Støjdæmpning af LED lamper

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Støjdæmpning af LED lamper

Indlæg af 383CI »

Mit temmeligt mølædte, men dog fine, svendebrev gælder kun til 3 faser og N så når det drejer sig og mindre kommer jeg før til kort.

Sagen er den en af firmaets lastbil har fået monteret nogle LED projektøre op taget. Jeg vil tro solen skinner mere end de lyser på en god dag, ellers er det fuldstndigt vildt hvad de sender af lys.
På samme tag sidder også bilens radioantenne.
Det er så knap så heldigt for når de er tændt, lamperne altså, summer radioen lavfrekvent. Eller bare varierende "hvæsende"

Jeg er belvet spurt, eller rettere pålagt, at finde en løsning, men som førnævnt glder svendebrevet mest 3 faser, men tænker det må kunne gøres med en kondensator over lamperne?

Spørgsmålet er nu hvor stor en sådan bør være? og/eller om der er andre forslag? ud over at undlade at bruge radioen når det er mørkt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Støjdæmpning af LED lamper

Indlæg af doktorfrank »

Kig evt. på de dybsindige forklaringer i min tråd "LED kørelys kvæler DAB radio" fra jan 2015.
:cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Støjdæmpning af LED lamper

Indlæg af Andreas1972 »

måske 2 ledet kabel hele vejen til batteri og et relæ kunne løse problemet ?? canbus er noget lort hvis du spørger mig :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Støjdæmpning af LED lamper

Indlæg af 383CI »

Tanx for bidrag. Jeg har fundet en dims/filter hos Biltema der nok bliver første skud i bøssen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Støjdæmpning af LED lamper

Indlæg af Qaxius »

Jeg har et forslag mere.
Hvis det ikke virker med kondensator, så prøv med skærmede kabler til lamperne.

Et store dansk supermarked her i DK har bøvl med signalet til hyldeforkanterne, pga støj fra HF spolerne i de høje kølediske.

Problemet er at det ikke har hjulpet at skifte spolerne til "specielle" spoler.
Ledningerne er stadig for lange, i forhold til det der står foreskrevet på spolerne.

Så mon ikke de ender med at skifte ledningerne til skærmede ledninger.

I dit tilfælde, der skal skærmen nok monteres på stel ved relæet og så skal lampens stel ikke forbindes til skærmen oppe ved lampen.
Lampens stel, skal altså hentes ved relæet. Husk spændingsfaldsberegning, hvis lampens nuværende stelforbindelse sidder tæt på lampen.

Eller hvis lampen har stel tæt på sig selv, så start med at skærme plussen.

Man kan vel tro at antennekablet og lampeforsyningen ligger side om side ned i A stolpen eller B stolpen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar