Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Indlæg af ThomasDitlev »

Med risiko for at stikke næsen for langt frem...

Ser ind imellem opslag hvor der eftersøges billige alternativer til de relativt kostbare sliddele på vores sparebiler: Bremser, bærearme, støddæmpere mm. Og det lyder jo fornuftigt nok. Men...

Jeg er ikke originalitetsfanatiker, men jeg forstår ikke, hvordan man kan sætte bilens køreegenskaber og sikkerhed over styr ved at montere vitale komponenter fra helt andre biler?? Golf, Polo etc.

Der er jo ikke tale om opgraderinger eller OEM dele, men udskiftning til dele som klart har en ringere beskaffenhed end dem som bilen er født og typegodkendt med.

Det virker som om spareiveren også betyder at originale alu-støddæmpere til 200 EUR nu er for dyrt! Selvom man kører i en bil med en af de laveste driftsomkostninger overhovedet!

Principielt har jeg ikke noget imod at folk monterer uoriginale dele på deres biler, men her er der tale om konstruktive ændringer, der har betydning for trafiksikkerheden.

Bare mit lille indspark med en opfordring til at tænke sig om en ekstra gang.
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Indlæg af 383CI »

Hvordan kan du udtale dig om montering af f.eks. andre støddæmpere går ud over sikkerheden?

Det må bero på dine gætterier og antagelser tænker jeg, ellers vil jeg gerne se dokumentationen for det.


Mine biler er f.eks. synet et utal af gange med ståltromler, de bremser helt lige så godt, eller ringe om vi vil, som de alu. bilen var født med.¨

Hvis du/vi vælger dæk udfra fabrikanten, altså de øko dæk der er hårde som plastic, tjaaa så har du dit originale valg men fortæl mig, med ærlighed i stemmen, at du mener de er trafiksikkerhedsmæssigt bedre end Adac`s testvindere?


så hvis det er ok at sætte andre testvindende dæk på, hvem foretager så vurderingen af om en ABS sensor fra en Fox er farlig eller ej? Faktum er det virker og ikke giver fejl.

Hvis ikke du kan dokumentere at f.eks testvindende dæk, eller andre uoriginale dele skulle gå ud over sikkerheden så tillader jeg mig at betragte indlægget som en gang fordømmende tjaaaa.....

Det ville også være en konstruktiv ændring at sætte en bagaksen med skiver på bilen. Det ville jo, i din anskuelse, jo så også gå ud over trafiksikkerheden men de færreste vil mene den kommer til at bremse ringere af det.
Igen, hvis en sådan ændring er i orden er det igen en vurdering af hvad der er sikkerhedsmæssigt iorden og den tror jeg de fleste foretager selv.
Omvendt, der er nok ingen der sætter andre bremser på med viden om, Hey, bilen kommer til at bremse ringere af det her men det er billigt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er jo som altid så enig. Ååhh så enig.
Dog, det sidste, at ingen vel monterer dårlige bremser for at spare en hund ... det har jeg desværre set alt for ofte. Og bilejere, der kører rundt med totalt virkningsløse støddæmpere, er vel helt i skoven (!) - jeg synes at selv de billigste, uoriginale dæmpere er at foretrække i det billede. Kald det så bare en konstruktiv ændring; det er det jo, bare at køre med for lavt dæktryk ... hvilket som bekendt en tredjedel af landets bilister gør.
Man kan jo være hellig og til enhver tid overlade sin Lupo til det autoriserede VW værksted. Det ved de fleste i vores Forum vist efterhånden godt, at den eneste konstruktive ændring, det medfører, er af ejerens bankkonto, mens bilens funktion ofte kun er reduceret i lettere grad.
Hvis denne tråd , som jeg heldigvis forstår det, blot er ment som en opfordring til at tænke sig om og sørge for at bruge komponenter, der er lige så gode eller bedre end de originale, så er jeg da gerne medunderskriver. :mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev: søn 28. apr 2019 21:52 Hvis denne tråd , som jeg heldigvis forstår det, blot er ment som en opfordring til at tænke sig om og sørge for at bruge komponenter, der er lige så gode eller bedre end de originale, så er jeg da gerne medunderskriver. :mrgreen:
Hørt :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Indlæg af CJohansen »

Helt ærlig for en gang bavl langt hen ad vejen!

Havde det været en sang til de fjolser der kører rundt i langt fra forsvarlig forfatning, så kunne jeg nemt følge det, og støtte det, men...... :roll:

Skulle vi ikke lige se på hvad en original reservedel er. ??

Der er sgu da ingen af bilmærkerne der laver komponenterne selv, eller i hvert fald kun ganske få af dem. De kommer fra et større udvalg af underleverandører, og de laver også typisk varen uden logo i, blot i eget navn. Det gælder også store foretagender som Lemforder, Meyle og Brembo, som er hovedleverandører på undervogns komponenter til stort set alt tysk.

Og hvis I tror det er anderledes med de stumper som mekanikeren får fra FTZ og kompagni, så tager i grueligt fejl. De har også Ate bremser osv.

OG, så skal vi lige slå fast at man GERNE må skifte til opgraderede dele, så længe der findes en anden model af samme bil der ER godkendt med den opsætning. Eksempelvis bagbremserne, og større skiver etc.

Og nej!, hvis du bruger uoriginale reservedele, går det IKKE ud over typegodkendelsen. Du må GERNE bruge uoriginalt, så længe det er en tilsvarende komponent, så er det fløjtende ligegyldigt for godkendelsen hvem der har lavet den. Selv garantien på din nye bil er intakt, når automester og kompagni sætter uoriginale stumper på.

Jeg er åbentbart også dybt uansvarlig, for jeg har sørget for at min bil bremser væsentligt bedre end originalt, og den styrer sgu også noget bedre. Det skal jeg da undskylde overfor de der har tænkt sig at rende ud foran mig.

Sørg nu bare for at tingene er i orden og forsvarlige, og så er den vel ikke længere.

Der er mange hellige køer i verden. Vi behøver vist ikke en til.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Uoriginale reservedele, ja eller nej?

Indlæg af doktorfrank »

8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar