RTFM under Grundjustering

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
6330Tecke
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 22:46
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6330

RTFM under Grundjustering

Indlæg af 6330Tecke »

Hej

Har i weekenden haft min Gearkasse ude og adskilt for at skifte 3/4 gear skiftegaffel. (da den var brækket)
Men efter jeg har fået alt monteret igen og prøver at grundjustere skriver den bare RTFM når den har kørt de 1-28 igennem 2 gange. fejlen som den ligger er (00263 Gearbox fault in basic setting.)
Bilen fik også lige en ny tryk kugle i samme omgang. Bilen kan godt starte og kører i alle gear fra 1-5. men sættes gearvælgeren i N går motor ud og kan heller ikke sættes i R.
Har også forsøgt at udlufte systemet men uden held. koblings værdi er justert til 1.86v (men kan ikke længere sætte gear vælgeren i triptronic sporret og udlæse koblingsværdien efter forsøgt på grundjustering, da koblinger så bare er trukket hele tiden og bare viser 3.xx V.

Bilen kørte fint inden adskillelse og kunne også grundjusteres uden problem. (sprang dog ud af gear under kørsel).
Nogen som nogen gode ider?
Har nok forsøgt at grundjustere 10 gange nu og forsøgt med forskellige indstillinger af gangsteller. (men uden held.)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 383CI »

Beskriv forskellige indstillinger af gangstelleren?
Korrekt indstilling inder "adjust"?'


Er det i auto eller trip/tronic bilen kan køre i alle gear?

Er der ingen fejl i loggen?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
6330Tecke
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 22:46
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6330

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 6330Tecke »

Først har jeg prøvet at sætte gear vælger i N og derefter tændning fra og sætte gearkasse i N manuelt og derefter sætte stangen fra gangsteller. Også har jeg også prøvet at flytte den op og ned i slissen men ingenting hjælper. Skriver bare rtfm og ligger den fejl som jeg beskriver længere oppe. Kan ikke kører i triptronic kun i E.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 383CI »

Det lyder ikke som du har indstillet "kødbenet" korrekt under punktet "adjust" i starten af proceduren for grundjusteringen, alternativt har 0,1% for meget slør i samme kødben til den vil gennemføre grundjusteringen korrekt.

Begge dele giver RTMF12
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af sussi »

6330Tecke skrev: man 17. dec 2018 12:31 Også har jeg også prøvet at flytte den op og ned i slissen men ingenting hjælper.
Den skal ikke flyttes op og ned, den skal tilspændes, der hvor den "finder hvile", under punktet adjust, og der må IKKE være det mindste slør i kuglerne = absolut intet slør.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 383CI »

sussi skrev: man 17. dec 2018 15:19
Den skal ikke flyttes op og ned, den skal tilspændes, der hvor den "finder hvile", under punktet adjust, og der må IKKE være det mindste slør i kuglerne = absolut intet slør.
Og længden på kødbenet skal ikke andres. Hvis den er det vil jeg tro du gør klogest i at putte en nu i kurv.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
6330Tecke
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 22:46
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6330

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 6330Tecke »

Har forsøgt lidt igen.

Den kommer med følgende fejl efter forsøg på grund justering.

00844 shift lever: gate recognititon switch (f257)

00845 shift lever: neutral recognitition switch (f258)

Det er som om der er noget der ikke er rigtigt i skiftekulissen for stiller du gearstangen i N lyser den S i speedometer og motor går ud når du slipper bremsen og bak gear ligger et sted mellem E Og N. Og i triptronic går motor også ud når gearstangen skubbes mod +.

Men bilen kører fint i E.

Og gearkassen blev grund justeret 3 dage inden gearkassen blev pillet ud og der var der slet ingen problemer med at grund justere selv om skiftegaflen var brækket.

Håber virkelig der er nogen der kan komme med nogle guldkorn her 😅
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af doktorfrank »

For mig lyder det som en af de klassiske: På nær 3./4. gear virker alting fint. Så gearkasse af og på, og så der ged i det = elektrisk fejl ved gangsteller eller ledningssamling under hydraulikstation.
Gearskiftekonsol m.v. i kabinen får ikke en pludselig fejl præcis samtidig.
Udlæs spændingværdier for de to “potentiometre” og sammenlign med tabelværdierne. Kontroller forbindelserne til de fire magnetventiler - begge dele i vcds.
Der er et righoldigt udvalg af læseværdige oplysninger om emnet i vores arkiv. 8-)
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
6330Tecke
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 22:46
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6330

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 6330Tecke »

Og det er heller ikke muligt at aflæse værdierne for de forskellige gear da jeg ikke kan bruge triptronic 😞
6330Tecke
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 22:46
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6330

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af 6330Tecke »

Update

Har fundet ud af koblingscylinder ikke opføre sig som den skal. Hvis gearstangen sættes i triptronic sporet viser den bare 3.77v hvis man så tager trændning fra og til en masse gange falder den pludselig til 1.86v og hvis man så trykker på bremsen og slipper igen Stiger og falder den som den skal. Prøvede så igen at grundjustere men melder stadig rtfm, men nu har alle gearne fået deres rette plads i skiftekullissen igen.

Kan det være min koblingscylinder ?
Som sagt grundjusterede jeg gearkassen 3 dage inden jeg afmonterede den uden problemer.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af doktorfrank »

Måske er det værd at teste med en anden (ny) stoplyskontakt? Måske er en af de tre ledninger i koblingsaktuatorens stik knækket? ... jeg husker, at det ikke altid giver fejl i udlæsning.
Kom igen 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af Kim B Olesen »

Alt det der med at der ikke er noget der gør som det skal, mht hvad gear den står i og koblingsaktuator der opfører sig underligt !
Du har ikke gennemført grundjusteringen - så du kan som udgangspunkt være overlykkelig for at den kan køre 😉😎👍 det er bestemt ikke altid de vil det 😂
Den har fucked op i nogle værdier, så bliver gearstyringen fucked og du kan ikke regne med noget som helst 😱
Du siger du ikke kan udlæse de værdier for de forskellige gear, det fortæller mig at du ikke har læst det der er herinde om rtfm 12 🤪 du kan bare rykke stikket af hydraulikstationen, løsne kuglen og manuelt sætte den i det gear du vil udlæse 👍
Jeg tror du skal slappe helt af, lav en kande kaffe og søg på rtfm 12 og læs 👍

Derefter begynder du metodisk at udelukke de forskellige ting og så tager vi den derfra 😎
Det kan være lige omkring 117 forskellige ting, fx noget så simpelt som stikket ikke er på baklyskontakten eller en knækket/dårlig ledning som Frank er inde på 😎
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: RTFM under Grundjustering

Indlæg af sussi »

Jeg gentager lige mig selv
100 svar på RTFM
app.php/googlesearch?cx=011559452940050 ... itesearch=
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar