Brænde fyr som blev til varmepumpe

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af 383CI »

I debatten om billig/dyr skal "man", i min optik, lige huske på at vvsère og hvem der ellers tilbyder "de dyre" og langt bedre (efter deres opsattelse) mærker er de samme som sælger dem, og dermed ikke kan have interesse I at folk køber en billigere model et andet sted.

Jeg har en "billig" luft/vand fra vvs eksperten stående i fyrrum i udbygninger tævende på en 300L aku tank.

Kombineret med solvarme køre den fuld drift maks 4 1/2 måned, altså rundt regnet 130 dage om året.
Uden at have regnet på det skal jeg sateme spare meget strøm for at forrente en forskel på f.eks. 50.000kr.

Med elvarme er elprisen jo ikke 2kr./KwH så ville jeg spare 5Kwh om dagen med en "dyr" pumpe er det jo maks 1300kr. om året.
Enkelt udregnet lige omkring 38 år for der står NUL, forrentning begge veje undladt.

Jeg er ikke fortaler for det ene eller andet og får ikke større pik af at sige jeg har en "prestige" model.

Skulle nogle så sige at holdbarheden burde være bedre på de dyre er det jo så fint nok. Når den billige bryder sammen er teknologien blevet bedre så den der skal erstatte (og igen til under det halve) er bedre og billigere i drift end den gamle dyre der fortsætter og som brugeren ikke har råd til at skifte ud fordi den ikke er forrentet endnu.

Så debatten er for entydig dyr/billig.

Iøvrigt har jeg brugt (målt via bimåler) 19000KwH siden 1/9 2012 på at holde huset varmt, med en "billig" pumpe (Gammel "statsejendom" 125m2 fra 1927 i 2 plan) og gå i bad. Huset har ingen brandeoven eller andre varmekilder end luft/vand varmepume i kombination med 60 solvarmerør der snart udbyges til 120.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

BilledeBilledeBilledeBilledeBillede
Så var der lidt billeder :)
Nu har jeg ikke en skid forstand på varmepumper, men synes umiddelbart det ser rigtigt fornuftigt ud ;)
Hvis alt går vel kommer den op og køre her i weekenden :D 8-)
Jeg glæder mig som et lille barn til vi slipper for at fyre :lol:
Den er "kun" på 8 KW - men jeg har et 10 KW solvarme anlæg og beholder mit brændefyr, så jeg kan stadig fyre på de kolde dage :)

Men kom endelig med nogle kommentarer :D
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Rasbi »

Ser godt ud. Hvad med at sætte en energi-måler mellem varmepumpen og "stikkontakten".

Så kan du følge lidt med i forbruget :)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af KMDTHY »

Rasbi skrev:Ser godt ud. Hvad med at sætte en energi-måler mellem varmepumpen og "stikkontakten".

Så kan du følge lidt med i forbruget :)
Det er næsten en selvfølge der skal bi-måler på sådan en installation... mon ikke Kim har tænkt det ind i planerne ;)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har faktisk ikke fået fat på en bimåler endnu :oops:
Jeg tænker måske der sidder noget tælleværk i varmepumpen, ellers må jeg lige have bestilt en ved greenline :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Jeg har faktisk ikke fået fat på en bimåler endnu :oops:
Jeg tænker måske der sidder noget tælleværk i varmepumpen, ellers må jeg lige have bestilt en ved greenline :)
Hvorfor? En almindelig bi-måler virker da fint.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvad mener du :?
Kan sådan en her køre på 1 fase ? https://www.greenline.dk/k/elartikler/t ... id=1023319
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af KMDTHY »

Jeg læste det som at du ville have at i din VP producent... der står også "Greenline" på :lol:

Godt spørgsmål. Umiddelbart står der 3-faset.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:05, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Apropos elmåler, det var dæleme en ordentlig karl den brugte KamstrupFætter. Den kan jo måle det meste af en industrikvarter.
Problemet er den er træls at få i en kasse. Jeg ville kombinere pumpem med et kombineret skikrings og HPFI element for at undgå en fejl på den resterende del af huset afbryder varmen, og omvent.
Målerne koster ingenting i Kinesien, lynhurtigt fundet:

http://www.aliexpress.com/item/5-32-230 ... eb201560_5


13A http://www.yousave.dk/shop/automatsikri ... 2024p.html
16A http://www.yousave.dk/shop/kombiafbryde ... 2837p.html
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:06, rettet i alt 1 gang.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Jakob J »

HamSjelv skrev:
@Kim
Kan du selv få ændret primær opvarmningskilde på din BBR til el, når VP-installationen er GDS? Behørig dokumentation? Indberetningsmuligheder som privatperson?

