Led kørelys

Forummet hvor der snakkes biler
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var også en måde på det :) hvorfor skal der bruges 4 ? Er det ikke bare en på hver ledning fra nær/fjern lys ?
lbh
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 01:34
Geografisk sted: Næstved

Re: Led kørelys

Indlæg af lbh »

Kim B Olesen skrev:Det var også en måde på det :) hvorfor skal der bruges 4 ? Er det ikke bare en på hver ledning fra nær/fjern lys ?
Er der kun en ledning fra de 2 kørelys eller er der en til hver?
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af diskoboy »

sussi skrev:http://kortlink.dk/trafikstyrelsen/bdzv
Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
M.v.h. sussi
Så er der nogen der har glemt at fortælle det til Audi. Der er der da fint lys i LED'erne når xenon lyset er tændt.

Det er dog mest tydeligt på en S6 hvor TFL lyset sidder nede i kofangeren.
Nu uden det grå lyn...
lbh
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 01:34
Geografisk sted: Næstved

Re: Led kørelys

Indlæg af lbh »

Nej, for den er typegodkendt med de lygter fra ny... Jeg havde engang en mazda 626 GE model. Den havde tågelygterne typegodkendt som kørelys og jeg blev stoppet med det pis 5-6 gange på et år.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

Det kan være at Audi har en EF-lygtemonteringsgodkendelse så gælder der andre regler :x
Detailforeskrifterne er snart så indviklede at ingen kan finde hoved eller hale i dem :mrgreen:
Der henvises til et hav af EU/EF forordninger, vi skal jo harmoniseres, f.eks. en EU forordning om nakkestøtter der fylder adskillige A4 sider og selvfølgelig oversat til samtlige sprog i EU. :twisted: :twisted:
Dette er lidt OFF TOPIC undskyld Kim.
M.v.h. Sussi
Til lbh, der er forskellige regler, alt efter hvor gammel en bil er.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

lbh skrev:Er der kun en ledning fra de 2 kørelys eller er der en til hver?
Nåh Ja selvføgelig ;) det er et færdigt ledningsnet, så bare 2 ensrettere :D jeg tror sgu det bliver den løsning - så må vi se om synsmanden brokker sig over at positionslys lyser samtidigt :D
Det er helt ok Sussi - helt off topic synes jeg iøvrigt heller ikke det er :) det er fandme efterhånden umuligt at finde ud af alle de individuelle regler - så nemt er det vist heller ikke at være synsmand længere :lol:
lbh
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 01:34
Geografisk sted: Næstved

Re: Led kørelys

Indlæg af lbh »

sussi skrev:Det kan være at Audi har en EF-lygtemonteringsgodkendelse så gælder der andre regler :x
Detailforeskrifterne er snart så indviklede at ingen kan finde hoved eller hale i dem :mrgreen:
Der henvises til et hav af EU/EF forordninger, vi skal jo harmoniseres, f.eks. en EU forordning om nakkestøtter der fylder adskillige A4 sider og selvfølgelig oversat til samtlige sprog i EU. :twisted: :twisted:
Dette er lidt OFF TOPIC undskyld Kim.
M.v.h. Sussi
Til lbh, der er forskellige regler, alt efter hvor gammel en bil er.
Ja det var det jeg var inde på med de typegodkendelser. Skal prøve at formulere mig lidt bedre i fremtiden.

Kim B Olesen

Ja det er klart den nemmeste fremgangsmåde... Skriv en privatbesked hvis der skulle dukke andre elektriske problemer op. Jeg har monteret biludstyr i 9 år så har lidt fif
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,
KMDTHY skrev:
Kim B Olesen skrev:Super - det må jeg lige have kigget på i morgen ;) Så har du ikke baglys på så længe der bare er kørelys ?
KOrrekt, KUN LED-TFL

Opfylder du så de detailforeskrifter der var gældende netop den dato din Lupo indregistreret første gang?? (Det tror jeg umiddelbart ikke)

/Claus
Det er jo netop det fede ved det at eje en ældre bil Vs. Detailforskrifterne
De Kan benyttes på biler af ældre dato men Behøver ikke
Altså Hvis der sker en lempelse af regler fra da bilen var ny til den årg. detailforskrifter (af nyere dato end bilens første reg.dato) man vælger at benytte så må man benytte sig af det
og Hvis der sker en stramning så skal man ikke benytte sig af det /leve op til stramning
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af ph. »

diskoboy skrev:
sussi skrev:http://kortlink.dk/trafikstyrelsen/bdzv
Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
M.v.h. sussi
Så er der nogen der har glemt at fortælle det til Audi. Der er der da fint lys i LED'erne når xenon lyset er tændt.

Det er dog mest tydeligt på en S6 hvor TFL lyset sidder nede i kofangeren.
Det er da også pis belastende at møde sådan noget lort i mørke, ...på en regnvåd asfalteret vej
Men Ja det er desværre Eu-godkendt så ik en skid at gøre ved det
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af diskoboy »

ph. skrev:
diskoboy skrev:
sussi skrev:http://kortlink.dk/trafikstyrelsen/bdzv
Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
M.v.h. sussi
Så er der nogen der har glemt at fortælle det til Audi. Der er der da fint lys i LED'erne når xenon lyset er tændt.

Det er dog mest tydeligt på en S6 hvor TFL lyset sidder nede i kofangeren.
Det er da også pis belastende at møde sådan noget lort i mørke, ...på en regnvåd asfalteret vej
Men Ja det er desværre Eu-godkendt så ik en skid at gøre ved det
Blænder det syntes du? Okay, ja, det er vel foskelligt fra folk til folk.... :roll:
Nu uden det grå lyn...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Dæmpes de ikke når xenon tænder ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af ph. »

diskoboy skrev:
Blænder det syntes du? Okay, ja, det er vel foskelligt fra folk til folk.... :roll:
Ja Både daylight LED monteret i jordhøjde gør sgu når det er Mørkt og vejen er våd
og Ja fejljusteret eller møgbeskidte xenon gør også
...Selv :roll: :roll:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:Dæmpes de ikke når xenon tænder ?
Pas men umiddelbart er der fuld skrald på hos ford, audi osv... også når der er nærlys tændt
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af diskoboy »

ph. skrev:
KMDTHY skrev:Dæmpes de ikke når xenon tænder ?
Pas men umiddelbart er der fuld skrald på hos ford, audi osv... også når der er nærlys tændt
Der er ikke på en S6 med LED i kofangeren - i hvert fald ikke hvis det er monteret korrekt. Ofte bliver de monteret i stedet for tågelygter også er der max lys på dem, men originalt dinmer de ned.

... Og når jeg får monteret mine LED på Lupo'en kommer de også til det!
Nu uden det grå lyn...
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

lbh skrev:Kim B Olesen
Ja det er klart den nemmeste fremgangsmåde... Skriv en privatbesked hvis der skulle dukke andre elektriske problemer op. Jeg har monteret biludstyr i 9 år så har lidt fif
Takker
Jeg har fået det koblet til nu, jeg må have været træt da jeg målte mig frem til at der var spænding på TFL når lyskontakten var drejet :oops: Hvis jeg klipper ledningen på pin 6 er der hverken positionslys eller baglys på vognen - så det er ikke aktuelt ;) jeg har nu koblet LED'erne til TFL og koblet nærlys fra TFL, så nu virker det sådan set som det skal, bortset fra at jeg gerne ville have lyset i instrumentbordet til at slukke indtil lyskontakten blev drejet :? Men fred være med det, nu blev det sådan her, jeg melder lige tilbage hvad synsmanden siger når jeg når så langt ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: nu virker det sådan set som det skal, bortset fra at jeg gerne ville have lyset i instrumentbordet til at slukke indtil lyskontakten blev drejet :? Men fred være med det, nu blev det sådan her, jeg melder lige tilbage hvad synsmanden siger når jeg når så langt ;)
Det skal være slukket, hvis der ikke er lys i baglygterne :(
M.v.h. sussi
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Hmm - hvad skal være slukket ? Hvis du mener lys i instrumentbordet skal være slukket når der ikke er lys i baglygterne - så er det også det, men jeg vil IKKE køre rundt uden baglys ;) Så kan jeg jo som sagt ikke hidse mig op over andre som gør det :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Hmm - hvad skal være slukket ? Hvis du mener lys i instrumentbordet skal være slukket når der ikke er lys i baglygterne - så er det også det, men jeg vil IKKE køre rundt uden baglys ;) Så kan jeg jo som sagt ikke hidse mig op over andre som gør det :lol:
Man kan hvad man vil.... som du kan se i diagrammet, så er de bare luset sammen.... du kan jo bare lave så du ingen P lys har i for, samt instrumentlys... men bibeholder lyset bag på..... sæt igang :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Jae det kan man vel - men nu er mit ledningsnet sgu rodet nok i forvejen med alt det eftermonterede grej hvor jeg så ikke selv har monteret det hele :? Så det er ikke så nemt at overskue, men måske en dag hvor jeg keder mig :lol:
Du skulle vel ikke vide hvor de er luset sammen ? Det kunne jo være det var nemt at komme til :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:
Du skulle vel ikke vide hvor de er luset sammen ? Det kunne jo være det var nemt at komme til :lol:
Der må jeg melde pas :) Men finder du det, så smid det da lige herind :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar