Side 1 af 2

problemer med bremselysbryter

: tirs 9. maj 2023 23:18
af olefredrik
Det kommer ikke det klikk i rele eller det lys på girvelger når bremsepedal bliver indtrykket.
Bremselys lyser.
Bremselysbryteren er ny.

Bud?

Re: problemer med bremselysbryter

: ons 10. maj 2023 08:29
af Ejner
Kan du starte A2'eren?
Der er 2 kredse i bremsekontakten som skal fungere, se udsnit af lednings diagram.
Tjek evt. sikring nr. 15 (10A) og sikring nr. 24 (5A)

Re: problemer med bremselysbryter

: ons 10. maj 2023 11:44
af olefredrik
Den starter i nøytral.

Har ohmet både ny og gammel bremselysbryter og de er ens og etter tegningen herover

Re: problemer med bremselysbryter

: ons 10. maj 2023 12:31
af Ejner
Har du haft sikringerne med i det kredsløb du har udført ohm målinger af - med andre ord - sikringer er i orden.

Re: problemer med bremselysbryter

: ons 10. maj 2023 13:02
af olefredrik
Demonterede bryter innen den blev udmålet.

Posisjonen til de sikringer nr15 og nr 24 viste sikringer til noget annet tror jeg, de har en annen ampere enn på diagram.

Re: problemer med bremselysbryter

: ons 10. maj 2023 14:41
af HamSjelv
De to signaler fra bremselyskontakten kan aflæses i digitale blokke på motorstyreenheden med VCDS. Der kan det også ses om signalerne rent faktisk altid er i modfase.

Re: problemer med bremselysbryter

: ons 10. maj 2023 16:53
af olefredrik
så går jeg ind i de blokke ...og læser

i block 6 er det 2 bit som endrer seg samtidigt, kan det passe ?

Re: problemer med bremselysbryter

: tors 11. maj 2023 14:22
af HamSjelv
olefredrik skrev: ons 10. maj 2023 16:53i block 6 er det 2 bit som endrer seg samtidigt, kan det passe ?
Det er IIRC noget med gruppe 000. MVB 6 lyder sandsynligt. Jeg mener der hjælpetekst (talebobbel) til den digitale værdiblok.

Hvis de to kontaktsignaler når korrekt frem til motorstyreenhed, behøver du ikke længere at tænke på defekt bremselyskontakt.

Re: problemer med bremselysbryter

: tors 11. maj 2023 17:38
af olefredrik
Da har jeg fylt hydraulikolie,
luftet koblingsaktuator,
stilt spenningen til 1,88V,
grundjustert, (men på bukker, creep point er dog da ikke korrekt.)

Den gikk så hele veien igjennom grundjusteringen lige til "ign off", hvor den efterfølgende creep point ikke blev udført.

Den starter nu godt nok i "N" men ikke i "P".

Lyset på girvælger følger nu også bremsepedalen.
Ingen fejmelding i "auto trans"

Hva er så grunnen til at den ikke vil starte i "P" ?

Re: problemer med bremselysbryter

: tors 11. maj 2023 21:20
af olefredrik
Nå er vognen på bakken. Den er ikke registrert med girer og cluther perfekt mellom revers og 1 gir.



(bremslysbryter er den opprinnelige så der var ikke noget galt med den :) )

Men stadigvæk ikke start i "P".

Bud?

Re: problemer med bremselysbryter

: man 15. maj 2023 07:43
af Ejner
Har du en slidt kobling evt. føringsrør der er skadet?
Tjek i VCDS under blok? hvor mange % den udviser.
Det kan være forklaring på, at den ikke starter i P, men så burde den kunne starte i N

Re: problemer med bremselysbryter

: lør 20. maj 2023 11:52
af olefredrik
Clutchplaten er ok, utløserlager ok, føringshylsen er ny da dette fornylig er udskiftet/sjekket.
Vognen kan sagtens starte i N og igangsettelse går smertefritt, ligeså at gå i revers.
Trykket i hydraulikken er likeledes innenfor det forventede området i VCDS.

Re: problemer med bremselysbryter

: lør 20. maj 2023 14:31
af Ejner
Og da du har gennemført grundjusteringen er der også sikkerhed for at baklyskontakten inklusiv begge pærer fungerer, hvilket tjekkes i trin 5-9.

Re: problemer med bremselysbryter

: søn 21. maj 2023 06:27
af Kim B Olesen
Hej - hvis den ikke vil starte i P er det fordi den værdi i mb 25 felt 2 overskrider 85 %
Når den gør det er det enten kobling der er slidt, føringsrør/udrykkerleje der er slidt, svejsning der er revnet oven på akslen på gearkassen eller koblingsaktuator der er slidt 👍🏻
Nu skriver du kobling er ok - betyder det den ikke er så gammel at den ikke skrider endnu eller betyder det at den ikke er ret gammel og af anerkendt fabrikat 😎😬

Re: problemer med bremselysbryter

: søn 21. maj 2023 09:34
af Ejner
Har du en dato / et km tal på hvornår der senest er monteret ny koblingsnav, trykplade, føringsrør og trykleje?
Kvalitets niveau på koblingsdele er i den gode og pålidelige ende når der er valgt Sachs nav + trykplade, VW føringsrør, SKF trykleje.
Selvom koblingsaktuator er tæt for hydraulikolie kan potentiometeret være slidt med signal "huller" i arbejdsområdet. Måske kan det afhjælpes ved at trække i kablet når problem er eksisterende..

Re: problemer med bremselysbryter

: man 29. maj 2023 17:14
af olefredrik
Dette er udføred innen grundjustering, altå 0km siden.
Brukt fungerende girkasse indsat (har selv kørt med den i en Lupo 3L).
Koblingsplatens tykkelse er målt til at være tæt på en ny sådan.
Foringsrør er ny, mener det er et VAG.
Udløserlager som er iorden.

Koblingssylinder er ikke sjekket.
Kan det være luft i slangen ned til koblingssylinder ? (har dog gjort et slags forsøk på udluftning)

Re: problemer med bremselysbryter

: tirs 30. maj 2023 11:00
af Ejner
Der er monteret en udluftnings skrue på koblingscylinderen, hvortil der skal bruges en H4 bits.
Med tænding på bilen, en gammel klud lagt omkring cylinderen for opfang af hydraulikolien (højt tryk) åbnes forsigtigt ca. 180° nogle gange, mens der holdes øje med at olie uden luft kommer ud.
Hydraulikcylinder skal udluftes hver gang system har været adskilt, gangsteller er selvudluftende via frem-/retur slangen.

Re: problemer med bremselysbryter

: tirs 30. maj 2023 17:29
af olefredrik
Tak.
Jeg har forsøket men synes ikke riktig der kom den sprut der var forvented :)
Jeg forsøker igjen men er bange for at miste den lille skrue....

Re: problemer med bremselysbryter

: tirs 30. maj 2023 21:19
af doktorfrank
To muligheder: enten er der ikke tryk (!) eller også er systemet fyldt med snavs. Forfra: ind på bordet med alle komponenterne.

Re: problemer med bremselysbryter

: tors 1. jun 2023 18:26
af Kim B Olesen
Vigtig detalje - den skal stå i N og til tænding når du gør det 😬
Skruen ryger ikke af, du skal bare løsne 1/8 - 1/4 omgang så skulle der gerne stå en kraftig stråle ud 😎👍🏻