Side 1 af 1

Mistet trækkraft

: tirs 17. okt 2017 17:00
af Mukker
Hej Luponeser ejere

Jeg har idag på Køgebugt, hørt en "dims" der røg ned (som i en møtræk eller lign) og jeg mistede trækkraft.
Fejlkoden er
1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control (P1556 - 35-00 - Negative Deviation)

Jeg har fået skiftet kat for 1 år siden (brugt,og en gang før det, dvs. 2 brugte kat på 3 år)
Hvis jeg starter den nu og sætter den i N så kan den tage 5K omdrejninger. En "frisk" køretur, er sløv og jeg kan høre turboen arbejde (faktisk mere støj en vanligst,måske indbildning)
Hvor sansynligt er det,hvis katten er stået af(med ovenstående fejl) ?
Eller hvad kigger jeg efter?

Re: Mistet trækkraft

: tirs 17. okt 2017 17:24
af Mukker
Update:
Har checket slangen fra n75 til dåsen på turboen. Er hel
Kan bevæge armen fra turboen til vaccumdåsen (eller hvad der nu er). Kører ok med en finger

Re: Mistet trækkraft

: tirs 17. okt 2017 17:56
af HamSjelv
Hva' med en manglende låsering og en trykslange der er skudt af på indsugningsmanifolden?

Re: Mistet trækkraft

: tirs 17. okt 2017 19:47
af 383CI
Er kræfterne kommet tilbage og evt. hvordan)

Jeg ville umiddelbart syntes det kunne lyde som turboslangen er faldet af eller er løs på oversiden af maskinen. Det er almindeligt at den klips bliver slidt og låsen falder delvist eller helt af.

Re: Mistet trækkraft

: tirs 17. okt 2017 20:46
af Mukker
har lige checket turboslangen. Klipsen sidder der stadig, og slangen er ikke revnet på undersiden.
Dog sidder slangen "lidt" løst. Kan formentlig rumme den 1/2 pakning, der har været nævnt før.
Mht. kræfterne, så er den ikke helt på toppen, men det føles stadig ikke som en kat. Med defekt kat, var den helt død.
Der er ingen fejllamper der lyser i instrumentbordet.

Re: Mistet trækkraft

: tirs 17. okt 2017 20:56
af Mukker
kan godt være jeg lige skal guides.
Er der en slange til ERG og en til turboen ?

Er turboslangen ikke den der løber parallelt med indsugningsslagen (indsugningsslangen der har MAP of MAF sensorene på) ?

Re: Mistet trækkraft

: ons 18. okt 2017 07:04
af 383CI
Mukker skrev:k

Er turboslangen ikke den der løber parallelt med indsugningsslagen (indsugningsslangen der har MAP of MAF sensorene på) ?
MAP sensoren sidder på et plasticrør til venstre i maskinrummet. lige til venstre for motoren når du står foran bilen,, lige over plasticdutten hjelmen ligger på- Find den.
Fortsæt opad parallelt med bilen på tværs af motoren. Så kommer der en sort "underlig" plastic slange der drejer som en banan og bliver tykkere.

Det er der hvor den er monteret på alu. blokken, den tykke ende, den falder af. Den lås og klips slides.

På min er den hoppet helt af på vej op af Limfjordtunnelen med en 40 tons lastbil helt oppe på kofangeren. Det var temmelig ubehageligt at miste al træk der husker jeg tydeligt.


Men det bør du kunne se tydeligt hvis den er hoppet af lige som kraftnedsættelsen er konstant og lyden lige "bhhhhoooooo" aktig.

Hvis du har hul i en slange er det er anden sag. Det kan være svære at finde. Det kan komme når der er et bestemt tryk så den sender luft ud ved netop den belastning så du mister kræfter der og ellers ikke. Det er også set, det giver netop lidt mere lyd, af og til, når kræfterne så mangler lidt.

Så gennemgå alle forbindelser grundigt for fejl og revner.