Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af Thore J »

Hej..

Jeg oplever pt. lidt problemer med min bil.
Olielampen (og alarmen) tænder af og til, tilsyneladende mere mindre tilfældigt.
Der er olie nok på bilen, hverken for meget eller for lidt..

Olielampen tænder som regel først når bilen er varm.
Den tænder lidt tilfældigt, og i variende tid.. nogle gange meget kort og andre gange mere insisterende.
Der synes ikke at være et tydeligt mønster, dog er det ofte ved hastighedsændringer, men det kan også ofte være ved jævn hastighed ud af lige vej...

Som regel slukker den selv igen (det kræver ret meget is i maven at ignorere en olielampe :shock: ), men ellers så forsvinder det hvis motoren stoppes og startes kortvarigt - dog igen med varierende succes - nogle gange vænner det ret hurtigt tilbage!!!

Har lupoerne også en olieniveaumåler/sensor (lige som A2'erne)?? og er der evt. en forskel i advarselssignalet fra hhv. olietrykssensor og olieniveausensor??

Er der andre som har erfaringer med lign. problem??
Min mistanke retter sig mod enten en løs forbindelse (jeg har dog ikke umiddelbart kunne finde en) eller at olietrykssensoren er ved at dø...

Kan det iøvrigt passe at det IKKE giver en fejlmelding, når man starter motoren uden olietrykssensoren koblet til?

M.v.h.
Thore
Senest rettet af Thore J fre 17. jun 2011 18:01, rettet i alt 1 gang.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Olietrykssensor laver ballade..

Indlæg af yaknudsen »

Thore J skrev: Har lupoerne også en olieniveaumåler/sensor (lige som A2'erne)?? og er der evt. en forskel i advarselssignalet fra hhv. olietrykssensor og olieniveausensor??
Nej ikke nogen niveau sensor på en Lupo 3L.
Thore J skrev: Er der andre som har erfaringer med lign. problem??
Min mistanke retter sig mod enten en løs forbindelse (jeg har dog ikke umiddelbart kunne finde en) eller at olietrykssensoren er ved at dø...
Ja, samme symptomer. Skiftede olietrykssensor for samme problem på min Lupo 3L. Blev skiftet igen efter 1-2 måneder. Kostede 167 kr. hos SMC's udmærkede reservedelsafdeling.
Thore J skrev: Kan det iøvrigt passe at det IKKE giver en fejlmelding, når man starter motoren uden olietrykssensoren koblet til?
Ingen anelse, men det virker ulogisk at lave det sådan at man ikke får en alarm hvis stik eller ledningsføring skulle fejle.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olietrykssensor laver ballade..

Indlæg af Thore J »

Hmm...

Skiftede sensoren.. - hvilket iøvrigt kun tog 5 min :-)

Men nu efter kun ca. en uge er den begyndt at melde fejl igen!?
Er der andre som har hørt om de går "på stribe".. eller er jeg bare p....uheldig eller ideér til noget jeg har overset (stikket er kontrolleret og testet)..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olietrykssensor laver ballade..

Indlæg af Thore J »

"Fejlen" er fundet..

Jeg skiftede så olietrykssensoren endnu en gang.. men igen så kom problemet igen efter et par dage... og så har jeg levet med det.. da der var masser af olie på bilen, samt at det tydeligvis var en sensor-fejl... eller noget som "snyder" sensoren

Problemet opstod kort efter et olieskift - hvilket jeg senere er kommet til at tænke over... Det eneste "ændring" i forhold til det normale var at jeg benyttede et uoriginalt oliefilter fra KFZ-teile24.... jeg lavede atter service på bilen i denne uge.. Det gamle oliefilter (det fra KFZ-teile) fulgte med låget op, det plejer ellers at sidde fast nede i stammen?? .. jeg bemærkede at det er en smule anderledes i bunden, som om den lille pakning var en smule for lille!!!

Efter at have skiftet olie og filter og benyttet et originalt filter denne gang er problemet helt forsvundet!!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af Clayton »

GODT

ALTID originalt oliefilter ;)
Hader FB :roll:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af sussi »

Clayton skrev:GODT ALTID originalt oliefilter ;)
Og altid originalt dieselfilter, eller i hver fald kun anerkendte mærker.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg har opdateret priser på originale filtre i min shop. Så det faktisk næsten ikke kan betale sig at købe uoriginalt...

http://www.thansen.dk/product.asp?c=545 ... =892744821 69 kr.
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... ginal-p-67 75 kr.
Senest rettet af VAGtech.dk fre 15. jul 2011 09:52, rettet i alt 1 gang.
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af kasperfc »

Nu skriver du næsten. Er 6 kr næsten for dig? Det kan IKKE betale sig :-) God søndag!
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af Thore J »

Det interessante er så at ingen af de 2 filtre er mage til et originalt filter!..

Det fra T.Svansen ser iøvrigt ud til at være mage til det filter som gav fejl på min bil!!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvad mener du med ingen af de to??

De to jeg linkede til??

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af Thore J »

VAGtech.dk skrev:Hvad mener du med ingen af de to??

De to jeg linkede til??

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Ja, det gør jeg... ingen af de 2 filtre du linkede til er et originalt filter.. det filter jeg købte ved VW er IKKE et bosch.. (men når det er sagt, så skal jeg da gerne medgive at part-nummeret er det samme, så ved jeg ikke om VAG har skiftet leverandør???)

VAG benytter de franske Purflux (tror jeg de hedder) ... og ser således ud..
http://www.worldimpex.com/parts/genuine ... 11803.html



Bemærk især at pakningen i bunden (toppen på billedet) er noget tykkere end det på billedet fra T.Hansen.. og denne paknings underdimensionering på det uorginale filter, som jeg er sikker på skabte problemer..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af VAGtech.dk »

Det med Bosch skrevet på filteret er en fejl.. det filter jeg sælger er et 100 % originalt filter, som kommer i original kasse.

Billedet er blot et billede for at have et billede. Jeg kunne godt have lavet et billede at kassen og sat det op, men jeg havde et af et filter, så det brugte jeg.

så for at slå fast med 100 % sikkerhed, så er det tale om et ORIGINALT VAG VW Oliefilter til de 75 kr.

Jeg ændre hermed både bosch og skriver at billedet ikke er eksakt, men blot retningsvisende for at afslå en hver form for kommende tivl,.
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Olietrykssensor laver ballade.. -ÅRSAG FUNDET!

Indlæg af 3liter.dk »

Man kan finde MINDST 4 forskellige oliefilter leverandøre når vi snakker OE filtre.
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Besvar