Trykkuglen...

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Trykkuglen...

Indlæg af HamSjelv »

Jo, jo,

Nu skrives det jo ofte her på forummet at man 'altid' skal skifte sin trykkugle. Men kan det nu også passe?

Jeg har netop været kaldt ud til en Lupo 3L årgang 2005 med andre fejl. Et kort kik på trykkuglen afslørede produktionsdatoren 31/5-2004. Lupoen har kørt mere end 350.000 km. Ifølge ejeren går motoren engang imellem ud
på f.eks. motorvejsfrakørsler (hvor der laves 4 nedgearinger på kort tid). Jeg klargjorde for ejeren at trykkuglen _måske_ kunne have tabt bare en lille smule nitrogen over de sidste 15 år..

Så hvor lang tid kan sådan en trykkugle virkelig holde....?
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Trykkuglen...

Indlæg af omjomj »

Kan kuglerne efterfyldes? Eller er gas siden lukket med en skrue som på Citroën kuglerne?
Beklager jeg spørger, men jeg er helt nybagt A2 ejer og har endnu ikke fået kigget dybt i motorrummet

Vh Ole


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Trykkuglen...

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev: tirs 11. jun 2019 10:21 Jo, jo,

Nu skrives det jo ofte her på forummet at man 'altid' skal skifte sin trykkugle. Men kan det nu også passe?

Jeg har netop været kaldt ud til en Lupo 3L årgang 2005 med andre fejl. Et kort kik på trykkuglen afslørede produktionsdatoren 31/5-2004. Lupoen har kørt mere end 350.000 km. Ifølge ejeren går motoren engang imellem ud
på f.eks. motorvejsfrakørsler (hvor der laves 4 nedgearinger på kort tid). Jeg klargjorde for ejeren at trykkuglen _måske_ kunne have tabt bare en lille smule nitrogen over de sidste 15 år..

Så hvor lang tid kan sådan en trykkugle virkelig holde....?
Der er jo også folk der kan ryge fra de er 10 til de er 90 år uden at blive syge af det, så at du finder en enkelt trykkugle der ikke er blevet skiftet gennem tiderne, tjaaaa, det fortæller ikke en skid i min verden. Blot at den holdt længere end flertallet, rent aldersmæssigt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Trykkuglen...

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg kan huske der har været en herinde som skiftede den og efter ca 2 år gik den til igen :shock:
Han savede den over hvor det viste sig at selve gummimembranen havde sluppet og derfor var utæt :?
Nogle gange holder de rigtigt længe og andre gange kun nogle få år, tænker det har noget at gøre med standen på resten af hydrauliksystemet og måske ikke mindst om der har været fyldt andet olie på i bilens levetid 🤷‍♂️
Jeg kender en der har kørt på det røde ATF olie i den tid han har haft bilen, han mente det var det der var derpå da han købte den :? Han har kørt flere 100000 i vognen uden problemer med hydraulikken, den har forøvrigt kørt over 600000 km 👍
Man plejer at kunne bedømme standen efter hvor længe den kører i pumpen fra trykløs tilstand - jeg har som regel en ny/hos Trykkugle til at ligge som jeg prøvemonterer, så man ikke bare smider penge ud af vinduet 👍
Når det så er sagt er der nogle der gerne vil give de penge en ny koster for at være (forholdsvis) sikker på man ikke holder et sted med en defekt kugle 😎
Besvar