Led kørelys

Forummet hvor der snakkes biler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

http://kortlink.dk/trafikstyrelsen/bdzv
Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
M.v.h. sussi
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

sussi skrev:Du skal bare købe en 1999/2000 model, her er der ikke lys i instrumenterne, når man kører med kørelys :lol: :lol: sådan er det på min ;)
m.v.h. Sussi
Så skulle jeg jo have købt din ;) men det må også kunne laves på de nyere :D
HamSjelv skrev:Hejsa,
Kim B Olesen skrev:...og så mangler jeg stadig lige den ledning der spænding på uanset om der er høj eller lav lys ;)
Det lyder umiddelbart som lidt af et skråplan det der, Kim...
Dine kørelygter SKAL slukke når du tænder nær eller fjernlys jf. detailforskrifterne. Umiddelbart vil jeg mene det eneste korrekte sted at tilslutte kørelyslygterne er på klemme TFL på lyskontakten.
/Claus
Nej Claus - vi er helt enige, jeg VIL have at kørelysene skal slukke når jeg har enten høj eller lav lys tændt, som jeg har koblet det til nu slukker de ved lav lys og tænder når jeg blænder op :? Det var ikke helt meningen :( men bare en midlertidig løsning :)
Der er to plus indgange til lygterne og når der er plus på begge slukker lygterne ;)
TFL ledningen dur ikke, der er spænding på både i lyskontakt position 0 og tænding, og lyskontakt position 2 og tænding, så der har jeg lidt samme problem :(
Det er derfor jeg ikke mener at diagrammet stemmer helt overens med mit ledningsnet, forudsat jeg kan finde ud af at læse diagrammet ;) http://upload.sky-high.dk/Diverse/Dokum ... po_lys.gif
Sborg
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 18:26
Geografisk sted: Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af Sborg »

Er det så lavet sådan at dine LED kørelys tænder når lyskontakten står i 0, og slukker ved positionslys eller nær/fjernlys?
Hvor finder jeg denne TFL ledning? Evt nogen der ved om ledningsnettet er det samme som på en "ikke 3l"?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

De tænder sammen med positionslys og baglys, og når de så får plus fra nærlys slukker de ;) TFL ledningen sidder bag på lyskontakten, jeg tror lyskontakten er den samme på næsten samtlige VW'er omkring de årgange ;) Du piller lyskontakten ud ved at sætte den i 0 trykke ind, dreje den lidt og hive ud, så følger hele lyskontakten med ud, pil stikket af, så står der TFL ved det ene ben i lyskontakten :)
Sborg
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 18:26
Geografisk sted: Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af Sborg »

Super, mange tak, det vil jeg lige kigge på. Men ellers er det vel muligt at luse den ene ledning til LED lyset ind på positionslyset, og trække den anden via en kontakt til +. Ved godt dette ikke er helt efter bogen, men så vælger man jo selv hvornår LED lyset skal være tændt (Selvfølgelig sammen med pos 0 på lyskontakten).

Trækker du bare tfl ledningen ud og lader den ligge derinde?

Kunne man ikke lave to relæer til styrestrømmen til led boksen. Sådan at et relæ bliver aktiveret ved nærlys, og et ved fjernlys (Går ud fra at nårlyset er en ledning for sig)
På den måde vil de også være slukket ved fjernlys

Eneste problem er vel bare om relæerne kan arbejde så hurtigt at led'erne ikke blinker ved skift mellem nær og fjernlys?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har bare klippet den så den kan loddes sammen igen, og så givet den en gang isolerbånd ;)
Jo jeg har også tænkt på det med relæerne - jeg synes bare det er lidt en nødløsning :? Der må kunne laves noget mere "rigtigt" ;)
Sborg
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 18:26
Geografisk sted: Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af Sborg »

Er det et stort problem at LED lyset tænder med det lange lys? :)

Og er LED lyset egentlig ikke også tændt sammen med positionslyset? :o
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kommer vel lidt an på synsmanden om max 14 dage :lol:
Jo det er tændt sammen med positionslyset, men kun fordi det ser bedre ud ;) Hvad da ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

Sborg skrev:Er det et stort problem at LED lyset tænder med det lange lys? :)
Og er LED lyset egentlig ikke også tændt sammen med positionslyset? :o
Læs én gang til:
http://kortlink.dk/trafikstyrelsen/bdzv
Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
M.v.h. sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:
Sborg skrev: Men jeg kunne godt tænke mig at få det lavet sådan at lyset i instrumentbordet ikke var tændt når det kun er kørelyset der er tændt, og så mangler jeg stadig lige den ledning der spænding på uanset om der er høj eller lav lys ;)
Jeg har lavet det på min, det var bare en ledning der skal fjernes i kontakten. Jeg har bare hevet klemmen ud. Så den kan altid klikkes i igen, hvis jeg eller næste ejer ønsker dette.

Når mit LED-TFL er aktiv, så er ALT andet slukket, incl. instrumentlys. Så snart du flytter kontakten ud af 0 position, så tænder instrumentlys og P-lys, og LED-TFL er slukket.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Jeg har lavet det på min, det var bare en ledning der skal fjernes i kontakten. Jeg har bare hevet klemmen ud. Så den kan altid klikkes i igen, hvis jeg eller næste ejer ønsker dette.
Så mangler vi bare "hvilken ledning" :(
m.v.h. sussi
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja den ledning vil jeg godt lige vide hvad er for en, og så har du bare koblet LED lyset til TLF udgang ?
Hvad med baglys ? Tænder de ikke sammen med p-lys ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Ja den ledning vil jeg godt lige vide hvad er for en, og så har du bare koblet LED lyset til TLF udgang ?
Hvad med baglys ? Tænder de ikke sammen med p-lys ?
Ja baglys tænder sammen med P-lys.... LED er sat på TFL udgangen, ja :) Har taget den originale ud, og "klikket" en ny i... så igen, hvis det skal laves tilbage, er det bare at sætte den gamle ledning i kontakten.... :)

Hvilken ledning kan ses på diagrammet jeg har linket til tidligere... men kigger lige...
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:
KMDTHY skrev:Jeg har lavet det på min, det var bare en ledning der skal fjernes i kontakten. Jeg har bare hevet klemmen ud. Så den kan altid klikkes i igen, hvis jeg eller næste ejer ønsker dette.
Så mangler vi bare "hvilken ledning" :(
m.v.h. sussi
PIN 6 !!!! 8-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Super - det må jeg lige have kigget på i morgen ;) Så har du ikke baglys på så længe der bare er kørelys ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Super - det må jeg lige have kigget på i morgen ;) Så har du ikke baglys på så længe der bare er kørelys ?
KOrrekt, KUN LED-TFL
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Led kørelys

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
KMDTHY skrev:
Kim B Olesen skrev:Super - det må jeg lige have kigget på i morgen ;) Så har du ikke baglys på så længe der bare er kørelys ?
KOrrekt, KUN LED-TFL

Opfylder du så de detailforeskrifter der var gældende netop den dato din Lupo indregistreret første gang?? (Det tror jeg umiddelbart ikke)
Til gengæld har du sikkert fået mange nye bagvedkørende venner, der har elektriske problemer omkring det lange lys.. :evil:


Jeg har også erfaret at ledningerne til pin 3 og 6 demonteres, hvorefter kørelyset tilsluttes pin 3 (TFL).


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

HamSjelv skrev: Opfylder du så de detailforeskrifter der var gældende netop den dato din Lupo indregistreret første gang?? (Det tror jeg umiddelbart ikke)
Til gengæld har du sikkert fået mange nye bagvedkørende venner, der har elektriske problemer omkring det lange lys.. :evil:

/Claus
Nej

Nej, da jeg tænder lyset i lygtetændingstiden.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Hmm - jeg er ikke så vild med ikke at have baglys på - så kan jeg jo ikke hidse mig op over de bilister ligesom KMDTHY der ikke har baglys på :lol: så vil jeg næsten hellere have LED'erne tænder når jeg blænder op ;) jeg skal lige have kigget lidt på det en aften, det bliver sgu ikke i aften - sofaen er sprunget på mig :lol:
lbh
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 01:34
Geografisk sted: Næstved

Re: Led kørelys

Indlæg af lbh »

Med ensretterdiode på ledningerne fra nær og fjernlys kan man køre dem begge på styreledningen til de omtalte diodelygter.

de ensretterdioder koster 3 kr. stykket og der vil skulle bruges 4
Besvar