Levetid batteri
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Levetid batteri
Kan det virkelig passe at et Excide EK 700 batteri 70AH(batteri til en nuværende pris på 15-1700 kr )allerede begynder ikke at kunne holde fuld kapacitet efter blot 3½ år fra produktionsdato?
Det holder en spænding på 12,1 v lige pt efter at have stået en hel nat, har haft batteriet ladet helt op, jeg har målt 11,8v efter at bilen har stået stille en hel dag med det kan den tøve med at aktivere startmotoren.... Ladespænding er 14,1-14,3v
Min A2 er helt standard Dansk udgave fra ny, radioen er dog skiftet....
Det holder en spænding på 12,1 v lige pt efter at have stået en hel nat, har haft batteriet ladet helt op, jeg har målt 11,8v efter at bilen har stået stille en hel dag med det kan den tøve med at aktivere startmotoren.... Ladespænding er 14,1-14,3v
Min A2 er helt standard Dansk udgave fra ny, radioen er dog skiftet....
Senest rettet af sn76 tors 9. feb 2023 10:42, rettet i alt 1 gang.
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Re: Levetid batteri
3½ år er for kort levetid på et startbatteri. Men bruges batteriet til andet end motorstart (som f.eks. oliefyr), koster det levetid.
14,3V ladespænding er lige til den lave side med de udetemperaturer vi har lige nu.
Jeg vil anbefale at kigge efter stilstandsforbrugere og stilstandsforbrug på startbatteriet.
14,3V ladespænding er lige til den lave side med de udetemperaturer vi har lige nu.
Jeg vil anbefale at kigge efter stilstandsforbrugere og stilstandsforbrug på startbatteriet.
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
Fandt en løs møtrik til kabelskoen sikring til det lille sorte kabel der går til + polen på batteriet, nogen der ved hvad den forsyner og hvor meget strøm der løber i den?
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
Har haft batteriet afkoblet natten over efter jeg har ladet det fuldt op, her kl 1020 er spændingen målt til 12,35 v (bruger et Fluke 177 måleinstrument med kopi målepinde/kabler fra Kina )
Excide skriver at spændingen er 12,6 v ved fuldt opladet batteri...
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/exid ... Manual.pdf
Efter at batteriet er tilkoblet igen falder spændingen til 11,7v målt med tændingen slået til, målt via OBD2 ELM 127(Kina) over blue tooth
Excide skriver at spændingen er 12,6 v ved fuldt opladet batteri...
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/exid ... Manual.pdf
Efter at batteriet er tilkoblet igen falder spændingen til 11,7v målt med tændingen slået til, målt via OBD2 ELM 127(Kina) over blue tooth
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Re: Levetid batteri
Det ville være meget mere interessant at vide hvad det tilgængelige Fluke 177 korrekt mener batteriklemspændingen er.
Men jeg vil medgive det lyder som om dét batteri er tæt på EOL.
Måske en 'rystetur' med en Ctek Recon-program?
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
Måler spændingen til 12,06 v med batteri tilsluttet, efter bilen har stået over 24 timerDet ville være meget mere interessant at vide hvad det tilgængelige Fluke 177 korrekt mener batteriklemspændingen er.
Sådan en har jeg deværre ikke adgang til....Måske en 'rystetur' med en Ctek Recon-program?
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Re: Levetid batteri
Anskaffede oktober 2018 et Exide EK800 AGM batteri, 80Ah, CCA 800A hos Refako. Batteriet er fysisk lidt større end det der sad der. så nu er er hele batteri rummet fyldt op.
Det har været i brug ca. 4½ år med en blanding af korte daglige byture samt længere strækninger. Stop-start system fungerer fint, hvilket også er et udtryk for at batteriet stadig er på mærkerne.
Det har været i brug ca. 4½ år med en blanding af korte daglige byture samt længere strækninger. Stop-start system fungerer fint, hvilket også er et udtryk for at batteriet stadig er på mærkerne.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
Start/stop funktion fungerer stadig......
Det er pt. kun et problem når det er meget koldt og bilen har stået stille en dags tid....
Mon det kunne give en effekt:
"D4. Recovering from deep discharge. When
battery voltage is below 12.1V, proceed as
described in D1 but prolong total duration for
step one and two up to 48h. During all charging,
battery temperature can’t exceed 50°C."
"D1. Charging: Initially charge at 10–20A of
constant current until reaching 14.4V, followed
by a regulated Voltage charge at 14.4V without
current limitation until supplied current is below
2% nominal Capacity; finish at constant current
of 2% nominal Capacity during 2h. During all
charging, battery temperature can’t exceed 50°C"
Det er pt. kun et problem når det er meget koldt og bilen har stået stille en dags tid....
Mon det kunne give en effekt:
"D4. Recovering from deep discharge. When
battery voltage is below 12.1V, proceed as
described in D1 but prolong total duration for
step one and two up to 48h. During all charging,
battery temperature can’t exceed 50°C."
"D1. Charging: Initially charge at 10–20A of
constant current until reaching 14.4V, followed
by a regulated Voltage charge at 14.4V without
current limitation until supplied current is below
2% nominal Capacity; finish at constant current
of 2% nominal Capacity during 2h. During all
charging, battery temperature can’t exceed 50°C"
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Re: Levetid batteri
Jeg kan kun, igen, anbefale at måle/få målt standby forbruget. Især have fokus på den eftermonterede autoradio. Standbyforbruget bør være lavere end 30mA.
Da jeg i sin tid solgte min Lupo 3L en uge før sin 10 års fødselsdag og 170.000 tilbagelagte km., sad det originale fungerende startbatteri stadig i vognen.
Da jeg i sin tid solgte min Lupo 3L en uge før sin 10 års fødselsdag og 170.000 tilbagelagte km., sad det originale fungerende startbatteri stadig i vognen.
Re: Levetid batteri
Jeg fandt et "standbye" forbrug > 30mA, da det tidligere batteri var i brug.
Det skyldes bundstykket i tændingslåsen, som blev udskiftet.
Som H.S. anbefaler er det nemt at kontrollere med en multimeter måler. Sæt den på ampere måling og i serie med batteri. Men lad være med at starte bilen, da måler typisk kun kan tåle maks. 10A i belastning.
Det skyldes bundstykket i tændingslåsen, som blev udskiftet.
Som H.S. anbefaler er det nemt at kontrollere med en multimeter måler. Sæt den på ampere måling og i serie med batteri. Men lad være med at starte bilen, da måler typisk kun kan tåle maks. 10A i belastning.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
I givet fald har jeg så flere problemer: for højt standby forbrug / ikke fuldt opladet batteri grundet forkert ladeudstyr / defekt batteri.
Har kun (smart)ladere beregnet til alm. Bly batterier:
Victron 12V 4A: https://www.victron.dk/shop/69-ip65---o ... 4a-12v08a/
Ultimate Speed ULGD 5.0 A1 , 5A fra Lidl
Lige fundet en Mascot 9740 12v 10A 3 trins lader frem fra en campingvogn: https://mascot.no/media/1047/9740-tech-spec.pdf
Lige pt prøver jeg med en Mascot 10A som lader med konstant 10A indtil spændingen når 14,7 V derefter lader den med en konstant spænding på 14,7v på 2. trin i omkring 4 timer det er lidt højt i forhold til de 14,4 v som Exide anbefaler
Har kun (smart)ladere beregnet til alm. Bly batterier:
Victron 12V 4A: https://www.victron.dk/shop/69-ip65---o ... 4a-12v08a/
Ultimate Speed ULGD 5.0 A1 , 5A fra Lidl
Lige fundet en Mascot 9740 12v 10A 3 trins lader frem fra en campingvogn: https://mascot.no/media/1047/9740-tech-spec.pdf
Lige pt prøver jeg med en Mascot 10A som lader med konstant 10A indtil spændingen når 14,7 V derefter lader den med en konstant spænding på 14,7v på 2. trin i omkring 4 timer det er lidt højt i forhold til de 14,4 v som Exide anbefaler
Senest rettet af sn76 tirs 2. maj 2023 21:55, rettet i alt 1 gang.
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Levetid batteri
Mit er stadig original.. 2005’ er kørt 671.000km
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Levetid batteri
Jeg har på flere A2 oplevet, at batteriet (akkumulatoren i min gamle terminologi) virkede svagt. Også efter udskiftning til nyt ... det var klart forbruget i stilstand, der var årsagen, og med lidt detektivarbejde nåede jeg frem til den kombinerede enhed, der går under navnet rudeoptræk i venstre dør! Igen noget af det el-udstyr, som fabrikken har overladt til det velrennomerede Siemens, som får komponenterne produceret i fx Ungarn. Det gælder også komfortboxen, der (også) er kendt for kort levetid.
