Brænde fyr som blev til varmepumpe

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Brænde fyr som blev til varmepumpe

Indlæg af Kim B Olesen »

;) :) Hej - tænkte der måske sad en klog fyr herinde på det her også :D
Jeg overvejer at skifte mit gamle fyr med en udnyttelsesgrad på omkring 2% gætter jeg på 8-) ud med et nyere underforbrændingsfyr - nærmere betegnet et Atmos fyr !
Det jeg så næsten havde købt, fandt jeg ud af ikke havde den nye godkendelse :?
Jeg ringede så til min skorstensfejer, og han siger det bliver endnu værre, her sidst i juli måned, kommer der nye krav igen, så der stort set ikke er nogle brugte fyr der lever op til de nye godkendelser :shock:

Jeg synes sgu bare det er lidt dumt at jeg ikke må skifte mit gamle totalt forældede og uøkonomiske og miljøbelastende fyr ud med et som er mange gange bedre :?

2 spørgsmål :

1. Er der en der skulle træffe at have et fyr til salg som måske lever op til mine krav, hvis du er tvivl, skriver du bare, så finder jeg ud af det ;)

2. Hvad kan skorstensfejeren reelt gøre hvis fyret er monteret uden at der er noget der er direkte ulovligt, det er bare den rådne godkendelse der ikke er i orden :?

På forhånd tak :)
Senest rettet af Kim B Olesen søn 6. dec 2015 21:48, rettet i alt 1 gang.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Brænde fyr

Indlæg af Michael Munk »

Jeg har hørt om nogen som har dieselfyr i deres lupo, men brændefyr alligevel!!!! det er sku cool.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Brænde fyr

Indlæg af Thore J »

Skorstensfejeren kan ikke gøre noget.. Men myndighederne kan udstede bøder jf. brændeovnsbekendtgørelsen.... Men det sker vel kun hvis nogen melder dig (skorstensfejeren?)..

Var ude i lignende udfordring som dig for nogle år siden med et brugt fyr, men det dog lige på grænsen - og lidt over, men sidstnævnte var fordi det tog min ordblinde (seriøst!!) skorstensfejer for lang tid at få sat sig ind i de ændrede regler!!! - Der endte ham så med at datere tilladelsen bagud!

Du har indtil 26. juli til at få opsat og godkendt et anlæg efter de gamle regler.. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 67776#Kap1
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Brænde fyr

Indlæg af Robert »

Hvis det kun er til varme i lupoen :D

https://www.youtube.com/watch?v=NdCfZQsZEHQ

Hvis den også skal køre på brændekedelen :D

https://www.youtube.com/watch?v=_DU-q8Njkg4

Spøg til side.
Fabrikatet og årgang af din nuværende kedel står ikke skrevet nogen steder :ugeek:
Så spørgsmålet er hvor meget din skorstensfejer skal have under bordet for ikke at opdage at du har skiftet den ud ;)
Hvis han mod forventning ikke vil lukke øjnene er der ikke noget at gøre så er det byt til nyt :|

Jeg mener jeg har læst et sted at hvis man monterer en ikke godkendt kedel er strafferammen op til 2 års fængsel :shock:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Tak for kommentarer :)
Ja - Robert - det læste jeg også lige i det link Thore satte ind :shock:
Tror ikke han er sådan at rende om hjørner med min skorstensfejer :( men jeg snakkede med en anden skorstensfejer i dag, og han var af den opfattelse at hvis kedlen jeg ville sætte op var meget bedre end den jeg havde, kunne han da ikke se det store problem i det ;)
Desværre er det jo så ikke min skorstensfejer :(
Men han nævnte at hvis nu den sprang læk kunne man jo være nødt til at gøre noget rimeligt hurtigt, og så kunne det jo godt være den der lige hurtigt blev sat op ikke var godkendt og det så godt kunne gå :idea:
Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad det er for en jeg har, tror det er en gammel HS Tarm, men der har ikke været typeskilt eller noget på i de 10 år jeg har haft den :?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brænde fyr

Indlæg af Atjuh 3L »

Du bestemmer vel selv hvem du vil bruge som skorstensfejer :shock:


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Brænde fyr

Indlæg af sussi »

Atjuh 3L skrev:Du bestemmer vel selv hvem du vil bruge som skorstensfejer :shock:
Mvh,
Atjuh 3L.
Gid man gjorde, men det gør man IKKE.
Sussi
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Brænde fyr

Indlæg af Vyffe »

Skal det være et brændefyr? Vi er meget glade for vores Vølund Pellux 100, som kører på træpiller.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brænde fyr

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay.
Kan være det kun gælder i vores sommerhus, for der skulle man bare ringe til en i tlf. bogen?
Ham herhjemme "fulgte med huset" :lol: så det er sikkert sådan det er :o

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brænde fyr

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay.
Kan være det kun gælder i vores sommerhus, for der skulle man bare ringe til en i tlf. bogen?
Ham herhjemme "fulgte med huset" :lol: så det er sikkert sådan det er :o

Undrer mig dog lidt over at det sku' være sandt, med ref. til nedenstående:

https://www.bolius.dk/kan-man-selv-vaelge-4091/



Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er forskelligt rundt i landet om man selv kan vælge skorstensfejer :) men der er ikke frit skorstensfejer valg i vores kommune :) men jeg er nu også godt nok tilfreds med ham jeg har :) skal lige have snakket med ham igen :)
Ja - tror det skal være et pindfyr :) jeg har haft pillefyr før, og synes sgu ikke det var ret meget nemmere end at fyre med pind ;)
Desuden er du også noget længere oppe i investering med et pille fyr :(
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Brænde fyr

Indlæg af Vyffe »

Hvis du kan selv, så koster et pillefyr omkring 30.000-40.000 kr. Vi har en 500 liters silo til pillerne, og 20 m^2 solvarme der blivet sat op i næste uge. Bruger vel en halv time hver anden uge på fyret.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Brænde fyr

Indlæg af Thore J »

Mit set-up var et multi-22 på en viadrus kedel.. det opfyllder 303-5.. http://www.nhbioservice.dk/images/dokum ... t_2008.pdf

Det kan både brænde pinde og piller.. og med automatisk styring, så den selv tænder, når vandet bliver for koldt.. og endnu bedre man kan putte pinde i, sætte pillebrænderen til at køre/ starte (evt. på timer vha tidsur), den tænder så pindene og går selv i pausefyring (Y) når de brænder.. - sidstnævnte giver jo mulighed for at starte en kold kedel op super billigt også selvom man ikke er hjemme :)

Den var jeg svært glad for, og jeg brugte ved ca. en halv time på den om ugen, da den først var kørt ind.. og mindre i overgangsperioderne og sommer

Så hvis du er hurtig, så har du lige en måned til at få sat sådan et sæt op, det er bestemt også til at betale.. der er et anlæg til salg i Aalborg http://www.dba.dk/pillefyr-multi-22-meg ... 016088160/
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Det bliver i glade for det solvarme :) 20 m2 :shock: det er sgu noget et anlæg, der skal sgu en stor akkumuleringstank på - eller det skal laves som tømmeanlæg :)
Gider ikke rigtigt det pilleværk :? Er prøvet - så skal jeg have piller til at stå, og det bliver dyrere at fyre end vi fyrer nu ;)
Jeg er nok lidt besværlig :lol:
Jordvarme/luft til vand varmepumpe er for stor en investering på nuværende tidspunkt, det får jeg aldrig konen overbevist om, og til dels giver jeg hende også ret, har lige noget gæld vi skal af med først :)
Thore - den du linker til er kun godkendt i klasse 3 - det er det samme som det fyr jeg var lige ved at købe :?
Det skal være godkendt i 303-5 klasse 5 ;) nogle skorstensfejere går med til det, men vores gør efter sigende ikke :(
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Brænde fyr

Indlæg af Vyffe »

Husk at vi har en swimmingpool Kim. Deraf det store anlæg ;-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå ja - så har du jo også en kæmpe akkumuleringstank :lol: 8-)
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brænde fyr

Indlæg af HamSjelv »

.
Senest rettet af HamSjelv tirs 22. dec 2015 09:03, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brænde fyr

Indlæg af Kim B Olesen »

Smeden vil montere Baxi luft til vand varmepumpe til omkring 55-60000 kr jordvarme knap 100000 kr !
Ved ikke størrelse, men han kender huset, så det går jeg ud fra han har styr på ;)
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Brænde fyr

Indlæg af Robert »

Med mindre du har gulvarme i hele huset så glem alt om luft til vand varmepumpe eller jordvarme.
Med mindre du synes at du skal plastre hele huset til med kæmpe store radiatorer eller du kan klare dig med en fremløbstemperatur på under 50 grader helst under 40 grader.
Besvar