Overvejer at købe dæk med 80 i profil, i stedet for de typiske 65 eller 70 pct i profil.
Det er fordi jeg mener den må kunne køre lidt længere på literen med 80, da der jo er mindre rullemodstand.
Kan ikke se at det skulle give nogen problemer. Men hvad siger I?
Hvis man skulle kigge kritisk på det, så må der være en grund til at Audi har valgt en lavere profil. Hvad ligger bag deres begrundelse kunne være spændende at vide. Måske bremser den bedre. Måske er det fordi det ser mere "normalt" ud.
Økokørsel med højere dækprofil
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Re: Økokørsel med højere dækprofil
Når du øger dækhøjden vil kørt strækning pr omdrejning af hjulet øges.
Det kan du tjekke via www.daekberegner.dk
Ulempe:
- speedometer passer ikke længere for du ændrer gearingen af bilen.
- ændring af gearing den vej gør bilen langsommere ved acceleration.
- højere dæk kan gøre bilen ustabil at køre i med dårlig retningsstabilitet til følge.
- lovgivning tillader kun +/-5% ændring af rulleomkredsen ift. original dæk.
- ved syn af bil kan det være grundlag for at den ikke går igennem.
Det kan du tjekke via www.daekberegner.dk
Ulempe:
- speedometer passer ikke længere for du ændrer gearingen af bilen.
- ændring af gearing den vej gør bilen langsommere ved acceleration.
- højere dæk kan gøre bilen ustabil at køre i med dårlig retningsstabilitet til følge.
- lovgivning tillader kun +/-5% ændring af rulleomkredsen ift. original dæk.
- ved syn af bil kan det være grundlag for at den ikke går igennem.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 176
- Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
- Geografisk sted: Hellerup
Re: Økokørsel med højere dækprofil
Kører A2 ikke i forvejen med 145/80R14?
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Økokørsel med højere dækprofil
A2 3L er ganske rigtigt født med 145/80R14 Bridgestone. De havde sensationelt lav rullemodstand dengang. Nu er det fortid: Bedre dæk med endnu lavere rullemodstand og væsentligt bedre vejgreb er kommet til. Bridgestone B381 er nu det eneste (mig bekendt) dæk, der endnu fås i 145/80, og det til en uantagelig høj pris. Så det er mest interessant for A2 ejere med hang til den ultimative originalitet ...bilens altså.
Jeg kender nogle, der kører på dem, til de sprækker af ælde; slidt bliver de ikke, for når de er otte-ti år gamle, er gummiet helt utroligt hårdt og slidstærkt.
Til en Lupo er det endvidere lidt vanskeligt med pladsforholdene ved de bageste inderskærme. Bagtil er der ikke mere end nogle få mm.
Jeg kender nogle, der kører på dem, til de sprækker af ælde; slidt bliver de ikke, for når de er otte-ti år gamle, er gummiet helt utroligt hårdt og slidstærkt.
Til en Lupo er det endvidere lidt vanskeligt med pladsforholdene ved de bageste inderskærme. Bagtil er der ikke mere end nogle få mm.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Økokørsel med højere dækprofil
JohannesBE skrev: ↑tirs 21. mar 2023 18:37... Det er fordi jeg mener den må kunne køre lidt længere på literen med 80, da der jo er mindre rullemodstand.
Det ku' være interessant at vide hvad der ligger til grund for den antagelse
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: søn 10. mar 2024 18:33
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Ringe
Re: Økokørsel med højere dækprofil
A2 kører 145-80-14 Bridgestone ecopia 381. De er specielt udviklet til A2. De laves ikke i øjeblikket.. ( har været taget af markedet flere gange)
Dækket er godtnok ØKO med stort Ø. MEN... Det har faktisk en lille rullediameter i forhold til andre dæk i samme størrelse. Husk også at dækket er udviklet for 25 år siden... Selv et helt nyt dæk har meget ringe egenskaber på våd vej..
Det bedste alternativ på markedet er Continental eco contact 6 /ultrakontakt.
I størrelsen 165/70-14. Det er moderne og har minimum rullemodstand.
Pisse dyre Ja... Men det absolutte bedste valg.
Dækket er godtnok ØKO med stort Ø. MEN... Det har faktisk en lille rullediameter i forhold til andre dæk i samme størrelse. Husk også at dækket er udviklet for 25 år siden... Selv et helt nyt dæk har meget ringe egenskaber på våd vej..
Det bedste alternativ på markedet er Continental eco contact 6 /ultrakontakt.
I størrelsen 165/70-14. Det er moderne og har minimum rullemodstand.
Pisse dyre Ja... Men det absolutte bedste valg.
-
- Indlæg: 176
- Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
- Geografisk sted: Hellerup
Re: Økokørsel med højere dækprofil
De er da ikke så dyre igen?
Continental UltraContact 165/70 R14 81T sommerdæk koster ca 600DKK hos autodoc.
Hvordan er de at køre med? Kører selv på 4xrelativt nye B381.
Thomas
Continental UltraContact 165/70 R14 81T sommerdæk koster ca 600DKK hos autodoc.
Hvordan er de at køre med? Kører selv på 4xrelativt nye B381.
Thomas
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger