Motorbremsning

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Motorbremsning

Indlæg af David Walbum »

hej alle sammen.

Nu har jeg fået kørt lidt i men nye lupo og fået fyldt tanken op for første gang og kørte 28.5 km/l hvilket jeg er godt tilfreds med.
( man bliver jo helt fikseret på at holde nålen under 3 i stedet for at kigge på speedometeret :lol: :lol: )

Har aldrig kørt med automatgear før men har fundet ud af at jeg kan få den til at skifte gear før den selv vil ved at lette foden blidt
fra speederen og derved holde omdrejningerne nede.

Men jeg har læst mig frem til at der kan spares lidt mere på brandstoffet ved at motorbremse frem for at træde på bremsen.
Hvordan gøres dette ? når den er i ECO er der jo friløb på den så snart jeg fjerner foden fra speederen ?? trædes der ganske let på
bremsen så der frakobles noget ?

Hilsen

David
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorbremsning

Indlæg af sussi »

David Walbum skrev:Men jeg har læst mig frem til at der kan spares lidt mere på brandstoffet ved at motorbremse frem for at træde på bremsen.
Slå ECO fra, så motorbremser du :lol: :lol: men det sparer du ikke noget på.
Træk "pinden" over i Tiptronic sporet, men her tvivler jeg også på at du sparer noget.
Overhold fartbegrænsningerne, og slip speederen i god tid, her sparer du noget ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Søren_BB
Indlæg: 48
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 19:53
Geografisk sted: Kolding

Re: Motorbremsning

Indlæg af Søren_BB »

Hvis du i ECO slipper speederen og kører i friløb, kan du aktivere motorbremsen ved et enkelt tryk på bremsen.
Hilsen Søren BB.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Motorbremsning

Indlæg af ph. »

sussi skrev: slip speederen i god tid, her sparer du noget ;) ;)
Nu er det jo ikke altid at man er Heelt alene på vejen
og de bagved kørende er sjældent enig i at det er helt vildt fedt at begynde en langsom fartnedsættelse 1½-2.km før en rundkørsel
og heller ikke altid at man selv har SÅ god tid at man kan køre "brændstoføkonomisk optimalt"

og vi kommer vel ikke uden om at det "økonomisk set" er bedre at motorbremse end at bruge bremserne
så ja Hvis du har langt hen til (f.eks.) en rundkørsel så slip speeder og et let tråd på bremsen burde få den til at motorbremse
hvis trafikken afvikles langtsommere end forventet eller du bare er kommet for tæt på rundkørsel eller vejen går mere ned af end du lige havde regnet med så kan du smide den i manuel og "tvinge" den til at gå ned i gear så den motorbremser lidt kraftigere
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Motorbremsning

Indlæg af David Walbum »

Super.. Lige den information jeg skulle bruge :)

Takker mange gange
FeBuLu
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Motorbremsning

Indlæg af FeBuLu »

Søren_BB skrev: ons 9. nov 2011 06:58 Hvis du i ECO slipper speederen og kører i friløb, kan du aktivere motorbremsen ved et enkelt tryk på bremsen.
Hvad kan der være galt hvis motorbremsningen ikke starter ved første bremsetryk men først ved andet?
Bremselyset lyser ved let tryk på bremsen, når jeg holder stille, og det samme gør den grønne fod.
VW Lupo 3l årgang 2000
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorbremsning

Indlæg af doktorfrank »

Jeg ville nok prøve med en anden bremselyskontakt, for jeg har en fornemmelse af, at det er “det andet kontaktsæt”, der styrer motorbremsefunktionen. :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar