Led kørelys

Forummet hvor der snakkes biler
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Plop skrev:Det er lidt uhyggeligt at de vil have kr. 399,- for sådan et sær,
når man tænker på at 1 stk. LED 5MM VARM HVID 3,7V 16000MCD koster sølle kr. 9,-
Jeg tvivler på at de er godkendt som kørelys :lol: 399 kr er billigt for et sæt jeg er sikker på er godkendt - skal jeg lige hilse at sige :lol: ;) de fleste er meget længere oppe i pris - hvis alt går vel er de monteret søndag aften ;)

Jakob - jeg kender synsmanden - og han har sagt han syner dem hvis de er RL godkendte og placeret som vi har snakket om - så der bliver forhåbentlig ikke noget ;)
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Led kørelys

Indlæg af Plop »

Jeg er godt klar over, at en enkelt diode ikke er godkendt, og jeg ved også godt det koster at få de godkendelser,
men alligevel undre det lidt at en lampe med 5 LED til en produktionspris på 7 øre pr LED, kan komme til at koste 399,- og op efter.

Vil du sætte den nede i klapperne til tågelygter, eller ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja de skal sidde bag klapperne til tågelys - der er ikke for meget plads, men mon ikke det går ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Ja de skal sidde bag klapperne til tågelys - der er ikke for meget plads, men mon ikke det går ;)
Så er det nok en god idé at sikre dem yderligere, de forbandede klapper, falder af efter forgodtbefindende :mrgreen:
m.v.h. sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg regner med at de skal skrues fast inde bag klapperne ;) så saver jeg bare hul i klapperne til sidst :D jeg har også overvejet at sætte dem fast i klapperne og så give klapperne et par sortmalede skruer :) jeg ved ikke lige hvad det smarteste er - jeg kan nemt komme til at blokere for at bruge trækkrogen :?
Men ellers har du ret :D jeg har ikke mistet nogle endnu, men de har godt nok været løse mange gange :lol:
Jeg skød lige et par billeder af sættet inden montering, så kunne interesserede sjæle nemmere lige vurdere om det var noget ;)
De virker sgu vældigt stabile, lygtehus i alu m køleribber og skruehuller lukket med noget klister, gummipakninger i stik, ledningnettet er med sikring og tilslutning til parkeringslys og konstant strøm, så de slukker når der er alm lys på - det skal nok blive godt ;)
Vedhæftede filer
2013-01-27 09.17.57.jpg
2013-01-27 09.17.57.jpg (132.48 KiB) Vist 7373 gange
2013-01-27 09.18.13.jpg
2013-01-27 09.18.13.jpg (153.6 KiB) Vist 7373 gange
2013-01-27 09.18.34.jpg
2013-01-27 09.18.34.jpg (110.5 KiB) Vist 7373 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Hmm - nu sidder jeg lige og tænker lidt, hvis nu både jeg vil have parkering/positionslys og kørelys tændt - er der så en ledning der er strøm på uanset om der er høj lys eller nærlys ? Jeg havde egentlig regnet med at koble dem på nærlys, så de slukkede når det blev tændt, men så tænder de jo hver gang jeg blænder op :lol: Men det kunne måske være smart nok, så er der da lidt lys lige foran bilen også ;)
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af diskoboy »

Gætter på der er 2 styrker i dem? (ligesom på Skoda RS LED tågelygterne).

Dvs:
1 x 12 v = lav styrke
2 x 12 v = høj styrke

Jeg ville sætte dem til positionslys og kørelys. Når du så skifter over til nærlys dimmer de ned (fordi de ikke længere får strøm fra kørelyset).

Det fedeste ville så være at de også dimmede når du blinkede, men det er næste projekt)

Det er i hvert fald sådan vil jeg montere dem hvis jeg får fat i et ekstra Skoda RS lygter eller dem fra Scirocco'en...
Nu uden det grå lyn...
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej der er ikke to lysstyrker i dem - det er bare en kombination af strøm på de to af ledningerne der bestemmer om de er tændt - hvid der kommer 2 x strøm ind slukker de ;)
Så fik jeg dem monteret, men jeg mangler at koble strøm til dem - er der en der har et diagram over et originalt kørelys ? Jeg kan ikke rigtigt greje det, jeg har prøvet at klippe TFL ledningen, men det skete der sgu ikke noget ved - desuden kan jeg ikke rigtig bruge den TFL ledning - der er godt nok strøm på når bilen kommer til tænding og kontakten er i 0, men der er også strøm på når man tænder lyset helt :?
Der må være en ledning jeg kan koble fra det org kørelys og bruge på det nye - håber der lige er en der kan hjælpe ;)
Vedhæftede filer
2013-01-27 20.01.50.jpg
2013-01-27 20.01.50.jpg (123.09 KiB) Vist 7343 gange
2013-01-27 20.21.06.jpg
2013-01-27 20.21.06.jpg (248.51 KiB) Vist 7343 gange
2013-01-27 20.22.08.jpg
2013-01-27 20.22.08.jpg (242.32 KiB) Vist 7343 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Lige et mere !
Vedhæftede filer
2013-01-27 20.21.25.jpg
2013-01-27 20.21.25.jpg (247.74 KiB) Vist 7343 gange
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af diskoboy »

Mangler de at blive trykket helt på plads på det ville hvor de er slukket? (Der hvor beklædningen er sat på)
Nu uden det grå lyn...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev: Så fik jeg dem monteret, men jeg mangler at koble strøm til dem - er der en der har et diagram over et originalt kørelys ? Jeg kan ikke rigtigt greje det.
Søg og du skal finde...

viewtopic.php?f=22&t=925&hilit=k%C3%B8relys
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Det blev disse, de er indkøbt til fornuftig pris ;) http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbe ... stk-42370/
Købt til rabatpris hos Biltema eller har du fundet dem til en bedre pris et andet sted?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

diskoboy skrev:Mangler de at blive trykket helt på plads på det ville hvor de er slukket? (Der hvor beklædningen er sat på)
Ja og nej ;) Jeg satte dem sådan fordi jeg synes rent principielt at forlygter skal pege ligeud ;) Men der er lys ud over det hele og ikke kun lige fremad som jeg havde regnet med :lol: Desuden så det dumt ud som de sad, så nu er de skubbet helt ind så de sidder efter formen på klapperne :D Det var meget bedre ;)
KMDTHY skrev:
Kim B Olesen skrev: Så fik jeg dem monteret, men jeg mangler at koble strøm til dem - er der en der har et diagram over et originalt kørelys ? Jeg kan ikke rigtigt greje det.
Søg og du skal finde...
viewtopic.php?f=22&t=925&hilit=k%C3%B8relys
Det havde jeg fundet, men mangler stadig en ledning der er konstant strøm i både ved høj og lav lys :? Men nu har bare koblet dem til så de slukker når der er lav lys, så tænder de når jeg blænder op, men det må jeg leve med lige nu :lol:
Jeg tror jeg var træt da jeg rodede med det strøm, for da jeg kom af sted i morges efter jeg havde afbrudt TFL ledningen var der i hvert fald ikke kørelys på :oops: Så det virkede godt nok :lol:
ph. skrev:
Kim B Olesen skrev:Det blev disse, de er indkøbt til fornuftig pris ;) http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbe ... stk-42370/
Købt til rabatpris hos Biltema eller har du fundet dem til en bedre pris et andet sted?
Jeg mente at de 399 kr var fornuftig pris, og så havde jeg endda et gavekort til Biltema fra julegave - så de var næsten gratis :lol:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev: Jeg mente at de 399 kr var fornuftig pris, og så havde jeg endda et gavekort til Biltema fra julegave - så de var næsten gratis :lol:
ok
Sborg
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 18:26
Geografisk sted: Sjælland

Re: Led kørelys

Indlæg af Sborg »

Kan jeg ikke lokke dig til at beskrive hvordan du har trukket ledningerne? ;) Jeg overvejer nemlig at lave samme nummer, dog på en Lupo 1,7 :oops:

Får styreboksen + fra positionslys og nærlys?

Evt en tilbagemelding på hvordan de er at køre med? Er der nogen der har blinket af dig i den tro at det ikke var lovligt?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

Sborg skrev:
Evt en tilbagemelding på hvordan de er at køre med? Er der nogen der har blinket af dig i den tro at det ikke var lovligt?
LED kørelys er efterhånden så almindeligt, at det ikke sker mere.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Led kørelys

Indlæg af Kim B Olesen »

Sborg skrev:Kan jeg ikke lokke dig til at beskrive hvordan du har trukket ledningerne? ;) Jeg overvejer nemlig at lave samme nummer, dog på en Lupo 1,7 :oops:
Jeg har klippet TFL ledningen for at afbryde det originale kørelys, så har jeg givet dem stel og afisoleret et stykke ledning, inde i ledningsnettet til den ene forlygte, både til parkeringslys og nærlys og loddet ledningerne til kørelyset derpå
Får styreboksen + fra positionslys og nærlys?

Evt en tilbagemelding på hvordan de er at køre med? Er der nogen der har blinket af dig i den tro at det ikke var lovligt?
Du kan ikke bruge dem til noget der minder om lys, det er kun som kørelys i dagtimerne ;) og der er faktisk ikke en eneste der har blinket til mig siden jeg fik dem koblet til, så de må være godkendt :D

Men jeg kunne godt tænke mig at få det lavet sådan at lyset i instrumentbordet ikke var tændt når det kun er kørelyset der er tændt, og så mangler jeg stadig lige den ledning der spænding på uanset om der er høj eller lav lys ;)
Er der en der har lidt mere på ledningsnettet end det billede der er linket til i denne tråd, der mangler lidt på hvad de forskellige ting på diagrammet er - og så vidt jeg kan se stemmer det ikke helt overens, sådan som jeg ser det er der flere steder der kun er spænding når kontakten står i 1 eller 2, men det passer ikke rigtigt med min bil ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Led kørelys

Indlæg af sussi »

Du skal bare købe en 1999/2000 model, her er der ikke lys i instrumenterne, når man kører med kørelys :lol: :lol: sådan er det på min ;)
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Led kørelys

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Kim B Olesen skrev:...og så mangler jeg stadig lige den ledning der spænding på uanset om der er høj eller lav lys ;)
Det lyder umiddelbart som lidt af et skråplan det der, Kim...

Dine kørelygter SKAL slukke når du tænder nær eller fjernlys jf. detailforskrifterne. Umiddelbart vil jeg mene det eneste korrekte sted at tilslutte kørelyslygterne er på klemme TFL på lyskontakten.


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Led kørelys

Indlæg af KMDTHY »

HamSjelv skrev:Hejsa,
Kim B Olesen skrev:...og så mangler jeg stadig lige den ledning der spænding på uanset om der er høj eller lav lys ;)
Det lyder umiddelbart som lidt af et skråplan det der, Kim...

Dine kørelygter SKAL slukke når du tænder nær eller fjernlys jf. detailforskrifterne. Umiddelbart vil jeg mene det eneste korrekte sted at tilslutte kørelyslygterne er på klemme TFL på lyskontakten.


/Claus
Jeg mindes ellers at have set en Citroen hvor LED-TFL bare bliver sat ned i styrke når nærlyset tændes....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar