Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
xwery
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 17. sep 2016 08:34
Geografisk sted: Tønsberg, Norge

Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af xwery »

Min bil stansede i et lyskryds. Kombi instrument har ikke lys og startspærren slår ind. Det er strøm på batteriet og sikring nr 1 er hel. Jeg har pillet ud instrumentet og lodet stikkene.

Har noen en ide om hvad som er galt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af 383CI »

Langt langt flere detaljer om hvordan og hvorledes?
Hostede den? Tuner den når du drejer nøglen? Hvorfor mener du startspærren forhindre start?
Hvis det er den der gør den ikke kan starte har du jo selv løst problemet Så skal nøglen enten kodes om eller den slåes fra, og iøvrigt vil motoren starte og køre kort, nogle sekunder, og gå i stå igen hvis det er startspærren der stopper maskinne.

Dit og dat?

Første skud i bøssen er relæ 109 de går i stykker.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
xwery
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 17. sep 2016 08:34
Geografisk sted: Tønsberg, Norge

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af xwery »

Min bil pustet ut uden at hoste. Da jeg ville starte den var instrumentet sort — intet lys. Bilen trurnede rundt på starteren og tænnede, men gik ud efter et par tre sækunder.

Det kan virke som det ikke kommer strøm og signaler til instrumentet.

Hydraulikpumpen arbejder normalt og bilen skifter gear. Grundjustering fungerede fint helt til siste funtion START. Den startede, men slukkede straks efter nogle sækunder.

Du mener ræle 109 kan være defekt. Hvor i alle dage befinder det seg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af doktorfrank »

I gang med polsøger/voltmeter. Det lyder som en afbrydelse af den primære forsyning til instrument, startspærre m.m. Jeg ville begynde med sikringsboksen i motorrummet, hvor der ofte sker besynderlige ting på vore gamle biler. Fire ny sikringer, kontrol af hovedsikringsblik 50 og 100 A samt stelforbindelser.
Lad og følge processen 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
xwery
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 17. sep 2016 08:34
Geografisk sted: Tønsberg, Norge

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af xwery »

Tak for svar.

Jeg har to stk Audi A2 3L. Jeg skal kun samle dem på samme plads så bliver det nemmere at foretage fejlsøgning. Først bytte relæ 109, derefter instrument osv.

Jeg skal give beskjed om status.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af sussi »

Hvis det er en A2, så er her et indlæg af af batmann67 » lør 23. maj 2015 08:28

Mig bekendt er A2 opbygget lidt anderledes og har IKKE relæ 109, alle relæer sidder i den indvendige skjulte boks under førersiden. Tror en af mine tråde ca 2 år gammel, der er en del information.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
xwery
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 17. sep 2016 08:34
Geografisk sted: Tønsberg, Norge

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af xwery »

Da har jeg testet mit kombiinstrument som ikke fik spending ind. Instrumentet fungerer godt i min anden Audi.

Siden Audi ikke har relæ 109, findes der et andet relæ som har samme funktion? Evt hvorhen finner jeg det?

Om det ikke er et slikt relæ i Audi A2 hvor er næste checkpunkt?

Jeg har sjekket sikring nr 1 og den er ok. Tar instrumentet strøm fra en anden sikring? Hvorhen i så fald?

Je takker for svarene jeg fik. Nå er jeg i gang med anden runde.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af Atjuh 3L »

Uden nogensinde at have set eller hørt den fejl før, ville jeg starte med at tage alle relæerne i fodbrønden og skifte dem ud med dem fra din anden Audi.

(Jeg hælder en del mere til at tro du har fået en fejl på/i tændingslåsen.)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af HamSjelv »

Mon der mangler den der klemme 86S i tændingslåsen? (Den kontakt der signalerer "nøgle i tændingslås").

Hvis 86S fejler, er det nyt tændingsbundstykke.

Klemme 86S ligger på blåt stik, pin 30 i kombiuret.
xwery
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 17. sep 2016 08:34
Geografisk sted: Tønsberg, Norge

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af xwery »

Atjuh 3L skrev:Uden nogensinde at have set eller hørt den fejl før, ville jeg starte med at tage alle relæerne i fodbrønden og skifte dem ud med dem fra din anden Audi.

(Jeg hælder en del mere til at tro du har fået en fejl på/i tændingslåsen.)

Mvh,

Atjuh 3L.

Det må jeg forsøge om nogle dage om jeg kan finde relæboksen.

Om det fortsat ikke er lys i instrumentet kan jeg bytte om tændingslåsene på audiene mine, måske? Er det meget arbejde?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ikke lys i kombi instrument, startspærre hindrer start

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar