er lige jekket opp til den slipper grunden. Bruker det som refernse og kan sjekke andre. Sjekker alltid begge siden og justerer inn.
Så senkes vognen og den flyttes frem og tilbage til den finner naturlig leje.
Etter dette justeres toe in med trackace (verktøy ca 1000kr)
Av med hjulet.
Den er jekket opp likesåmeget at den akkurat slipper grunden.
Legger et slikt camber måle verktøy (der ikke riktig måler camber men kun en vinkel, koster 100kr)
Les af.
Overhal fjærbein.
monter igjen camber verktøy.
juster til samme vinkel inden jeg samler det igjen.
Jeg har lest av en nyjustert vogn dens vinkel når den er lige jekket opp til den slipper grunden. Bruker det som refernse og kan sjekke andre. Sjekker alltid begge siden og justerer inn.
Så senkes vognen og den flyttes frem og tilbage til den finner naturlig leje.
Etter dette justeres toe in med trackace (verktøy ca 1000kr)
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"