Side 1 af 1

Brændstof økonomi

: tors 12. jan 2017 22:06
af Jagodrengen
En lille en til specialisterne ;)
Vores lille 3L'er er pludselig begyndt at bruge væsentlig mere brændstof. Den plejer at ligge i snit på 3,9 pr. 100km. Nu ligger snittet på 5,3 :o Ingen bremser der hænger. Nogen der har ideer? :(

Re: Brændstof økonomi

: tors 12. jan 2017 22:15
af 383CI
Luftmassemåler, omend det plejer at komme snigende.
Brug det faktiske forbrug km/L i stedet for ØL måleren. Måleren regner fra sidste nulstilling, så hvis strømmen har været pillet fra begynder den forfra.

5,3 lyder af meget, også selvom der er koldt. Jeg køre 24,8 km/L på vinterdæk lige nu, faktisk forbrug.

Re: Brændstof økonomi

: tors 12. jan 2017 22:34
af Vyffe
viewtopic.php?f=22&t=2692

Måske er der noget interessant læsning dér.

Re: Brændstof økonomi

: tors 12. jan 2017 22:41
af Skipper
Det afhænger af hvad pludselig er, og en hulens masse mere..........Så mere info ville være dejligt.

Bl.a.
kører og trækker den som normalt
Er forskællen fra i sommers til nu, eller over kort tid som få dage eller uger, eller BUM så skete det. (Jeg ved du skriver pludseligt, men hvis du kun kører ganske lidt, så kan det jo godt være en lidt misvisende ting hvis det er målt på det faktuelle forbrug)
Er det forbrugsmålerens visning, eller det faktuelle forbrug du oplyser
Løber alle hjul helt 100% frit
Er der lavet noget på den fornylig
Hvad siger VCDS
Har du sluppet håndbremsen :D
osv.

Skud i blinde, og i rækkefølge som de kommer ud af knolden, helt uden at have noget at hænge noget af det op på:

Vinter, vinterdæk, og kulde
Fejl i ølmåleren
Ændret kørselsmønster (teenage knægten har lige fået kørekort, eller nu er det kun småture, hvor det var langture før, osv.)
Utætheder i brændstofsystemet (drypper den hvis den står og går i indkørslen)
Utætheder i ladeluft systemet
Træt dyse(r)
Fuel temp sensor
IAT
MAF
MAP
Tilstoppet luftfilter
Tilstoppet katalysator
Tilstoppet manifold efter EGR
Turbo, aktuator, N75 (igen, trækker den som den plejer)
Står knasten rigtig (måske har din fætter lige skiftet tandremmen)
Kraftigt slid i motoren
Ham der lige har pillet i din ECU var en knold
Du har lige monteret kæmpe brede dæk, og en mega vinge på taget.............langt ude, men for at pointere at:

Flere oplysninger på bordet, før vi kan spore os ind på noget.

Re: Brændstof økonomi

: tors 12. jan 2017 23:18
af sussi
Den burde næsten medtages i FAQ :lol: :lol: :lol:

Re: Brændstof økonomi

: fre 13. jan 2017 01:45
af doktorfrank
Hvorfor kun "næsten"? 8-)

Re: Brændstof økonomi

: tors 19. jan 2017 20:39
af Jagodrengen
Hey folkens.
Tak for jeres svar.
Meningen var at jeg skulle kigge på det i søndags, men blev afbrudt, og har været rimelig ophængt siden.
Det er opstået fra den ene dag til den anden.
Det er det gennemsnitlige forbrug som computeren udregner.
Bilen er mere sløv end den plejer at være.
Har lige lavet skiver+klodser, hjulcylinder+bakker+tromler+selvjustering (intet der hænger), renoveret gearkasse, lavet bremserør poleret lygter (nok ikke relevant i dette sammenhæng) skiftet gangstiller, skiftet olie på hydraulik, og to nye dæk.

Der er ingen ændring i kørselsmønster, afstand eller fører. Det er org. Str. Dæk.

Der er ikke monteret noget gail eller noget i den dur. Ingen der har pillet ved ECU eller chippet.

Re: Brændstof økonomi

: tors 19. jan 2017 23:20
af Skipper
Ja så er det jo bare at udelukke på ovenstående liste, og gå efter de ting der kan påvirke effekten.

Jeg ville kontrollere det elektroniske først, og så gå videre til det mekaniske bagefter, med mindre der er noget helt åbenlyst i det mekaniske ;)

Re: Brændstof økonomi

: fre 20. jan 2017 00:03
af doktorfrank
Det kaster måske lidt mere lys over forbrugsstigningen, at så meget har været adskilt. Som Skipper siger, det elektriske først. Se efter knækkede ledninger specielt i stik, der har været demonteret: Følere for temperatur (vand, brændstof, luft), speedometerdrev og luftmassemåler. Måske er det heller ikke så galt, som du mistænker - jeg har en forbrugsstigning for tiden fra normalt 3,3 til 4,0, fordi koldstart og ture på under 35 km koster uforholdsmæssigt meget.
:geek:

Re: Brændstof økonomi

: fre 20. jan 2017 10:07
af Skipper
Jep, det er ikke unormalt at der køres op mod 20 km, inden motoren rammer optimal driftstemperatur, her i vintertiden.

Re: Brændstof økonomi

: lør 16. dec 2017 11:29
af KaareB
Hej
Jeg har problemer med driftstemperaturen på A2, som jeg tror hører hjemme i denne tråd.
Jeg købte bilen i sensommeren, hvor kølertermometret viste 80 gr. med varm motor. Den sidste måned er det faldet til 60 gr. Jeg skiftede termostaten (t.hansen) for et par uger siden, og derefter lå temperaturen fast på 90 gr. Glad og tilfreds :-)
Men nu er den igen nede på 60 gr efter 24 km kørsel :-(
Jeg tænkte at det var en ekstremt dårlig termostat som havde ændret karakteristik efter få hundrede km og at jeg nok skulle i gang med 10'er nøglerne igen. Men i går aftes kom den op på 90 gr på motorvejen mellem Aarhus og Hobro! - Da jeg så skulle videre efter at have tanket i Hobro, tog det igen en krig før den blev varm?!?-
Så nu spørger jeg: Hvordan er det lige med A2'eren? - Skal den bruge over 25 km for at blive driftsvarm, når temperaturen er omkring frysepunktet? - Er der noget andet i vejen, som jeg skal kikke på?
Vh. - og glædelig forhjul - Kaare
PS. Og så lige omkring termostaten fra t.hansen: Mærket er Borg & Beck, fundet af websitet på bilens reg.nr. Den kunne ikke være i dækslet pgra. for stor højde (kunne klares ved at bearbejde en plastikindsats i dækslet) og den medfølgende pakning havde for lille åbning og for stor afstand mellem bolthullerne (kunne klares med en saks). Det krævede så en gang flydende pakning - og derefter yderligere en flaske køleretætner til 159 kr. Suk :-(

Re: Brændstof økonomi

: lør 16. dec 2017 12:34
af Atjuh 3L
Lidt i bagklogskabens ulidelige klare lys: Der er nogle ting man bare ikke skal gå på kompromis med, én af dem er termostaten! (En anden er udrykkerleje!)

Tror du skal igang igen, men såfremt du ligger i området 60-90, så haster det ikke.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Brændstof økonomi

: lør 16. dec 2017 14:37
af sussi
KaareB skrev:Hej
Jeg har problemer med driftstemperaturen på A2, som jeg tror hører hjemme i denne tråd.
Det er desværre helt normalt, og jeg vil vædde en ostemad på at din termostat intet fejler ;)
Dæk din køler af med pap, men selvfølgelig ikke hele køleren :geek:

Re: Brændstof økonomi

: lør 16. dec 2017 21:59
af doktorfrank
Jo, hele køleren. Det har jeg kørt med de seneste tre-fire vintre ... uden nogen sinde at se temperaturen over de 90, selv når jeg høvler motorvej. Det lader til at blot luftmængden gennem ladeluftkøleren er tilstrækkeligt til at køle alumotorblokken. :o :shock: :? :roll:

Re: Brændstof økonomi

: tors 21. dec 2017 01:18
af ThomasDitlev
Min A2 holder sig pænt på 90 hele tiden også i frostvejr og ved motorvejsfart. Det tager ca 15 km at varme den op.

Hvis der er korrekt termostat og den sidder rigtigt må der være noget andet galt. Vandpumpen?

Thomas

Re: Brændstof økonomi

: tors 21. dec 2017 10:14
af doktorfrank
Min teori er, at motoren stort set klarer sig med luftkøling af blokken i kraft af fartvinden. Selv når termostaten holder kølesystemet på 90 grader, er køleren jo stort set kold, så den passerende luft bliver ikke opvarmet nævneværdigt. Køleren er faktisk voldsomt overdimensioneret til 3L maskinen.
Det understøttes også af, at den elektriske ventilator på de fleste A2ere, som jeg har haft fingrene i, er groet uhjælpeligt fast, fordi den aldrig har været aktiveret - selv i sommervarme og på motorvej.
15 km om at opnå driftstemperatur med et så begrænset vandindhold i systemet tyder jo i samme retning, og selv med en helt ny og effektiv termostat oplever jeg, at vandtemperaturen ofte synker til 75-80 grader, når jeg fx kører fra motorvej og ind på en strækning med stilfærdig 80 km/t landevej.
Jeg håber, at andre i A2-gruppen vil dele ud af deres erfaringer.

Re: Brændstof økonomi

: lør 23. dec 2017 00:25
af olefredrik
Sett toe in til 20 (minutter). Er styreledd slidt?
Opplevde underværk med forbrug ved at udføre ovennevnte på en vogn.
Jeg bruker trackace, rimeligt og enkel I brug. http://www.trackace.co.uk/

Re: Brændstof økonomi

: lør 23. dec 2017 11:18
af olefredrik
Jeg troer "toe in/out" har meget mer inflydelse enn den graf viser.

Re: Brændstof økonomi

: søn 24. dec 2017 10:01
af doktorfrank
Det troede jeg også ... men der jo adskilligt flere variable knyttet til den kurve: dækbredde, profilforhold, dæktryk, cambervinkel og akselbelastning samt fx dæktype og procentvis ligeud kørsel/svingkørsel.
Hvor kommer kurven fra og er der flere oplysninger?
:ugeek:

Re: Brændstof økonomi

: søn 24. dec 2017 17:22
af olefredrik
Kurven kommer fra http://www.trackace.co.uk/ antagelig finnes der betragtelig bedre kilder.

God Jul :) ribbensteg I ovnen nu...... en nåletresbusk fra fjellet er også på plads....så er der jo øl og akevit...sosisser medisterkaker..typisk norsk det hele, andre laver pinnekjøtt av lam, andre lutefisk. Det er de tre store tror jeg.