/(
Det kunne jeg i hvert fald. Det er mit indtryk, at kommunen (i hvert fald Svendborg) skal bruge dokumentationen som ren "cover my ass". Det er mere vigtigt, at en eller anden har skrevet for installationen og dermed kan hænges op på ukorrekte oplysninger, end hvem det er.

Inden der kan ændres tarif hos energiselskabet, skal BBR ændres fra tidligere til nu el. For mit vedkommende var det et spørgsmål om at jeg skrev under på (elektronisk på kommunens hjemmeside), at installationen er lavet iht. bekendtgørelsen omkring jordvarme. Det gjorde jeg, hvilket jeg står 100 % inden for. Om der kræves anden dokumentation i det nordjyske ved jeg ikke.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev:
Jeg skal skrive det så høfligt jeg kan:
Jeg håber I bliver glade og tilfredse med den varmepumpe I har købt. Det er ikke den mest energioptimale løsning I har valgt.


@383CI

Den elmåler jeg linker til har helt traditionelle industristandardmål, passende i enhver dansk privatbolig elmålerinstallation - intet specielt her. Det du linker til (13A og 16A) kan ikke bruges hvis Kim vil have muligheden for eltilskud... OK?
Jeg vil godt gætte på hvilken en af nævnte elmålere der måler mest korrekt... ;)


@Kim
Kan du selv få ændret primær opvarmningskilde på din BBR til el, når VP-installationen er GDS? Behørig dokumentation? Indberetningsmuligheder som privatperson?


/(

Jeg er super tilfreds med min pumpe, igen jeg skal sateme spare meget strøm for at forrente en der er/var væsentligt dyrerer og det forbrug jeg beskriver er faktuelt. Varmepumpen laver ikke varmt vand, det er ren elvarme.

MHT. måleren ved jeg udemærket hvad det er for en. Godt nok er mit svendebrev til 3 faser og nul mølædt. Det jeg beskriver det er en voldsom en at bruge til at bimåle på en fase, og den jo høre hjemme i et målerskab. Men bevars, det kan da sættet pænt og dekorativt op ved siden af tavlen.

Mht. hvor præcist den jeg linker til måler, tjaaal både dit og mit gæt er lige gode.

På en stor virksomhed jeg arbejdede engang testede vi flere 80 kr.`s instrumenter fra HN op mod kalibrerede instrumenter til mange tusinde, men en fejlvisning på imellem promiller til ganske få %
Så om den ene enner anden måler præcist kan kun blive gætværk, og det gider jeg ikke indlade mig på, men skulle den så vise lidt forkert kunne det, i mi noptik, være ligemeget da den jo ikke skal bruges til noget.

Energitilskud aner jeg ikke en skid om, jeg får nedsat pris for elvarme og har ellers købt og betalt det hele selv, uden tilskud af nogen art.
Jeg har selv sat mit op og ingen problemer med at få rettet BBR meddelsen og har ikke indsendt en skide dokumentation., Intet, og har stadigt et fyr monteret som er registreret og får fejet skorsten.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Har været lidt hængt op med omkobling af hele varmesystemet :? :D

Hamsjelv - tak for saglig vurdering :)
Ja - det er en en faset ! Der sidder et 3Kw varmelegeme i tanken, men det kommer jeg ikke til at bruge, hvis ikke varmepumpen eller solvarmen kan være med, har jeg stadig fyret jeg kan smide en pind i :)

Hvordan fa'en får du den til at bruge 29 AMP :shock: :? Jeg har 25 AMP forsikring og 35 AMP ude ved vejen !

