Pære til nøgle?

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

Hej

Jeg søger er pære til min nøgle. Der er tale om en 1,5V - 60mA - 0,09W pære og der har lykkedes mig at finde en ved http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... _id=111756, men de vil have over 60,- i fragt og ekspedition hvilket er lidt voldsomt når man kun er på udkig efter en pære til 15,- :)

Er der nogle af jer derude som ved hvor man ellers kan finde sådan en pære?
norling
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 10. jan 2012 18:16
Geografisk sted: Roskilde

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af norling »

Har du prøvet hos VW?
VW Lupo 3L 2003 sølvgrå... Dotz Alu.-Sort tonet forlygter-GTI bagviskerarm + VW T4 TDI 1997 G4 R32 metalblå + Honda CBR600 baneracer
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

Ikke endnu, men det var min plan at køre forbi imorgen og høre dem om det var noget de har..
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af SVK »

Jeg mener at kunne huske en herinde, som byggede sin nøgle lidt om og/eller erstattede pæren med en alm. diode. Har du forsøgt at søge?
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af diskoboy »

Hvorfor går du ikke bare ned til VW og bestiller N 903 145 02

Det er den org. pære. I Tyskland koster den 2,08€ så VW kan umuligt tage røven på dig mht. deres priser (på nær Roskilde som lægger 50 kr oven i alle ordre under 100 kr.)
Nu uden det grå lyn...
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg kan godt sælge den til 25 kr incl et frimærke...
send evt mail.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

SVK skrev:Jeg mener at kunne huske en herinde, som byggede sin nøgle lidt om og/eller erstattede pæren med en alm. diode. Har du forsøgt at søge?
Det var egentlig også lidt min plan, men der er så et andet problem.. Batteriet er kun 1,5V og en hvid eller blå diode skal have mellem 3 og 4V over sig, så der skal der designes et boost kredsløb også bliver det hurtigt lige så dyrt som en almindelig pære. Alternativt kan man smide en rød diode i som er omkring 1,7V så den burde virke, men så er lyset ko bare rødt :-/
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af SVK »

Knapcellebatterier fås også som 3V?
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

SVK skrev:Knapcellebatterier fås også som 3V?
Man så passer det vel ikke i fjernbetjeningen uden at det skal moddes..
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af sussi »

Led findes også i 1,5 volt udgave f.eks.
LED 1.5V SRED WTR CLR 1210 SMD - SML-DSP1210SIC-TR - Optoelectronics
http://parts.digikey.com/1/parts/685094 ... ic-tr.html
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

sussi skrev:Led findes også i 1,5 volt udgave f.eks.
LED 1.5V SRED WTR CLR 1210 SMD - SML-DSP1210SIC-TR - Optoelectronics
http://parts.digikey.com/1/parts/685094 ... ic-tr.html

Det er så en SMD du linker til, men kan se de også findes i en through hole package, men de har ingen sf dem på lager? Ved du hvor man ellers kan finde dem?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af sussi »

Desværre ikke
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Lysdioder karakteriseres på _strømmen_. IKKE på spændingen.

Det giver INGEN mening at tale om en '1,5V lysdiode'. Til gengæld giver det en masse mening at tale om en 2mA lysdiode....



/Claus
(E-nørd)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af sussi »

HamSjelv skrev:Lysdioder karakteriseres på _strømmen_. IKKE på spændingen.
Det var ny viden for mig :lol: :lol:
Men OK da jeg tog min radioamatørlicens fandtes der ikke lysdioder :geek:
Men hvorfor kan man ikke kalde dem 1,5- 3- eller 12volt, når dette kræves for at de lyser,
f.eks. nogle LED-bånd lyser ved en spænding på fra 8- op til 20v, dette fremgår normalt af salgsoplysningerne.
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af KMDTHY »

Lad os sige at det er en "3V" diode, så burde man jo kunne sætte 4 i serie og knappe 12V på. Men det kan du IKKE! Da der ingen strømbegrænsning er vil det bare sige pop, og dine dioder er døde.

Så som Hamsjelv skriver er det strømmen der bestemmer lysstyrken i en LED.

På flere af de bånd der er der jo en driver på.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

Det er korrekt at strømmen er med til at bestemme hvor meget den lyser, men for en diode og alt andet elektronik så vil der være et spændingsfald, dette betegnes i databladet for en diode som Vf, og for en blå eller hvid diode er det altså typisk mellem 3 og 4V hvis din forsyning ikke kan levere det vil dioden formentlig ikke engang tænde.

Hvis du skal have 4 dioder på en 12V forsyning vil du sætte dem parallelt således at du vil have lad os sige 4V over dioderne, de sidste 8V skal så fyrreres af i formodstanden (som bruges til at begrænse strømmen) og hvis man så vil have 25mA igennem dioderne giver det så en modstand på 8V / 0,025 = 320ohm hvilken så bliver 330ohm da det er en "skuffe"værdi. Problemet opstår jo så ved at forskningen er under Vf værdien og man skal så have en LED driver (som boost spændingen op)

Så for at summere op, så giver der ganske fod mening at snakke om 1,5V lys dioder, da de altså har en lav Vf og dermed kan bruges direkte i lavspændings/batteri applikationer hvor en almindelig 5mm diode af samme type ikke er optimal..

(Elektonik ingeniør på AU-HIH - 6. Semester ;))

Men for at lukke den, så har jeg købt en pære af vagtech.dk
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Renejos skrev:Så for at summere op, så giver der ganske fod mening at snakke om 1,5V lys dioder, da de altså har en lav Vf og dermed kan bruges direkte i lavspændings/batteri applikationer hvor en almindelig 5mm diode af samme type ikke er optimal..

(Elektonik ingeniør på AU-HIH - 6. Semester ;))

Renejos,
Du, om nogen af alle, burde videre bedre.

Hvis det ikke var fordi du allerede var der ville det hedde 'tilbage på skolebænken', 4. semester.


/Claus
(Der vED hvordan en LED drives korrekt 8-) )
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

HamSjelv skrev:Hejsa,
Renejos skrev:Så for at summere op, så giver der ganske fod mening at snakke om 1,5V lys dioder, da de altså har en lav Vf og dermed kan bruges direkte i lavspændings/batteri applikationer hvor en almindelig 5mm diode af samme type ikke er optimal..

(Elektonik ingeniør på AU-HIH - 6. Semester ;))

Renejos,
Du, om nogen af alle, burde videre bedre.

Hvis det ikke var fordi du allerede var der ville det hedde 'tilbage på skolebænken', 4. semester.


/Claus
(Der vED hvordan en LED drives korrekt 8-) )
Så må du da meget gerne forklare hvordan du har tænkt dig at drive en hvid LED med en Vf værdi på 3,8V til at køre på en 1,5V forsyning uden at skulle have en "driver" eller et boost kredsløb i mellem.. Det vil jeg argumentere for slet ikke er muligt..
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Renejos skrev:Så må du da meget gerne forklare hvordan du har tænkt dig at drive en hvid LED med en Vf værdi på 3,8V til at køre på en 1,5V forsyning uden at skulle have en "driver" eller et boost kredsløb i mellem.. Det vil jeg argumentere for slet ikke er muligt..

Jeg vil ikke tænke spænding, men strøm: Hvordan kan jeg få X mA til at flyde i strømkredsen...

Jeg gentager mig selv: LED's er karakteriseret ved forwardstrømmen. IKKE ved forwardspændingen. Tag et kig i et datablad...




/Claus
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Pære til nøgle?

Indlæg af Renejos »

HamSjelv skrev:Hejsa,
Renejos skrev:Så må du da meget gerne forklare hvordan du har tænkt dig at drive en hvid LED med en Vf værdi på 3,8V til at køre på en 1,5V forsyning uden at skulle have en "driver" eller et boost kredsløb i mellem.. Det vil jeg argumentere for slet ikke er muligt..

Jeg vil ikke tænke spænding, men strøm: Hvordan kan jeg få X mA til at flyde i strømkredsen...

Jeg gentager mig selv: LED's er karakteriseret ved forwardstrømmen. IKKE ved forwardspændingen. Tag et kig i et datablad...




/Claus
Det er også alt sammen meget fint, men tag nu eksempel denne fuldstændig basic diode: http://www.sparkfun.com/products/532.

De væsentlige data er:

- 2.0-2.4VDC forward drop (Vf)
- Max current: 20mA (If)
- Suggested using current: 16-18mA

Med andre ord så skal der altså minimum være et 2V spændingsfald over LED'en og der må maks. blive trukket 20mA igennem den. Hvis man så, som i dette tilfælde kun har 1,5V tilgængelig så vil man enten opleve at LED'en enten slet ikke tænder, eller vil lyse meget svagt.

For en blå og hvis diode er Vf værdien endnu højere og vil lægge mellem 3 - 4V. Så derfor vil det overhovedet ikke kunne fungere med en 1,5V forsyning, med mindre man, som jeg også nævner tidligere, bruger en LED driver eller et boost kredsløb.

Eksempler:
http://electronics-diy.com/led-flashlight-1.5v.php
http://www.edn.com/article/475702-1_5V_ ... driver.php

Alternativt kan man købe 1,5V dioder, som er designet til at fungere med en Vf på minumum 1,5V (http://parts.digikey.com/1/parts/685109 ... 93uwc.html)..
Besvar