Side 1 af 1

Bøsning på krængningsstabilisator

: tirs 1. aug 2017 21:08
af MortenNedertoft
Min krængningsstabilisator har plastbøsninger mellem stålstangen og gummibøsningerne på forbroen.

Jeg har indsat et billede fra min bil, hvor halvdelen af plastbøsningen mangler. Mon den er todelt?

Desuden indsat et billede fra eBay med billede af ny stabilisator. Min stabilisator ser desværre ikke ud som på billedet, så min har nok en sjælden variant?

Plastbøsningerne kan ikke ses på ydersiderne af stangen. Min vurdering er at plastbøsningerne centrerer stangen, da stangen er tykkere mellem de to bøsninger.

Jeg har prøvet at få gummibøsningen af, så jeg kan inspicere problemer nærmere, men den på billedet synlige bolt sidder så tæt på karrosseriet, at min M9 ikke kommer rigtigt i kærven. Jeg vil prøve at finde en meget lille M9, så jeg slipper for at tage forbroen af, medmindre det bliver nødvendigt at skifte stabilisatoren.

Viden om emnet modtages gerne.BilledeBillede

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: ons 2. aug 2017 15:56
af doktorfrank
En af dagene demonterer jeg stabilisatoren på den forbro, som skal på snarest muligt. Jeg skyder et par illustrationer undervejs.
:P

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: ons 2. aug 2017 19:53
af Kim B Olesen
Jeg har en gang skiftet bøsningerne ud med nogle ganske almindelige gummibøsninger "bestilt til en Audi A2" fjernet plastfætrene, fjernet det værste rust og smurt det godt med fedt ;)

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 4. aug 2017 13:43
af MortenNedertoft
Kim B Olesen skrev:Jeg har en gang skiftet bøsningerne ud med nogle ganske almindelige gummibøsninger "bestilt til en Audi A2" fjernet plastfætrene, fjernet det værste rust og smurt det godt med fedt ;)
Du havde ikke problem med at komme til de bageste M9 bolte?

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 4. aug 2017 14:11
af Kim B Olesen
Jo - de sidder ret træls 8-) tror jeg brugte en kort top til mit biltema topsæt med xzn, torx og diverse sammen med en 10 mm skraldenøgle også fra biltema sjovt nok 8-) sådan en fastnøgle med skralde i enden, de to ting kan komme til mange steder hvor der ikke er plads ;)

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: søn 6. aug 2017 06:27
af 2a2
Nej den er ikke todelt - de slides væk med tiden og vil så være årsag til en gang knirken når den krænger. De sørger for låsning ve d siden - man kan svejse et lille bryst på istedet men på den anden side holder en ny omkring 3-400.000 km

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: tors 10. aug 2017 17:11
af MortenNedertoft
Jeg har kigget på http://www.realoem.me/Audi/RDW/A2/2003/ ... 407/407000, men kan ikke finde plastbøsningen.
Hvor kan jeg finde reservedelsnummeret?

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: tors 30. apr 2020 12:31
af Mols3L
Hvordan endte historien :-)

Kan man "blot" - adskille - slibe lidt rust væk - montere de nye 22/32,5mm gummebøsninger (https://www.bildeleshop.dk/abs/7805179) i de gamle holdere - uden de gamle ødelagte plastbøsninger
(jeg har ej heller fundet erstatning). Og så er alt bare godt igen ?

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: tors 30. apr 2020 12:38
af 2a2
i praksis tror jeg det er det mest fornuftige at gøre - nu er den blå af mine 2 A2'er også begyndt igen så før eller siden må jeg til det - igen - havde virkeligt forventet at den nye holdt resten af bilens levetid men de er sejlivede...

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: tors 30. apr 2020 16:38
af doktorfrank
Jeg ser med let røde ører, at jeg engang har lovet billeder - det blev så aldrig, men jeg valgte at montere nye gummier på min gamle stabilisator (som er uden påsvejste bryster :roll: ) med et passende antal vindinger af teflontape imellem og et spændebånd i hver side til at forhindre sideværts forskydning. Ja, det ser ikke særlig professionelt ud, men det har nu virket knirkefrit i et par år. Egentlig havde jeg hellere boret frihuller og monteret med de uoriginale U-bøjler med påsvejst gevind, så reparation er mulig uden at sænke forbroen. I omgangskredsen er der et par knirkende A2, så jeg får nok anledning til at afprøve forskellige løsningsmodeller hen over sommeren 8-)

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 1. maj 2020 13:27
af Mols3L
Tak for hurtigt svar :-) - man kan vel også blot lave "frihul" og så anvende en alm. bolt med en låsemøtrik på "toppen" ?

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 1. maj 2020 14:23
af 2a2
Øhh mener du bore et hul tværs igennem krængningstabien? Hvis ja vil jeg mene det var en dårlig ide
Et spændebånd på hver side vil fint styre den



Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk


Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 1. maj 2020 14:34
af doktorfrank
Kun Ettore Bugatti lavede store huller i aksler netop hvor bøjningspåvirkningen er størst, og som jeg forstår det, er det heller ikke meningen her; vi snakker om U-bøjlerne, som burde være monteret nedefra for at gøre det hele overkommeligt. Det kræver blot at gevindhullerne i rammekonsollerne bores op til frihuller, hvilket er forudsætningen for at benytte de U-bøjler, der sælges på ebay.

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 1. maj 2020 15:28
af Mols3L
doktorfrank skrev: fre 1. maj 2020 14:34 Kun Ettore Bugatti lavede store huller i aksler netop hvor bøjningspåvirkningen er størst, og som jeg forstår det, er det heller ikke meningen her; vi snakker om U-bøjlerne, som burde være monteret nedefra for at gøre det hele overkommeligt. Det kræver blot at gevindhullerne i rammekonsollerne bores op til frihuller, hvilket er forudsætningen for at benytte de U-bøjler, der sælges på ebay.
Jep det var det jeg mente - men stadig - kunne man ikke blot bore frihuler og anvende de org. u-bøjler incl. "et nyt sæt bolter + løsemøtrik´s" :-) ?

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 1. maj 2020 16:25
af 2a2
Altså det er ikke det store problem lige at bruge de originale bøjler - bare lidt ned med forbroen så er det nemt nok


Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk


Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: fre 1. maj 2020 19:11
af doktorfrank
Efter de problemer, som jeg oplevede, da jeg monterede en anden forbro, er jeg ganske enkelt blevet allergisk overfor det der med bare lige at sænke forbroen. Jeg har fx just monteret ny udblæsning fra turbo og halvvejen til bagpotten - og selv da jeg alligevel havde gearkassen afmonteret, måtte jeg jo konstatere at det alligevel er umuligt, så jeg skar ved flexrøret og samlede med en muffe, da det var på plads.
Forklaring: Som jeg vist skrev om for et par år siden var jeg dengang særdeles omhyggelig med at rette forbroen til i forhold til opmærkning, men tolerancerne gjorde, at jeg kun kunne få tre af de fire positionsangivelser til at passe. Resultatet var, at A2 krabbede sig afsted og trak en del til den ene side. Fordi castervinkeln selvfølgelig var forskellig i højre og venstre side. I bogen står der, at castervinklen ikke kan justeres, men det kan den jo i kraft af forbroens position. en mm frem i den ene side og en millimeter bagud i den anden var tilstrækkeligt til, at den kom til at køre snorlige og styrer præcist.
Derfor afholder jeg mig fra bare lige at sænke forbroen for det ene eller det andet. :ugeek:

Re: Bøsning på krængningsstabilisator

: søn 3. maj 2020 15:53
af 2a2
Hmmm det føler jeg ikke at jeg har haft problemer med - det var værre da konen forsøgte at tage et 120 graders sving alt for hurtigt og tog et dæk på kantstenen - derefter tror jeg den havde godt af sporing...

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk