Brænde fyr som blev til varmepumpe

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Solvarme, primær varmekilde. Du'r det også i vinterhalvåret... :?:

16A er nok til ren drift af varmepumpen, uden eltilskud; Den skal dog nok ikke tilsluttes samme fase som den der elvandvarmer ;)

Højere COP: Et kig på en Bosch AW 6000...

Vil du løfte en flig af et hjørne for hvad du har givet for varmepumpen alene?



/Claus

Nu ved jeg ikke hvorfor du, tilsyneladende, har en mission mod "billige" pumper, men det er din sag!

Har du en sælger i familien? eller har selv sluppet en formue for en "prestigemodel" og skal "forsvare" det valg?

Min solvarme bidrager faktisk om vinteren, dog ikke primært selvfølgeligt, men har afkortet fyrings perioden med over en måned i begge ender.
Skrev du ikke dobbelt så god COP værdi, men trækker nu iland med bedre. Igen, mit forbrug med en billig pumpe er faktuelt, så udregningen med 38 år for der står nul passer også.
Du skriver selv de "seriøse" opererer med 25 års horisont, så vil den stadigt være væsentligt dyrerer i drift end "prestige" modellen.

Som nævnt er mit godkendt til refusion af elafgift, selvom det er billigt og gør det selv, selvom der stadigt står fyr og tilmed har jeg solceller så jeg får refusion fra NUL i firbrug, under forudsæning af jeg hælder 4000Kwh på nettet om sommeren, hvilket jeg rigeligt gør.
Jeg har forklaringen fra elselskabet, så den er også faktuel og ikke gætteri.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

HamSjelv skrev:Højere COP: Et kig på en Bosch AW 6000.../Claus
Den har en scop værdi på 4,8 hvor min har en cop værdi på 4,29 - Hvad er scop i forhold til :?

EDIT : var selv ved at læse lidt, men det er ikke så nemt at sammenligne datablad, når der ikke står noget decideret temperatur den kører ind med :? Så er cop værdien jo fra 3,35 til 6,81 :shock:
Hvis jeg bare tager gennemsnittet af de 6 opgivne cop værdier ved 7 grader er den 5,34 - hvis det holder stik og min holder stik på de 4,29 så er jeg stadig meget glad for min varmepumpe ;)
Jeg har fået bimåler på og har en kammerat der leverer en mwh måler engang, så bliver delt nemt at kontrollere den faktuelle cop værdi ;)

Datablad på nævnte varmepumpe http://www.vvs-shoppen.dk/filer/vare/13111.pdf
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Jakob J »

Det lyder som nogle ret høje scop (hvis det er det samme som cop) jeres anlæg har. Siden opstart primo september har jeg opnået en cop på 3,5 i snit. Den ryger jo højere fremløbstemperatur jeg kører med. Billede

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Mukker »

Cop og scop er ikke det samme.
Cop er dit output i forhold til input, som jo ændrer sig ved forskellgie temperaturer. For luft/luft er det 7 grader udendørs og 20 grader indendørs. Det det sjældent er 7 grader udendørs (det er det heldigvis nu, sådan ca) og de fleste folk gerne vil have mere end tyve grader indendørs (pga. Komfort og fordi det ikke nødvendigvis er så pokkers meget dyrere med en grad eller 2 mere) så har man opfundet scop.
Scop er en gns cop, på et år (en fyringssæson) så man nemmere kan sammenligne "alle" varmepumper.
hvilken temperatur, man har valgt til jordvarme og luft/vand skal jeg ikke kloge mig på, mht cop og scop. Da jeg har luft/luft vp
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Jakob J »

I tilbuddet er angivet en Seasonal Performance Factor (SPF) på 3,7. Mon ikke det er den.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Den virker meget lav til at være en Bosch varmepumpe :? Men hvad ved jeg om det :?
Det er ret smart det regneark der :) der kan man da ret nemt følge med i det hele :)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Jakob J »

Ja. Synes også den virker lav men er nu ret sikker på at det er et ok produkt. Databladet ser sådan ud. Billede
Det er en Compress 6000 lwm.

Det er et fint regneark. I tilbuddet forventes et årligt forbrug på 14000 og det ser ud til at komme til at passe meget godt. Hvis du vil have det mailer jeg det bare. Rimelig nemt at bruge.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Hvor bliver det store orakel af?

Vi mangler link til den pumpe med dobbelt værdi og der må sikkert være en (god) forklaring fra visdommens kilde på de andre ting!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar