Motor "vinkel" ser underlig ud?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ubnt_tdi
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 6. feb 2023 08:07
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Viby J

Motor "vinkel" ser underlig ud?

Indlæg af ubnt_tdi »

Jeg står med en Lupo 3L årgang 2004, med omkring 350000km på tælleren. Den kører fantastisk, ud over "klonk" fra- og tilkobling under kørsel. Jeg tilskrev det i starten trækaksler, og fik senere bekræftet af de var på vej mod en udskiftning. De er bestilt hjem(SKF) og venter på montering. Nu har jeg ved nærmere eftertanke gået lidt videre med, at jeg i længere tid har studset over motorens placering i motorrummet. Jeg er klar over at den er vinklet en lille smule skævt, men jeg må sige at det ser ud til at motoren er "vippet" en del forover. Altså frem mod køleren. Det er ekstremt meget plads bag ved motoren ind mod kabinen. Er jeg ude i at skulle bestille nogle nye motorophæng hjem? Efter gennemlæsning af diverse indlæg her på forummet lader det til også at kunne give den føromtalte klonklyd.

Er der nogen der har en ide ang. om der skal nye motorophæng til?
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Motor "vinkel" ser underlig ud?

Indlæg af Ejner »

Undersøg også det "tredje ophæng" under motor/gear for slør, stang forbindelsen her skal være fast og kontant.
Forbindelse er i den ene ende boltet på underop gear. Tjek at bolte er spændt, men vær obs på de går op i alu gevind i gearbunden, der må ikke overspændes.
Den anden ende er forsynet med en stor gummibøsning der går ind i forbroen, hvor en lodret bolt m/ møtrik fastholder stangen.
Denne gummibøsning slides, og er gummiet gået løs i vedhæftningen til metal så der er slør i forbindelsen, skal stangen med gummibøsning udskiftes.
Den kan stadig købes, og for L3L hedder den 6E0 199 851.
En Polo udgave passer vist nok til L3L, kender dog ikke denne res. nr.
Vedhæftede filer
pos 13 "tredje motorophæng"
pos 13 "tredje motorophæng"
230826.L3L_Motorophæng_Højre_Venstre_Gear_Stang-underop.png (176.14 KiB) Vist 296 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor "vinkel" ser underlig ud?

Indlæg af Kim B Olesen »

Bare til info - SKF trækaksler er blevet noget værre lort - returner dem og få fx nogle spidan i stedet 👍🏻
ubnt_tdi
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 6. feb 2023 08:07
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Viby J

Re: Motor "vinkel" ser underlig ud?

Indlæg af ubnt_tdi »

Øv med SKF akslerne de er købt, og kan ikke sendes retur. Jeg tror efter lidt sammenligning med diverse billeder af motorrum fra nettet, at det måske ikke ser helt så slemt ud. Under alle omstændigheder har jeg indkøbt det midterste motorophæng og får det skiftet inden alt for længe.

Mange tak for svar - endnu engang :D
Besvar