Side 1 af 1

utæt gangsteller

: fre 18. jan 2019 00:22
af mtkn
Hej Lupo eksperter
Jeg har igen brug for et råd. Min Lupo er begyndt at lække hydraulikolie (302000km). Den kører fint og skifter gear uproblematisk. Jeg skal vel fylde efter med hydraulikolie ca hver anden måned. Det er dog vældig irriterende, at der altid er et par dryp olie ved venstre forhjul, når den har stået stille. Jeg har kigget grundigt efter og det ser ud til, at hydraulikolien lækker fra gangstelleren. Jeg kan se en dråbe under gangsteller bundkarret og laveste punkt på kødbenet til gearvælgerarmen på gearkassen. Gangstelleren er tør øverst, hvor hydralikslangerne går ind i gangstelleren. Emnet er grundigt omtalt i forum og jeg mistænker på det grundlag, at pakningerne kan være utætte eller der kan være revner i bundkarret. Min spørgsmål er nu hvor sandsynligheden er for at det lykkes at få tætnet gangstelleren ved at skifte pakninger som sælges af vagtech. Hvad er jeres erfaring ? Der er en meget fin guide her i forum til pakningsskift. Skal man give sig i kast med det, når man ikke har prøvet det før? Jeg er ikke mekaniker, men har altid skruet på mine biler, sidst har jeg eksempelvis skiftet tandrem efter guiden med fint, dog ikke perfekt, resultat, synkronvinkel -0.4.

Re: utæt gangsteller

: fre 18. jan 2019 00:58
af sussi
Hvis der er "de obligatoriske" hårfine revner i bundkarret, er der kun én mulighed nyt bundkar/gangsteller.

Re: utæt gangsteller

: lør 19. jan 2019 10:41
af mtkn
Tak for svar
Ja der er nok ikke andet at gøre end at tage den ud og se efter. En ny hos vw koster over 20.000, så det vil ikke være en mulighed. Er der ikke nogen der har et bud apriori på, at det lykkes at få den tæt med skift af pakninger eller hvor tit ved utæthed at der tale om revner i bundkar. og hvad er erfaringen på holdbardhed, hvis den bliver tæt her efter skift af pakninger?

Re: utæt gangsteller

: lør 19. jan 2019 18:30
af Vyffe
Har set revner én gang (måske to, ud af mange). Det er oftest pakdåsen på den nederste aksel eller fladpakningen, som er utæt. Har haft en masse pakninger til at ligge. Har nu solgt det hele videre til Henrikfk herindefra. Skriv til ham :)

Du kan også med fordel skifte pakdåsen, som sidder på akslen, som stikker ud af gearkassen. Den kan svine, meget! Men det kræver at gearolien også står for tur ;)

Re: utæt gangsteller

: tirs 29. jan 2019 20:32
af mtkn
Hej Igen
Jeg har haft fridag og brugt den i værkstedet. Det er dejligt med de fine vejledninger her på sites. Jeg fulgte vejledningen om gangstellerrenovering slavisk. Det tog lidt tid inden jeg fandt fidussen ved stikkene. Til gengæld kunne jeg ikke se nogle revner i bundkarret, nu er der bare montering og grundjustering tilbage.

Dog er jeg lidt bekymret for at skifte pakningen på gearkassen ved gearvælgerarmen. Er der nogle fif til at få pakningen ud. Stikker man en syl ind i pakningen og prøver at vippe den ud ? Jeg vil helst ikke ridse gearvælger armen.

Gearolien så ikke godt ud, den ligesom skilte i et oliefarvet lag og øverst et mere sort lag. Det er vist godt den bliver skiftet

Re: utæt gangsteller

: tirs 29. jan 2019 21:08
af sussi
mtkn skrev: tirs 29. jan 2019 20:32 Gearolien så ikke godt ud, den ligesom skilte i et oliefarvet lag og øverst et mere sort lag. Det er vist godt den bliver skiftet
HUSK 3,1 liter

Re: utæt gangsteller

: tirs 29. jan 2019 21:49
af alexey6260
Tjek din koblingsaktuator for utætheder,tror mere på at den er utæt for olie.Gangsteller sidder mere i midten og du beskriver om olie ved venstre forhjul.

Re: utæt gangsteller

: ons 30. jan 2019 15:53
af Kim B Olesen
Godt gået 👍

Jeg plejer bare at banke en lille skruetrækker igennem pakdåsen og vride den ud 👍
Du skal ikke banke for langt igennem, der sidder et leje bagved pakdåsen 😎

Re: utæt gangsteller

: ons 30. jan 2019 20:26
af Vyffe
Du kan ikke skrue en lille skrue ind i pakdåsen, for så at trække i skruen,.

Re: utæt gangsteller

: tors 31. jan 2019 09:53
af mtkn
Mange tak alle
Jeg fik gearvælger pakdåsen ud ved jeres teknik. Da jeg installerede gangselleren knækkede en af ledningerne til den 4. magnetventil. Da jeg af isolerede ledningen for at lodde kunne jeg ir ca 10 under isoleringen, så den har det åbenbart ikke for godt. Kan se at andre har haft samme problem. Gangstelleren fungerede dog fint og grundindstillingen gik igennem 1. gang, ET projekt i fremtiden kunne være at udskifte ledningsnettet til gangstelleren - jeg ved ikke om der kan købes et sæt.
Det ser foreløbing ud til at gangstelleren er tæt. Koblingsaktuatoren er kun 2 år gammel, så jeg tror den er fin. Den blev i øvrigt ødelagt af Falck. Min datter kørte i stå (for lidt hydrolikolie). Falck brugt åbenbart et brækjern for at få den i frigear. Wiren var næsten revet over.
En ting jeg undrede mig over var, at jeg kun kunne tømme 2,3 liter gearolie ud. Den må åbenbart hav lækket lidt gearolie over årene. Kan det være pakdåserne ved de to kopper til tripodeleddene i differentialet.
vh

Re: utæt gangsteller

: tors 31. jan 2019 10:07
af doktorfrank
Når jeg skiller en gearkasse ad, få jeg altid en kvart liter olie ud på bordet (addrr!), selv om den var drænet for indhold før afmontering. Så regn ikke for meget med, hvad du har tappet af. Brug i stedet speedometerdrevet som målepind - korrekt mængde er ca. en cm under brystet. :geek:

Re: utæt gangsteller

: tors 31. jan 2019 17:24
af Kim B Olesen
Eller bare fyld 3,1 liter på når du har tappet helt af - det plejer jeg at gøre 😎👍
Såfremt det er en Lupo kan ledningsnettet fåes løst og bliver som du selv er inde på træt af dage nogle gange 🤪
Fx her 😎
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-498