Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Det skete for omkring 1 uge siden, at min bil begyndt at "hoppe", somom at den ikke fik diesel nok. Også slår den ud, ment er at den ikke vil accelerer eller sættes i gear, her skal jeg så slukke og tænde bilen igen, før den vil reagere også kan det samme ske igen at den "hopper".

Jeg var forbi en mekaniker i mit nærområde som roder med Audi A2 og Lupo, han troede først det var mit brændstof filter, det blev taget af og tjekket. Der var ikke noget at komme efter der, herefter tjekket han videre. Her sagde han så det var en Motoromdrejningsføler (G28) under tandremshjulet det øverste man ser i motorrummet, og lige under den, er der en senser, den blev skiftet idag. Men fejlen opstår stadigvæk, så det vil sige at dette var ikke fejlen.

Men fejlkoden som mekanikeren fik frem var (16805) - Motoromdrejningsføler (G28). Men nok en for hurtig og forhastet vurdering og en fejl vurdering af hvor fejlen faktisk kom fra.?

Men andre som måske kender til denne fejl? For det kostet mig allerede en sjat efter udskiftet her idag.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Bandit »

Den klassiske er jo et brud på en ledning et sted.
Ulven kommer, ulven kommer
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis den melder fejl på G28 er det jo dumt han har skiftet G40 efter din beskrivelse :?
G28 sidder lige ved oliefiltret i bunden og foran på motoren !
G40 sidder lige bag tandremsdækslet i venstre side af motorrummet når du står foran :)
Udover det er jeg enig i at det nemt kan være en knækket ledning :?
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Tak for jeres svar, ja jeg er så ikke meget inde i G28 og G40. Men så G28 er ved brændstof filteret kan jeg forstå så. Og ikke det sted som jeg beskriver det, er der noget billede på nettet som sådan, eller en af jer der ligger inde med et? Så man kan fremvise det til mekanikeren, så der kan tjekkes op der? Så kan der tjekkes op på om en ledning er knækket som i nærmest mener det kan være. :)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af dykker5502 »

Prøv at kigge her: viewtopic.php?f=13&t=3642

Den handler om begge følere.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

dykker5502 skrev:Prøv at kigge her: viewtopic.php?f=13&t=3642

Den handler om begge følere.
Tak for svaret, jeg har kigget lidt igennem, og den som fremviser af "G40" er den som er bleven skiftet idag. Som ikke gav nogen ændring, og "G28" er et andet sted, ikke fordi jeg lige kan se hvor i rummet den skulle befinde sig, men det må mekanikeren så finde frem i morgen så. :)
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Så fik jeg endelig lavet "fejlen" G28. Og G40. Efter den blev lavet, var jeg ude på en masse små kringlet veje, og kom hjem. Der var ingen problemer, så vil jeg ud og handle, ingen problemer der op ad, så det hjem ad, heller ingen problemer, før 500 m. Fra min bopæl, så opstår de samme fejl igen. Med at bilen slipper gassen, og speeder op og hopper osv. Slår ud, så den ikke kan gå i gear, motoren skulle slukkes næsten 10 gange på 500 m før jeg kunne komme hjem.

Når disse to er skiftet nu, kan det så betyde at det er ledningsnettet til G28 som er problemet.? Eller kan der spille andet indover som så giver G28'eren skylden?
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Jeg har nu været hos min mekaniker for at få OBD udstyr med hjem, men det fungere vist ikke optimalt. Så jeg sider her og ikke kan aflæse fejl, + at når den holder i frigear(N), "hopper" bilen, og giver jeg den lidt gas, så stopper den ligefrem med at vil tage omdrejninger også står den bare i tomgang, skal slukke bilen og starte den igen. Før jeg kan få lidt omdrejninger i motoren igen, indtil den slår fra og går i tomgang igen.

Der skulle vel ikke være en fra Havndal området, med udstyr, som kunne være interesseret i at kigge på den gratis, eller for en lille skilling.?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Vyffe »

Er der styr på vakuumpumpe og returventil?
Kan den køre hvis du lader vakuumpump suge fra en colaflaske?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Vyffe skrev:Er der styr på vakuumpumpe og returventil?
Kan den køre hvis du lader vakuumpump suge fra en colaflaske?

Ikke noget som er prøvet, og ved heller ikke helt hvordan det skal gøres. :) Alt jeg ved er bare at den går ud så snart den får lidt tryk på speederen nu.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Har snakket med NSAuto, om de måske har oplevet noget tilsvarene som jeg har oplevet nu, og ham jeg snakket med, kunne måske tro det var gearkassen, som have problemet, også gav G28'eren skylden. Men han vil ikke mene det med 100% sikkerhed, for der kunne sagtens være andre ting som var fejlen.

Men nu har bilen så kostet mig meget mere, en hvad den skulle have kostet, så jeg står også i den situation med om jeg skal gå af med bilen, selvom jeg godt ved at jeg ikke får det store for den som den står nu. Eller om jeg skal lave den.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg kan huske noget med at tager du stikket at til g38 vil motoren ikke tage omdrejninger, men forbliver blot i N/D/R.

Jeg foreslår du kigger selve sensoren, stik og ledninger efter for defekter. Knækkede/hullede ledninger er mit bud.

Den lidt dyrere er så slidte gearkasselejer at g38 ikke længere kan detektere tænder på højgearsakslen.
Senest rettet af HamSjelv tirs 28. feb 2017 20:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg kan huske noget med at tager du stikket at til g28 vil motoren ikke tage omdrejninger, men forbliver blot i N/D/R.

Jeg foreslår du kigger selve sensoren, stik og ledninger efter for defekter. Knækkede/hullede ledninger er mit bud.

Den lidt dyrere er så slidte gearkasselejer at g28 ikke længere kan detektere tænder på højgearsakslen.
Tak for svaret, ja for G40 og G28 er lige bleven skiftet inden for de sidste 7 dage. Og problemet er endnu ikke løst, så kan det være gearkasselejer, du snakker om. Hvad koster det.? Sådan rundt regnet.?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Vyffe »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg kan huske noget med at tager du stikket at til g28 vil motoren ikke tage omdrejninger, men forbliver blot i N/D/R.

Jeg foreslår du kigger selve sensoren, stik og ledninger efter for defekter. Knækkede/hullede ledninger er mit bud.

Den lidt dyrere er så slidte gearkasselejer at g28 ikke længere kan detektere tænder på højgearsakslen.
VI skal nok lige passe på med at blande G38 og G28 sammen ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af HamSjelv »

Vyffe skrev:VI skal nok lige passe på med at blande G38 og G28 sammen ;)
Du har helt ret, Vyffe.

Min gennemhullede hukommelse kan huske det beskrevne for _gearkassehastighedsføleren_, g38. Oprindeligt indlæg korrigeret.

Jeg kan stadig foreslå op'er at kontrollere g38 for korrekt funktion, inden de 5k kastes efter en gearkasserenovation.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Det er sådan jeg har lagt mærke til, at når bilen er kold, stået natten over, så kan den godt køre dagen efter i noget tid. Indtil problemet opstår igen, jeg har lige bakket bilen ud og kørt lidt, og denne gang var der ikke noget. Men det kommer sikkert når den bliver varm.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Vyffe »

Hvor varmt tror bilen luften er, når motoren er driftvarm? Udlæs med VCDS.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Bilen "hopper" og vil ikke tage fat

Indlæg af Madsls »

Vyffe skrev:Hvor varmt tror bilen luften er, når motoren er driftvarm? Udlæs med VCDS.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Lidt svært at forklar, ligger nemlig ikke inde med en VCDS, men den er nu kørt på værkstedet, hvor der skal tjekkes op. Og den kørte omkring 15 km uden problemer.
Besvar