Side 1 af 3

Enden på legen :-(

: fre 11. nov 2016 23:24
af Lars Larsen
14 år og 743.000 km på tælleren og er kaldt til syn senest omkring juletid.
Selvfølgelig er der nogle skavanker og nogle ting der skal laves inden syn, men værst er at den er begyndt at bruge sindssygt meget kølervædske - lad os bare kalde det vand nu. Jeg kører 100 km til og 100 km fra arbejde og når jeg efter en arbejdsdag eller en lang nat skal efterfylde kølervædske slipper der et stort og lydeligt overtryk ud af kølesystemet med et ordentligt sprøjt og det bobler længere inde i motoren. Jeg er bange for at det er toppakningen der er gået og dermed er bilen vist moden til udskiftning.

Min Yndlingsmekaniker i det vestlige Odense holder orlov og har ikke svaret på mine henvendelser, den første for ca 4 uger siden. Det behøver ikke at være redningen, snarere en afklaring jeg har brug for.

Så nu går jagten på et andet køretøj hvor jeg sidder lige så godt som jeg har gjort i Lupoen. Jeg tænker på en anden Lupo 3L TDI med lidt færre km på tælleren, måske en brugt Polo Bluemotion, en UP Bluemotion hvis den ikke fås med Dieselmotor, en Skoda CityGo, en Citroen C3 Picasso som min kones etc. Nogen der kender nogen eller kan komme med en anbefaling??

Mvh.
Lars

Re: Enden på legen :-(

: lør 12. nov 2016 02:14
af Skipper
Du ved hvad du har, ikke hvad du får.............

Og dermed mener jeg at:

Hvis bilen ellers generelt er i orden, så kan det jo måske godt gå at skifte toppakning, eller endda hele motoren(alt efter hvad man kan selv, eller har venner til), set i forhold til at der er en god sandsynlighed for, at du også vil rende ind i omkostninger ret hurtigt, på det du køber i stedet.

Du skal/bør jo også opveje hvad du sparer ved at lade den trille videre, både på den ene og anden konto, og ikke bare se en rep udgift i forhold til handelsværdien.

Det er en konkret vurdering, som kun du kan tage ;)

Måske du kan være heldig, at der er en her på forummet som vil skifte en pakning, eller en motor, for en fornuftig pris................

Re: Enden på legen :-(

: lør 12. nov 2016 06:16
af Atjuh 3L
+1

Trist at den slags "små" ting sker, men dilemmaet er - som du selv er inde på - nok det største problem.
At lave toppakningen er ikke så slemt/dyrt, men at få motoren skiftet kan blive halvpebret.

(Og jeg behøver vel næppe at nævne: Jeg ville købe en A2 :) )

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Enden på legen :-(

: lør 12. nov 2016 07:53
af Søren
Jeg ville helt klart køre tag turen over Storebælt.. Og fise til Havdrup.. Ved godt det ikke er heeeelt billigt.. Men jeg mener osse at du ved hvad du har, ikke hvad du får..


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk

Re: Enden på legen :-(

: søn 13. nov 2016 19:16
af KMDTHY
+100 på at skifte toppakningen, så er den klar på de næste 700.000 km :)

Re: Enden på legen :-(

: søn 13. nov 2016 21:47
af Andreasf
En tur til JP - helt klart!
Der er masser af kilometer i den endnu :-)

Re: Enden på legen :-(

: søn 13. nov 2016 22:35
af 383CI
Søren skrev:Jeg ville helt klart køre tag turen over Storebælt.. Og fise til Havdrup..


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk

Jeg lovede Jesper ikke at glemme selv gudeværkstederne laver fejl og nævne det hver eneste gang jublekorret kommer igang.
Der er ikke tivvl om de kan lave de biler, men deres service i forbindelse med de splittede min af er sgu en tanke værd!

viewtopic.php?f=10&t=1353&p=10780&hilit ... rem#p10780

Der er et andet værkste jeg ved mange bruger og er glade for.

http://www.nsauto.dk/lupo-audi-a2.aspx

Re: Enden på legen :-(

: søn 13. nov 2016 22:58
af sussi
Er der ikke løbet så mange millioner liter vand i åén, at den gamle historie må betegnes som ude af verden? ;) ;)
Det er snart mange år siden, jeg har brokket mig over Euro Biler, min holdning til dem er dog stadig den samme, dette skriver jeg bare ikke side op og ned om :lol:
Sussi
Ps. NS står da også i FAQén.

Re: Enden på legen :-(

: man 14. nov 2016 07:14
af Søren
Alle værksteder kan lave fejl.. Men jeg ville stadig køre JP og få dem til at kigge på bilen...


