rammer ikke 4. gear - nogen gange ??

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Seriebil
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 30. okt 2020 21:01
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: 7550

rammer ikke 4. gear - nogen gange ??

Indlæg af Seriebil »

Hej

Den kære Lupo driller lidt.

Den "rammer" ikke 4. gear, når der skal skiftes op. det sker først når driftsvarm, efter ca. 30-40 km kørsel.
og kan ske ud af lige vej, altså ikke kun efter en sving eller rundkørsel. den skal så i N og sluk/tænd motoren og tilbage i D så kan den lidt igen. men lidt bøvlet at køre med.

fakta: der er netop kommet frisk kobling, trykplade, udrykkerleje og føringsrør på (kvali vare), frisk olie på gearkassen, grundjusteret unden bøvl og skifter dejligt. start/stop virker.
Jeg har samtidig skiftet o-ring i gangsteller og trykkuglen er 3 mdr. gammel. skal lige siges den kan startes uden at vente på tryk efter 2 dages stilstand.
km stand 315.000

Nogen bud ?

2. sprøgsmål: Da den kobling osv. jeg hev ud, var noget slidt er jeg lidt i tvivl om hvordan nedgearing skal føles, syntes nemlig jeg kan mærke det lidt for meget, kan det skyldes at der stadig er luft i koblingsaktuatoren ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: rammer ikke 4. gear - nogen gange ??

Indlæg af 383CI »

Ja, det står i manualen at skiftegaflen i gearkassen knækker omkring 300K km. så den er knækket i din.

Det er 99,9999984% sikkert, i 3 af 4 tilfælde kikser den 3 gear, det sidste 4 gear.

Kig i FAQen, det er beskrevet meget nøje og der er absolut ingen vej om at tage gearkassen af og sætte en ny, og svejset gaffel I.

Det er også indgående beskrevet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Seriebil
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 30. okt 2020 21:01
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: 7550

Re: rammer ikke 4. gear - nogen gange ??

Indlæg af Seriebil »

Ok, tak for svar. så må den ud igen....

Men når jeg nu søger i FAQ finder jeg intet om skiftegaffel ?
kan du give et hint til søge ord eller tråd.

sikkert nemt at finde når man ved hvad søgeordet er ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rammer ikke 4. gear - nogen gange ??

Indlæg af sussi »

Foroven på denne side i højre side, i højre søgefelt skriver du skiftegaffel
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar