Loftlys ved døråbning

Alt vedrørende teknikken på 3L
403jls
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 10. feb 2011 17:58
Geografisk sted: Gadstrup

Loftlys ved døråbning

Indlæg af 403jls »

Jeg har lige fået mig en Lupo 3L fra 2000 :D

Loftlyset lyser ikke når jeg åbner døren??

Må dertil sige at det måske er meget logisk, da jeg ikke kan finde nogen dørkontakter :roll:

Så mit spørgsmål er, BØR der være dørkontakter i den model eller IKKE??
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Der ER en kontakt til loftslyset i enhver Lupo 3L. Udover at kontakten anvendes til lyset, sætter den også din hydraulikstation igang i det øjeblik førerdøren åbnes. Kontakten er en integreret del af låsemekanismen i døren.

Du tror ikke bare der er slukket for loftslyset? (Tryk på loftslysets klare plastplade, i enderne ;) )


/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af ph. »

Det er ihvertfald rimeligt sjældent at begge dørkontakter er gået i stykker
så hvis det både er ved åbning af højre og venstre dør så er det da værd at undersøge om det bare er funktionen der er slået fra (på lampen)
men for ikke at skabe mere forviring end godt er så:
Kontakt i førerdøren til at starte hyd.pumpen med og kontakt i førerdør til at tænde loftlys med virker vist uafhængigt af hinanden/ den ene funktion kan godt være i udu uden at den anden fejler noget... eller er det mig der husker Helt galt??
Senest rettet af ph. lør 19. feb 2011 18:45, rettet i alt 1 gang.
403jls
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 10. feb 2011 17:58
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af 403jls »

Hej Claus!

Tak for dit svar :)

Den der hydraulikstation går i gang som den skal i det jeg åbner døren!

Godt nok er jeg en pige, men jeg HAR prøvet at trykke på selve loftslampen ;)

Jette
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af ph. »

Er der SLET ikke lys i loftlampe eller er det kun ved dør åben-funktion der mangler lys??

Lampen har 3.stillinger trykket op til H og V og vandret
kan sgu't huske hva der er hvad men
konstant slukket
konstant tændt
tændt/slukket alt efter om døre er åbne eller lukkede

er det begge døre der ikke kan aktivere loftlys eller kun førerdøren?
403jls
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 10. feb 2011 17:58
Geografisk sted: Gadstrup

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af 403jls »

Lampen kan slukke og tænde, men IKKE tænde ved dør åben, hverken fører- eller passagerdør
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af sussi »

403jls skrev:Godt nok er jeg en pige, men jeg HAR prøvet at trykke på selve loftslampen ;)
Det behøver man ikke være pige, for at overse :-)
Umiddelbart lyder det som en dårlig forbindelse oppe i selve lampen, prøv at trække den ud, og kontroller ledningsforbindelserne.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
403jls skrev:Godt nok er jeg en pige, men jeg HAR prøvet at trykke på selve loftslampen ;)
Nu kunne jeg (heldigvis) ikke udfra brugernavnet i dit første indlæg se dit køn, så der er håb for jeg er lovligt undskyldt :D


Jeg mener kun der er een mikroswitch i dørlåsen, og de to funktioner (hydraulikstation og lys) er 'skildt ad' ved brug af dioder.

Jeg husker at JEV flere gange har skrevet noget om en samling på ledninger til disse mikroswitche der helt klassisk tærer. IIRC i A-stolpen, lige der hvor ledningerne fra førerdøren løber ind i chassis??



/Claus
ormen
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 11. okt 2010 23:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af ormen »

Øhh nu vi er ved det med loft lys, skal det os lyse når man åbner bagklappen og jeg kan se der er en lampe som kan lyse i speedo, men det gør den ikke.. Nogen som lige hurtigt kan svare på det ?..


Vh
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
ormen skrev:Øhh nu vi er ved det med loft lys, skal det os lyse når man åbner bagklappen og jeg kan se der er en lampe som kan lyse i speedo, men det gør den ikke.. Nogen som lige hurtigt kan svare på det ?..
Åbning af bagklappen medfører ikke tænding af kabinelyset. Mikroswitchen i bagklappens låsetøj anvendes kun til at tænde kontrollampen i kombiinstrumentet.

Så enten defekt pære, defekt mikroswitch eller afbrudte/knækkede ledninger.

Svar nok?


/Claus
ormen
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 11. okt 2010 23:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af ormen »

HamSjelv skrev:Hejsa,
ormen skrev:Øhh nu vi er ved det med loft lys, skal det os lyse når man åbner bagklappen og jeg kan se der er en lampe som kan lyse i speedo, men det gør den ikke.. Nogen som lige hurtigt kan svare på det ?..
Åbning af bagklappen medfører ikke tænding af kabinelyset. Mikroswitchen i bagklappens låsetøj anvendes kun til at tænde kontrollampen i kombiinstrumentet.

Så enten defekt pære, defekt mikroswitch eller afbrudte/knækkede ledninger.

Svar nok?/Claus

Meget fint svar, jeg må ud og kikke på det, når tiden er til det..
Der er ikke noget værre end ting som ikke virker, også selv om det kun viser sig at være en pære.. Mikroswitchen i bagklap er det den samme som i fordør ?. for dem har vi i stakke vis på mit arbejde, det ville jo være dejligt hvis det er..
ormen
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 11. okt 2010 23:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af ormen »

Jeg har været ude og kikke på låsen bag i, og jeg synes ikke det er nogen switch at se over hoved, så om låsen er en anden end std eller jeg bare ikke kan se den ved jeg ikke, så jeg bliver jo nok nød til at skille det lidt ad.. :shock: :shock: :shock:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af sussi »

Så kan denne side måske hjælpe dig lidt:
viewtopic.php?f=22&t=252
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
ormen
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 11. okt 2010 23:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af ormen »

sussi skrev:Så kan denne side måske hjælpe dig lidt:
viewtopic.php?f=22&t=252

Ja tak Sussi... :D :D
gabl2009
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 26. feb 2011 19:57
Geografisk sted: Syd Jylland

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af gabl2009 »

Har sammen problem med manglende lys ved åbning af fordøre og det var begge switche der var defekte, den lille hætte på switchen var ødelagt og der manglede en stump inde i kontakten.
Jeg overvejer nu om jeg skal købe 2 nye dørlåse eller finde et alternativ.
Brugeravatar
petrolhead
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af petrolhead »

........ Hvad er en mikroswitch??? Sorry men jeg ved hvad en mikrochip er, men har ikke taget udvidet elektroniklære i folkeskolen desværre :?

Jeg har nøjagtig samme problem som ovenstående to.. Begge sider virker ikke, og lampen virker fint når jeg tvinger den til at være tændt ved at holde lampen til den ene side.

Brændstofpumpen (??) kører fint når jeg åbner døren i førersiden.
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af KMDTHY »

petrolhead skrev:........ Hvad er en mikroswitch??? Sorry men jeg ved hvad en mikrochip er, men har ikke taget udvidet elektroniklære i folkeskolen desværre :?

Jeg har nøjagtig samme problem som ovenstående to.. Begge sider virker ikke, og lampen virker fint når jeg tvinger den til at være tændt ved at holde lampen til den ene side.

Brændstofpumpen (??) kører fint når jeg åbner døren i førersiden.
Det er din hydraulikpumpe der starter :-) Microswith er bare lidt mindre end en normal switch, og som regel monteret på en printplade..... :-D Derfor kan det mange gange være lodninger der bliver dårlige med tiden.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af KMDTHY »

Har lige brugt 2 minutter på google, og fandt dette indlæg......

Det er noget af samme princip i en Lupo, så har du da lidt at gå efter.
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ems!!!-%28
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
petrolhead
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af petrolhead »

Der er så ikke mangel på lys, men derimod konstant lys, medmindre man decideret slukker for lampen (mod højre..) Går ud fra det er samme problemstilling? (Det er Konens bil).

Mange tak for link! Ud fra billederne er det ikke noget jeg skal give mig i kast med, men måske jeg kan overtale en kammerat med evner inden for elektronik til at kaste sig ud i et lille lodeprojekt.
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
passat3c
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 11:55
Geografisk sted: Århus

Re: Loftlys ved døråbning

Indlæg af passat3c »

Lupo´ens microswich er ikke ens som den der er ilustreret, og kan derfor hverken loddes eller skiftes. Man kan finde ud af om det er swichen eller ledningsnettet ved at kortslutte stikken på ledningerne der går til låsekassen.
Besvar