Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Hej
Her på forum er de små 3 proppede jo ved at være godt afkodet for fejl, så det her er lidt en udfordring, dels et oplæg til at "regne den ud"
Lupoerne har jo deres eget liv, en del af charmen, men i forgårs havde min 3èr en ny fejl jeg ikke har oplevet eller hørt om før.
Jeg understreger jeg ikke har set på den, ikke fejludlæst, så vigtigt har det ikke været og også lidt for egen og sidens udfordring.
Ærligt talt, de kendte fejl er jo "lidt for nemme"
Når, bilen er en 2002èr +380 ingen ESP, ingen fejllamper. Fejl log ikke udlæst.
I forgårs var det pisse glat. Jeg køre hjemaf og mærker bilen slipper lidt og vil lige tjekke om det er glat, det ser ikke sådan ud, men det er det så.
Nu kommer det ukendte, bilen blokerer bremserne, om det kun er på det ene forhjul eller begge 2 kan jeg ikke helt vurdere.
Samtidigt lyser ABS lampen, og måske airbag lampen også. Sidste er jeg ikke helt sikker på.
Jeg tænker "hvad fanden?" ABSèn virker ikke, bilen blokerer og der er absolut ingen rusken i pedalen.
Med det sammen jeg slipper bremsen er der ingen lamper der lyser.
Samme scenarie gentager sig 4 gange, helt konsekvent.
Bilen blokere når jeg jokker hårdt på bremsen, lamperne lyser og går ud igen.
Altså køre jeg rundt med defekt ABS system uden advarsel. Det er faktisk ikke særligt betryggende, slet ikke, så bilen har stået stille siden.
Men hvorfor og hvad er der glat?
Tør "vi" skyde på det og begrunde inden jeg/vi fejlfinder systematisk på drillepinden?
Her på forum er de små 3 proppede jo ved at være godt afkodet for fejl, så det her er lidt en udfordring, dels et oplæg til at "regne den ud"
Lupoerne har jo deres eget liv, en del af charmen, men i forgårs havde min 3èr en ny fejl jeg ikke har oplevet eller hørt om før.
Jeg understreger jeg ikke har set på den, ikke fejludlæst, så vigtigt har det ikke været og også lidt for egen og sidens udfordring.
Ærligt talt, de kendte fejl er jo "lidt for nemme"
Når, bilen er en 2002èr +380 ingen ESP, ingen fejllamper. Fejl log ikke udlæst.
I forgårs var det pisse glat. Jeg køre hjemaf og mærker bilen slipper lidt og vil lige tjekke om det er glat, det ser ikke sådan ud, men det er det så.
Nu kommer det ukendte, bilen blokerer bremserne, om det kun er på det ene forhjul eller begge 2 kan jeg ikke helt vurdere.
Samtidigt lyser ABS lampen, og måske airbag lampen også. Sidste er jeg ikke helt sikker på.
Jeg tænker "hvad fanden?" ABSèn virker ikke, bilen blokerer og der er absolut ingen rusken i pedalen.
Med det sammen jeg slipper bremsen er der ingen lamper der lyser.
Samme scenarie gentager sig 4 gange, helt konsekvent.
Bilen blokere når jeg jokker hårdt på bremsen, lamperne lyser og går ud igen.
Altså køre jeg rundt med defekt ABS system uden advarsel. Det er faktisk ikke særligt betryggende, slet ikke, så bilen har stået stille siden.
Men hvorfor og hvad er der glat?
Tør "vi" skyde på det og begrunde inden jeg/vi fejlfinder systematisk på drillepinden?
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Lyser abs før motorstart?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Jep, al instrumentering er helt normalt.
ABSèn fejlede helt uden varsel og kun fordi jeg testede om det var så glat som det så ud. Jeg har før, sidst det var glat testet ABSèn på samme måde og der fejlede den ikke.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Med alderen nedsættes ens reaktionstid, ved jeg. Må jeg foreslå et eksperiment til vi igen oplever isglat underlag: opbyg tryk i systemet (bilens!) lidt langsommere og se om ABS stadig svigter med låste hjul til følge.
Jeg tænker, at en ABS styreenhed med alle den magnetventiler og trykpumpe måske kan blive mekanisk træg - uden at der derfor kommer en advarsel ved kontrolfunktionen før motorstart. Og hvis hjulenes rotation er standset hurtigere end systemet nuværende reaktionspotentiale, er den viste advarsel måske en følge af, at den registrerer baghjulenes rotation, mens forhjulene er "parkeret".
Eller ... jeg kunne være fristet til at gætte på, at den låser hjulene øjeblikkeligt som følge af pedaltrykket (forventeligt) efterfulgt af udløst ABS aktivering (tændt advarselsdiode). Så skal systemet jo blive umiddelbart trykløst, hvorpå pumpe og ventiler overtager påvirkningen af caliprene. Hvis enten friktionen mellem dæk og is er for lille til at hjulet overhovedet bliver bragt i rotation, eller der er træghed i fx caliprenes bevægelighed eller (mere sandsynligt) i ABS blokkens aflastningsventiler, forbliver pedaltrykket afgørende for, at hjulene fortsat er blokerede.
Lad og nu høre, hvad hukommelsen (bilens) afslører.
Jeg tænker, at en ABS styreenhed med alle den magnetventiler og trykpumpe måske kan blive mekanisk træg - uden at der derfor kommer en advarsel ved kontrolfunktionen før motorstart. Og hvis hjulenes rotation er standset hurtigere end systemet nuværende reaktionspotentiale, er den viste advarsel måske en følge af, at den registrerer baghjulenes rotation, mens forhjulene er "parkeret".
Eller ... jeg kunne være fristet til at gætte på, at den låser hjulene øjeblikkeligt som følge af pedaltrykket (forventeligt) efterfulgt af udløst ABS aktivering (tændt advarselsdiode). Så skal systemet jo blive umiddelbart trykløst, hvorpå pumpe og ventiler overtager påvirkningen af caliprene. Hvis enten friktionen mellem dæk og is er for lille til at hjulet overhovedet bliver bragt i rotation, eller der er træghed i fx caliprenes bevægelighed eller (mere sandsynligt) i ABS blokkens aflastningsventiler, forbliver pedaltrykket afgørende for, at hjulene fortsat er blokerede.
Lad og nu høre, hvad hukommelsen (bilens) afslører.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
En anekdote, som dukker op i min hukommelse: Da Ford introducerede det første masseproducerede system til forhindring af låste hjul under opbremsning engang i en fjern fortid - in casu for ca 50 år siden - kaldte de det så vidt jeg husker ABL, og Escort var det første vidunder med systemet, som var mekanisk og remtrukket fra drivakslerne!
Jeg husker tydeligt den første praktiske test, der foregik en vinterdag i Finland. Det var dengang, der var vintre til! På almindelige, tilsneede veje virkede det ret overbevisende. Og vi fik også lejlighed til at lægge vejen forbi et stort anlagt glatføreanlæg med både tør og våd is. Da-da - der virkede systemet stort set ikke. Hjulene forblev låst! Også længe efter bremsepedalen var sluppet!! Det føltes om evigheder, selv om det nok kun var brøkdele af sekunder. Teknikerne måtte indrømme, at her lå der nok begrænsninger i deres sensationelle system. Der var ganske enkelt for stor inerti i "mekanikken" til at bringe hjulene i rotation med den fordækkene værende koefficient på 0,ingenting, når de først havde mistet grebet.
Ford fik sin fortjenstmedaljer for at være first mover. Men udviklingen af de nuværende systemer kom meget hurtigt efter. Korriger mig hvis jeg husker fejl - jeg mener Saab var hurtigst med at offentliggøre eksperimenter med rent elektrohydrauliske AntiBlokeringsSystemer.
Jeg husker tydeligt den første praktiske test, der foregik en vinterdag i Finland. Det var dengang, der var vintre til! På almindelige, tilsneede veje virkede det ret overbevisende. Og vi fik også lejlighed til at lægge vejen forbi et stort anlagt glatføreanlæg med både tør og våd is. Da-da - der virkede systemet stort set ikke. Hjulene forblev låst! Også længe efter bremsepedalen var sluppet!! Det føltes om evigheder, selv om det nok kun var brøkdele af sekunder. Teknikerne måtte indrømme, at her lå der nok begrænsninger i deres sensationelle system. Der var ganske enkelt for stor inerti i "mekanikken" til at bringe hjulene i rotation med den fordækkene værende koefficient på 0,ingenting, når de først havde mistet grebet.
Ford fik sin fortjenstmedaljer for at være first mover. Men udviklingen af de nuværende systemer kom meget hurtigt efter. Korriger mig hvis jeg husker fejl - jeg mener Saab var hurtigst med at offentliggøre eksperimenter med rent elektrohydrauliske AntiBlokeringsSystemer.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Det lyder bestemt sandsynligt. kbo og jeg debatterede iøvrigt hvordan vi formodede at ABS systemet virkede,doktorfrank skrev: ↑søn 9. jan 2022 13:53 Med alderen nedsættes ens reaktionstid, ved jeg. Må jeg foreslå et eksperiment til vi igen oplever isglat underlag: opbyg tryk i systemet (bilens!) lidt langsommere og se om ABS stadig svigter med låste hjul til følge.
Jeg tænker, at en ABS styreenhed med alle den magnetventiler og trykpumpe måske kan blive mekanisk træg - uden at der derfor kommer en advarsel ved kontrolfunktionen før motorstart. Og hvis hjulenes rotation er standset hurtigere end systemet nuværende reaktionspotentiale, er den viste advarsel måske en følge af, at den registrerer baghjulenes rotation, mens forhjulene er "parkeret".
Eller ... jeg kunne være fristet til at gætte på, at den låser hjulene øjeblikkeligt som følge af pedaltrykket (forventeligt) efterfulgt af udløst ABS aktivering (tændt advarselsdiode). Så skal systemet jo blive umiddelbart trykløst, hvorpå pumpe og ventiler overtager påvirkningen af caliprene. Hvis enten friktionen mellem dæk og is er for lille til at hjulet overhovedet bliver bragt i rotation, eller der er træghed i fx caliprenes bevægelighed eller (mere sandsynligt) i ABS blokkens aflastningsventiler, forbliver pedaltrykket afgørende for, at hjulene fortsat er blokerede.
Lad og nu høre, hvad hukommelsen (bilens) afslører.
Jeg mindes, med stort smil, timerne med "vi leger med turbo og koblingsaktuator kontrol" ved læsning af abs udredningen.
Det kan være korrekt, bremse testen blev udført kortvarigt, med lav hastighed og med det samme jeg lettede foden forsvandt lamperne.
Jeg vender tilbage med en fejludlæsning senere eller imorgen, jeg er træt og det er dårligt vejr så fødderne ligger alt for godt på sofabordet.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Så blev bilen fejludlæst, og loggen var absolut tom.
Ingen fejl, så er "vi" så meget klogerer, eller
Ingen fejl, så er "vi" så meget klogerer, eller
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Ja, sådan set ... det betyder vel, at den gør det så godt den kan? Men de foreslåede, aldersbetingede træg- og svagheder skal vel efterforskes??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Hvad er lav hastighed? Det forekommer mig at have hørt at ABS ikke skal fungere under 20km/t.
Ulven kommer, ulven kommer
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Så en lille update, fra værkstedet og test.
Idet det var spejlglat under den bremsetest jeg opdagede problemet ved var hastigheden ikke ret høj.
Der var, som nævnt, ingen fejl, men det kom der senere. Ikke i forbindelse med ABS svigt, men senere kom der en fejl på højre forhjul, føleren er senere skiftet og fejlen væk igen.
Lupoèns personlige læge, aka, kbo testede noget ventil hallløj gennem VCDS og de 3 hjul reagere ens og lader sig dreje under ventil test af ABSèn.
Venstre for reagerer anderledes og er umiddelbart blokeret under den test hvor de andre 3 lader sig dreje i hak.
Så der er (nok) et eller andet med den ventil blok på ABS delen, så det er ikke helt utænkeligt at den svenske special læge har ramt rimeligt præcist i fjern diagnosticeringen, af en hængende hjerteklap i APS modulet.
Det regnede godt nok på hjemturen, så bremserne kunne have været testet, men der var så meget lort bagi bilen jeg droppede det, i forhold til risikoen for at få diverse skovle, lamper og boremaskiner i nakken.
Idet det var spejlglat under den bremsetest jeg opdagede problemet ved var hastigheden ikke ret høj.
Der var, som nævnt, ingen fejl, men det kom der senere. Ikke i forbindelse med ABS svigt, men senere kom der en fejl på højre forhjul, føleren er senere skiftet og fejlen væk igen.
Lupoèns personlige læge, aka, kbo testede noget ventil hallløj gennem VCDS og de 3 hjul reagere ens og lader sig dreje under ventil test af ABSèn.
Venstre for reagerer anderledes og er umiddelbart blokeret under den test hvor de andre 3 lader sig dreje i hak.
Så der er (nok) et eller andet med den ventil blok på ABS delen, så det er ikke helt utænkeligt at den svenske special læge har ramt rimeligt præcist i fjern diagnosticeringen, af en hængende hjerteklap i APS modulet.
Det regnede godt nok på hjemturen, så bremserne kunne have været testet, men der var så meget lort bagi bilen jeg droppede det, i forhold til risikoen for at få diverse skovle, lamper og boremaskiner i nakken.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Hvad ind i Norge laver du i Sverige med hakker og spader - guldgraveri?
Blir' spændende at følge med i jagten på nyt modul
Mvh,
Atjuh 3L.
Blir' spændende at følge med i jagten på nyt modul
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Har du hørt om Stein Bagger? Så kan man aldrig få en spade for meget.
Nope, Lupoèn fungere både som pendler bil, installationsvogn og lager, så der er lidt af hvert i den. Skovlen var fra dengang der var sne, f.eks. boremaskine skal bruges til at sætte lamperne op.
Nu er Dr. Franke jo ham der gættede yderst kvalificeret på en fejl mulighed og derfor også ham jeg tænker som "Svensk Speciallæge" eller vel rettere "SepcialDoktor" efter som København starter efter betalings anlægget og Sverige før Ringsted, når "man" er jysk bonderøv.
Iøvrigt tror jeg at jeg har et kvalificeret bud på hvor jeg skal lede, og hvor jeg skal have fundet de våde hundeøjene frem i søgningen på ventilmodul.
Så håber jeg på der ligger et ved siden af en turbo, da den vist, lige nu, er blevet mindre olietæt end ønskeligt.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Ukendt ABS fejl, kan "vi" regne den ud? LIdt en gåde eller udfordring
Jeg har da et abs-modul på hylden ... ved siden af en renoveret turbo. Just saying.
Og så tak for de anerkendende ord.
Og så tak for de anerkendende ord.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.