Nå - det lyder måske ikke helt så godt som jeg havde håbet på, men hvad - jeg har fået den rigtigt billigt, så hvis bare den kører problemfrit og nogenlunde økonomisk, så er jeg tilfreds :D
Cirkulationspumpen kan sgu lynhurtigt skiftes ud til en Alpha pumpe, hvis det hjælper på regnestykket :lol:

Jeg regner da med jeg kan få BBR ændret, men det ved jeg da ikke om der kan blive noget med :? Det må komme an på en prøve :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Qaxius »

Jeg har en kollega, som lige har brugt omkring 80.000kr på et komplet Vitocaldens 222 F anlæg.

Gasfyr ( indeholder varmtvandsbeholder), varmepumpe og installation.
Han har solceller på taget og forventer snart at smide solfangere bag på solcellerne snart.

Vitocaldens 222 F kan programeres til at tage højde for gasprisen, EL prisen, udetemperaturen ( så den ikke starter varmepumpen, hvis COP værdien er for lav ) og den kan også tage højde for hans egen EL produktion, så den favoriserer varmepumpen, hvis han producere meget EL.

Han forventer at bruge tåbeligt lidt gas i løbet af 2016 og forventer at have massere af varmt vand hele året rundt.



Jeg laver lige en ny tråd med mit nye køb, som endnu ikke er sat op endnu.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:07, rettet i alt 2 gange.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Den bruger ikke og kommer ikke til at bruge det 3kw varmelegeme til noget, det er slet ikke koblet til, så den kan du godt trække ud af regnestykket ;)
Jeg har mit 10kw solvarmeanlæg, som mere eller mindre kommer til at være min primære varmekilde !
Jeg har stadig mit gamle brændefyr, som ikke bliver pillet ned, så det kan jeg fyre i i de kolde dage, eller hvis varmepumpen skulle stå af :)
Som varmepumpen står nu, er den tilkoblet en 16A sikring, og den er da ikke sprunget endnu ;)
Den kører kun ind i systemet som fyret gør, dvs ingen varmtvandsbeholder tilkoblet varmepumpen direkte - varmtvandsbeholderen sidder inde i huset og kører kun de 40 grader fra varmepumpe/fyr/solvarme nu, det er en Metro biobrændsel vandvarmer, så der sidder et 3 KW varmelegeme og varmer den øverste tredjedel af beholderen, og knappen er skruet helt i bund og har næsten altid været det, så der må være høj nok temperatur ;)
Jeg ved ikke med service og stumper, jeg stoler fuldt ud på Martin jeg har købt den af, hvis der bliver problemer, finder vi sikkert en løsning ;)
Jeg har fået den til rigtig fornuftig pris inkl en 80 l buffertank til varmepumpen og en 300 l tank(VVB) som jeg så bruger til primær tank til min solfanger, derefter kører den i min 1200 l akkumuleringstank :)
Da jeg blev tilbudt denne varmepumpe kunne jeg ikke finde en varmepumpe med dobbelt cop værdi :shock: de lå ca omkring denne, men det er muligvis fordi jeg ikke har nok forstand på det :?
Her vil jeg skrive som jeg mener du før selv har skrevet ;) link til denne VP med dobbelt cop værdi :)
Nu må vi se hvordan det kører når jeg får det hele lavet færdigt og isoleret rør, så må jeg tage stilling derfra, men ummidelbart skal den køre noget uøkonomisk eller drille meget før jeg bliver træt af den ;)
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:07, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

BBR ændret og godkendt til el-refusion :) der stod stadig noget elvarme fra gammel tid, så det var ikke det store problem ;) desuden har vi både en elradiator, elvandvarmer og nu en varmepumpe, så det burde vel kunne gøre det :D

Solvarmen gir intet i disse dage, men ellers giver den ok hvis bare solen er fremme, kan den ca lave det varme der bliver sendt ind i huset :D

Den kører på en 16 AMP sikring for sig selv, hvor det kun er fyrummet der er koblet til ;)

Nej - jeg vil helst ikke ud med prisen, det var en special pris fordi han skal til at importere og sælge dem, og min er den første der bliver sat op som en slags demo ;)
Udover det har jeg selv lavet alt tilkobling/omkobling, så det har ikke kostet alverden :) jeg har fået lidt hjælp til at lave tegning og finde ud af hvad der skal bruges og noget el tilkobling :) sætter lige en tegning ind af anlægget, som så er blevet revideret lidt siden - så kan i se lidt om projektets omfang :lol:
Senest rettet af Kim B Olesen tors 17. dec 2015 20:44, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

Billede
Besvar