Rudetrækmotoren har jeg hver reddet blot ved at demontere og adskille, rense de elendige kontaktpunkter til printkortet, samle og genmontere - og vupti Gine, nu taber akkumulatoren ikke den halve kapacitet under parkering i ugevis.
Rudetrækmotoren har jeg hver reddet blot ved at demontere og adskille, rense de elendige kontaktpunkter til printkortet, samle og genmontere - og vupti Gine, nu taber akkumulatoren ikke den halve kapacitet under parkering i ugevis.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Paul3L
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Levetid batteri
Nu er jeg ikke så fingersnild som de fleste, men har dog lært, at skal man langtidsparkere bilen, så er det bedst at afmontere batteriet ved minus-polen - så slipper man for at genoplade batteriet.doktorfrank skrev: ↑lør 29. apr 2023 09:07 - og vupti Gine, nu taber akkumulatoren ikke den halve kapacitet under parkering i ugevis.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Levetid batteri
Kan være at det er fordi min køre 100km hver evig eneste dag.. nogen dage 170-200km..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Levetid batteri
Hmm,
Bly-syre batterier lider, ligesom alle andre batteriteknologier, også af selvafladning. Nogle producenter specificerer så højt som 5% selvafladning/måned afhængigt af opbevaringsmiljø.
Så frakobling af bilens elnet fra startbatteriet fjerner kun en del af afladningen.
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
Jeg har et stilstandsforbrug på mellem 0,15A - 0,45A med lukkede døre og ingen nøgle i tændingslåsen, Doktorfrank: hvor sidder boksene ?
Jeg har denne fejl:
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 8Z0 907 379 B
Component: ESP 20 CAN V015
Coding: 10769
Shop #: WSC 02154
1 Fault Found:
01434 - Brake Light Disable Relay (ESP) (J508)
57-00 - Electric Circuit Failure
Nogen der stødt på denne fejl før og kan den være synderen?
følgende Sikringer havde indflydelse på forbruget
3 spændingsomformer 1: Faldt fra 0,150A til Ca 0,070A forbrug ved at tage sikringen ud....
Radio bruger omkring 0,050A
Jeg har denne fejl:
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 8Z0 907 379 B
Component: ESP 20 CAN V015
Coding: 10769
Shop #: WSC 02154
1 Fault Found:
01434 - Brake Light Disable Relay (ESP) (J508)
57-00 - Electric Circuit Failure
Nogen der stødt på denne fejl før og kan den være synderen?
følgende Sikringer havde indflydelse på forbruget
3 spændingsomformer 1: Faldt fra 0,150A til Ca 0,070A forbrug ved at tage sikringen ud....
Radio bruger omkring 0,050A
Senest rettet af sn76 tirs 2. maj 2023 21:58, rettet i alt 1 gang.
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
- Paul3L
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Levetid batteri
Det kommer naturligvis også an på i hvilket miljø bilen og dermed batteriet langtidsparkeres, det har du ret i.
Min Lupo står langtidsparkeret i garage fra april til september, så det er minimalt hvad der aflades når der er afmonteret ved batteriets minuspol. Om vinteren, når Lupoen står køreklar udendørs, så sætter jeg opladeren til batteriet natten over ved temperaturer under -15 grader, for en sikkerheds skyld. Det skal lige tilføjes, at jeg ikke kører hver dag om vinteren, måske et par gange om ugen kan det blive til.
Fandt iøvrigt siden i Lupoens instruktionsbog, hvor dette med batteriet omtales.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 2 times
Re: Levetid batteri
Ser ud til at batteriet er Ok har nu ladet det op med en 10A 3-trins lader og den har derefter holdt 12,55v natten over med minus polen afkoblet...
Så er spørgsmålet om stilstandsforbruget på de 0,15A-0,45A, Er bundstykket en mulighed? Koster ca. 100 kr
Så er spørgsmålet om stilstandsforbruget på de 0,15A-0,45A, Er bundstykket en mulighed? Koster ca. 100 kr
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Re: Levetid batteri
Bestemt en mulighed.
Jeg mener du burde kunne tjekke det ved at hængte forsyning til bundstykket fra.
Placerer du dit baghoved på bremsepedalen burde du kunne se til/fra ledninger underop til bundstykket, og finde forsyningen.
Jeg mener du burde kunne tjekke det ved at hængte forsyning til bundstykket fra.
Placerer du dit baghoved på bremsepedalen burde du kunne se til/fra ledninger underop til bundstykket, og finde forsyningen.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor