Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af Nicolai »

Jeg var så "heldig" at få stjålet min LUPO 3L foran mit hus her i Weekenden. Heldigvis blev den fundet af politiet relativt hurtigt - efterladt i en lille skov med dørene åbne.

Tyvene har naturligvis smadret tændigslåsen totalt og jeg tænker at jeg faktisk ikke gider have en tændingslås mere - jeg vil hellere indbygge noget hjemmelavet tyverisikring, som faktisk kan virke.

Derfor har jeg brug for at kende slutte sekvenserne på de 6(7) ledninger, som er på stikket op til tændingslåsen. Jeg har søgt rundt her på siden, men jeg kan kun finde et billede af konnektoren samt anvisninger til at skifte låsecylinder.

Er der nogen som ligger inde med hvad, Terminal 30,50,50b, S,X,P, og 15 er for nogle signaler?

Og endnu bedre: Hvilken rækkefølge de sluttes i (men det kan jeg nok finde ud af, hvis jeg ved, hvad de er)?

P.S. Jeg fandt det her:
Har målt gennemgang i tændingslås mellem terminal 50 -> 30 -> 15 -> S Ved nøgle holdt på start
(Ved slukket: S -> 30 -> P...
og tænding: X -> S -> 15 -> 30).

Jeg forstår dog ikke helt: F.eks. 50->30->15->S betyder det at alle fire ledninger er kortsluttet i et stort bundt?

Vil det sige at når man drejer til Start så er gearkassens input svævende = 0?
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af Nicolai »

OK har målt stikket igennem på tændingslåsen.

Det er noget anderledes end det jeg har set her...

Kabelstik set fra modsat side at kabler

- 1 --
2 3 4
5 6 7

Nr.1: Gråt kabel - det var klippet over men enderne tapet sammen uden dog at have forbindelse
Nr.2 starter motor kabel (brun)
Nr.3 Bat 12V (rød)
Nr.4 Nøgle isat (man skal trykke mod bunden af huset, hvor cylinder sidder i for at få 12V på - ellers er den svævende)
Nr.5 Stel / GND (sort)
Nr.6 Ikke brugt
Nr.7 Hvid/sort kabel gange 2. Kalder den for "tændt".

Målt:
State (x) nr: 1 Nøgle ikke sat i, 2 Nøgle sat i, 3 drejet til ACC/tændt, 4 Starter motor
1=12V, x=ikke forbundet, 0=GND

Nr.1: XXXX (ikke forbundet hos mig)
Nr.2: x x x 1
Nr.3: 1 1 1 1 (power supply)
Nr.4: x 1 1 1
Nr.5: 0000 (power supply)
Nr.6: Ikke brugt
Nr.7: x x 1 x

Det ser ud til at være de 4 states.
Bemærk nogle x kan være 0

Det betyder umiddelbart at:
Et relæ til at forbinde 12V til Nr.3,4,7 og ellers lade svæve (tænd knap statisk on/off funtion)
Et relæ til at forbinde 12V til Nr.2 (momentan kontakt til at starte motor)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af HamSjelv »

Hvordan fik tyveknægten startet vognen?

Der er, fra fabrikken, startspærre på ALLE Lupo 3L. Altså det kræver de(n) korrekte kodede nøgle(r) for vedvarende motordrift...


Kl.30 batteri+ ubrudt
Kl.15 tændingsnøgle trin 2 (tændingsplus)
kl.50 positiv styrespænding til selvstarter
kl. S nøgle indsat i cylinder (radioen bruger det signal)
kl.50b er formodentlig styrespænding til selvtarter fra gearkassestyreenhed.

Søg efter DIN72552.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af Nicolai »

Tak for det.

Jeg prøver at lave noget alternativt i dag til tændingslåsen.

Jeg tror at startspærre er frakoblet i min bil - da jeg glemte at sætte nøglen i sensor ringen og den startede alligevel..

Jeg ved ikke, hvordan de fik den startet, men de havde da pillet ved OSB2 konnektoren - samt flået tændigslåsen ud.

Hvor lang tid kan bilen køre uden den rigtige nøgle ved startspærren? Jeg har aldrig før prøvet uden den rigtige nøgle - så jeg troede at man slet ikke kunne starte den...

Iøvrigt blinker gløderørslampen nu cirka 5-10 sekunder efter start. Det gjorde den ikke før. Bremselygter tænder og slukker som de skal - og der er "grøn fod" i displayet, som forsvinder ved tryk. Motoren lyder umiddelbart fin og den melder ikke service fejl.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af HamSjelv »

Med korrekt kunfigureret startspærre vil kunne starte motoren med en hvilken som helst nøgle der mekanisk passer i tændingslåsen, men efter nogle ganske få sekunder vil motoren stoppe igen.

Tror du ikke den hurtigste og billigste løsning vil være reetablering af oprindelig startspærre istedet for det hokus-pokus du er på vej ud i?

Jeg tænker alligevel: At stjæle en L3L med en meget begrænset markedsværdi må høre til sjældenhederne. Eller noget :?
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af Nicolai »

Billigeste - det tror jeg ikke. Jeg kan lave det selv og har delene - men hokus pokus - det er det.

Så hos mekanikker: Lave startspærre, montere ny tændingslås + hus - det er knækket totalt fra hinanden.

OG så er der kommet noget med bremsen, som sagt og det ser ud til at der er noget hydraulik som er utæt et sted...

Jeg tror ikke det bliver under 70kr :-D som det koster mig at lave det selv i dele. Men bevares det vil da tage et par timer mindst.

Og angående at stjæle den: Ja det troede jeg også. Det er decideret mystisk at stjæle den - og så har de kun fejet hylderne foran og ladet alt andet ligge.... Men nu kommer tyven i hvert fald på glatis næste gang og stikker sig forhåbentligt i øjet i forvirringen.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af Nicolai »

Godt så er det fikset.

Der er dog stadigvæk gløderørslampen som starter med at blinke cirka 30sekunder efter tænding - uanset om bremsen bliver rørt eller ej; grøn fod er der og forsvinder som den skal, hvis man trykker samt begge lamper virker...

Så det er måske relæ 109? Men den kører umiddelbart fint ! Det kan den måske godt med den "del" af relæ109 defekt?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af doktorfrank »

Gløderørslampen blinker for at angive, at bremselyskontakten er defekt.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stik på tændingslåsen, hvilke signaler er hvor og hvilke nogen sluttes

Indlæg af Kim B Olesen »

Gløderørslampen kan også blinke i forbindelse med startspærre på nogle modeller 😬
Startspærren kan slåes fra på under et minut med det rigtige program på pc og et stik i bilen, så den er ikke vanvittig sikker 🤷🏼‍♂️
Besvar