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk

Re: Enden på legen :-(

: man 14. nov 2016 20:42
af CJohansen
Ja der er jo nok mere religion i det med værkstedsvalg end vi lige vil indrømme. 383CI har helt ret i at der ikke altid er rent trav hos vores foretrukne værksteder. Personligt har jeg brugt "randers afdelingen" en del, men det sker så ikke mere kan jog godt sige med ro i sindet. Har en god bekendt som også er her på forummet, og som også har en lupo 3l, og han havde lidt problemer med gearskiftet. Han vil ikke selv skrive noget om det, men jeg kan ikke holde kæft, og nu var der ligesom lukket op for godteposen. Jeg anbefalede ham at få en vurdering hos værkstedet, og han vendte tilbage med følgende besked. Der skal udskiftes en skiftekulisse, med en brugt som de har på lager. De vil have over 5.000 for den brugte skiftekulisse, og minimum 3 timer til at skifte den, foruden timer til øvrigt før og efter, så han skulle regne med ca. 8000 inkl. moms........................... :shock: :? :?: :x :evil:

Første opkald til en ophugger som i øvrigt skulle skaffe delen andetstedsfra, afgjorde at stumpen kunne koste 500 + moms. Vi skiftede den så selv, og det tog et par timer i perlegruset. Det viste sig så at det ikke havde noget med fejlen at gøre, og at det lå i en potmeter på gangsteller.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor mange tusinde de ville have snuppet for en brugt potmeter..................

Bundlinjen er, at der er en del mennesker som ikke selv kan skrue det mindste, og derfor er nødt til at stole blindt på værkstedet. Og når værkstedet fornemmer et nemt offer, så er det at sådan noget åbenbart forekommer. Derfor kan jeg kun tilslutte mig 383ci's signatur.

Få hovedet ud af strudse hullerne folkens. Jeres åhhh så dygtige værksteder er sandsynligvis lige så fulde af fup som alle de andre, de har bare lidt mere erfaring med 3l. Det gør dem ikke til guder, snarer en flok priviligerede potentielle platugler.

Jeg kunne aldrig finde på at sige de alle er sådan, men mon ikke der sidder nogen som bliver lidt røde i kinderne rundt om i landet............................FØJ!

Re: Enden på legen :-(

: man 14. nov 2016 21:42
af 383CI
CJohansen

Jeg har så mange skræk historier om Mercari det ville fylde serveren hvis jeg skulle beskrive bare det halve.
Faktisk var det netop det steds griskhed der fik mig igang med, dengang Vagcom, og at rode i bilerne.

Jeg skulle have skiftet indsugnings system udfra en fejl i loggen. Han ville bestille en mens Falck kom med bilen fordi den holdt stille, og der var igen tvivl. Bilen kørte igen efter jeg havde grundjusteret den et par gange og nulstillet nogle fejl. Det hele var fordi mit batteri var defekt.


Jeg kiggede på en med turbo fejl. Der fik ejeren valget mellen en ny eller en brugt mens han stod der og de var på vej ind og bestille den da der blev grebet i hold.
Ny N75 ventil sparede manden for 8000kr da bilen kørte igen.

og mindst 10 i samme grove stil jeg lykkeligt ha fortrængt. Vi snakker nye gearkasser, gangstellere osv.
Ingen tvivl om den får bilen til at køre igen, men det er ren røveri udfra folks tillid til dem.

Re: Enden på legen :-(

: man 14. nov 2016 21:45
af Søren
Min blev kørt på liften.. De fjernede bundpladen og vi i fælles skab kigge på den.. Og ingen tvivl om koblings cylinderen var pisse utæt.. Og ja efter 3 dage ville bilen ikke starte.. Og en pøl af hydraulik olie lå under bilen.. Og nu er den skiftet og gearet virker fint igen..


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk

Re: Enden på legen :-(

: man 14. nov 2016 22:04
af CJohansen
Fatter bare ikke hvorfor folk stikker hovedet i busken og ikke vil anerkende der fuskes og svindles. I stedet for står folk sammen beskytter dem. " jamen jeg har engang oplevet at de med det samme fandt ud af mit baghjul manglede, så de er bare super dygtige".
De tilbedende typer må jo være blevet tørret så grundigt at det gør ondt at indrømme, eller også er det slet ikke gået op for dem endnu...................................

Personligt kan jeg sige at der kun er en person jeg stadig har 100% tillid til, når det drejer sig om at pille ved mine biler. Og det er egentligt skræmmende når man tænker på hvor mange der har gjort forsøget, både på vw og andre mærker gennem tiden.

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 01:50
af sussi
Vi er jo stort set enige alle sammen.
Men men, der er stadig MEGET få værksteder, der har forstand på vores små biler.
Og alle værksteder kan lave fejl, men nogle laver bare rigtig mange fejl, især aut. værksteder :twisted:
Så hvis man ikke kan selv, og skal vælge mellem to onder, så er det med at vælge den mindste ;)

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 08:13
af 383CI
Selvfølgeligt laver værkstederne, og alle andre fejl.

Det er bare naivt at tro at værksteder der laver flere Lupoèr om dagen begår banalene fejl som at ville skifte turboer, gearkasser og dit og dat uden at have undersøgt tingene.
Så er de i hvert fald ikke så dygtige som det er lykkes at bilde folk ind.

Når/hvis de er så erfarne bør de jo vide det kan være småting der vælter det hele.
Men det kunne jo netop være med den vide i baggrunden det er fristende at bilde de tilidsfulde kunder ind de står foran en kostbar reperation.


Det er også pussig at det skulle være de samme kunder (mig) der er udsat for "gudeværktedernes" fejlrække og andre slipper for "fejreperationer" på deres biler.

Jeg kunne fristes til at tro jeg møder alle disse "værkstedsfejl" fordi jeg kan gennemskue det ikke kan passe bilen skal have skiftet komplet tandstang fordi blinklyset i højre baglygte ikke virker.

Jeg står med et eksembel vi kan tage lidt for sjov. Reperationen er ikke udført og jeg har, med forums hjælp, en vis ide om hvad der er galt.

Bilen hakker en smule når den trækker i de nederste omdrejninger. Flertallet her vil sige ledningsnet til dyserne. Det koster vist 600kr og lad os så sige det skal tage 2 timer at skifte. Så vil vi aldrig komme over en rep. på 2000kr.
Jeg siger ikke det ikke kan være andet, men umiddelbart tror jeg ikke det er andre end VW og de rigtigt dygtige Lupo værksteder der kunne finde på at starte med at lede efter fejlen der. I ledningsnettet altså, der er ingen dysefejl i loggen.

Men her tænker jeg det KUNNE være fristende for værkstederne at sige det er dysefejl og det har de jo (til dels) ret I. Så skal vi skift 3 dyser, de koster og tager tid.

Hovsa, lednigsnettet gik sgu til under reperationen, så der skal nyt på. Det gør de ivrigt tit kunne det dygtige værksted sige.
De ligger jo i et hårdt miljø og nu er dyserne jo også nye så kunden ønsker nok ikke at døje med det fremover.

Vupti, så tror jeg regninger er over 10k og bilen køre igen. Værkstedet var sateme dygtige, nærmest "gudeaktige" nu de får en Lupoen til at køre igen og selvom regningen var lidt dyr har de jo styr på det på og de er jo dygtige og har stor erfaring med de meget meget specielle biler.

Det er klart de steder, og jeg tror stadigt ikke på det kun er mig der oplever det eller høre om de "fejl", får bilerne til at køre. Folk skal jo kunne komme ned i banken efter penge.

Og ja værkstederne er dygtige, ingen tvivl om det. Ikke mindst til at gemme alt det brugte lokumspapir de har brugt når de tørre folk så hårdt i røven det bløder.
Det kan så være det er fordi de rigtiget dygtige værksteder levere en lille badering kunden kan sidde på, med, så opdager de slet ikke det bløder og kunne lige tage toppen af smerten ved at sidde ned.
Det er sgu god service!

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 08:57
af Andreasf
Altså, stop jer selv.
ANYWAY, så synes jeg at Lars Larsen skal se sig om efter et fornuftigt værksted der kan hjælpe ham.

Det kan også være en ombyttermotor kommer på tale, selvom det naturligvis altid vil være (mentalt) sjovere at runde en mio. på den originale... :-)

Efter Steffen ikke rigtigt er inde i kampen længere, laver jeg det meste selv - og resten får vores lokale lov til.
De gør det egentlig ok - og jeg kigger med hvis det er noget "Lupospecifikt" der skal udføres.

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 09:24
af Søren
Hva skete der med Steffen?? Er han lukket ned eller ??


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 09:44
af doktorfrank
Nu synes jeg, at "kubiktommerne" går fuldstændig i HC Andersen mode. Applaus - den morbide morskab kender ingen grænser!
Bliv ved på den måde og vi kan snart have det danske svar på Donald, the president elect :lol: :roll:
Obs: Det er ret kærligt ment :mrgreen:

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 10:43
af Vyffe
Kubiktommeren for president! Jeg opretter gerne en lokalafdeling [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk

Re: Enden på legen :-(

: tirs 15. nov 2016 20:04
af Lars Larsen
Lidt opdatering...

....Selv de bedste værksteder begår fejl. Det er surt for begge parter men forhåbentlig er det enkeltstående tilfælde.
Til dem der skriver at man ved hvad man har men ikke hvad man får kan jeg kort sige: Jeg har en godt slidt bil med masser af skavanker som jeg kun nødtørftigt lapper på. Bl.a. er Turbo og Gearkqsse stadig de oprindelige fra fabrikken uden reparationer.
- Derfor er det meget fristende at kapitulere og finde en anden Lupo med AYZ-motor og under 300.000 på tælleren og give mellem 25.000 og 35.000 bananer eller hvad sådan en må koste. Jeg har stadig brug for en pendlerbil da jeg kører ca 1000 km om ugen.

Så har jeg fået et tilbud fra periferien af vennekredsen om at få lagt en anden motor i - vistnok med 280.000 km. Prisen siges at være billigere end at få lavet toppakningen. Men jeg vil foretrække at det er en der kender 3L teknologien der gør det. Ellers kan jeg på den lange bane lige så godt køre til Havdrup hvis jeg ikke hører fra VAGTech eller finde en anden bil. Ulempen er bare at jeg har behov for en lånebil mens "hjertetransplantationen" bliver udført.

Mit spørgsmål er så: Hvad skal der ellers flyttes med over? - Hele drivlinien eller bare motorblokken med tilbehør? ECU mm?

/Lars