hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
hej ... jeg har skiftet 5. gearet i min 2004 3l da det gamle gear havde spist syncromesse ringen ,og da jeg fik kigget nærmere på det var det huller i overfladen på 5.gear tandhjulet og skifte gaffel var slidt ligesom skifte muffen . mit spørgsmål er :er der nogen der har et mål på hvor langt skruen i skiftegaflen skal justeres ind .... ? jeg har skiftet hele 5.gearet med sync.+muffe og gaffel til nyt brugt der ser rigtig fint ud... efter montering blev gearkassen self grundjusteret uden fejl ... men på vejen skifter den lige op i 5. gear og efter 1sec går den i nødprogram og så er det bare ind til siden og stoppe bilen for at få den igang igen ....
Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
mogensen skrev:efter montering blev gearkassen self grundjusteret uden fejl ... men på vejen skifter den lige op i 5. gear og efter 1sec går den i nødprogram og så er det bare ind til siden og stoppe bilen for at få den igang igen ....
Definer nødprogram!
Gearkassen har ikke et sådan, motoren kan gå i "limpmode" men gearkassen kobler bare ud og går i frigear.
Det lyder som du ikke rammer 5. gear, får bilen koblet til og trækker i 5. gear eller prøver den bare og rammer ved siden af?
Hvad siger en fejludlæsning? Fejl på G38?
Umiddelbart tyder det på justeringen af 5. gear er ude af sync. eft. rykket sig eller gået løs efter grundjusteringen, så jeg ville prøve at lægge det til igen (udne at vide hvordan det er) og grundjustere igen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
kald det hvad du vil .... som jeg skriver ,er man nød til at holde ind for at slukke bilen og starte igen for at køre igen .... jeg spørger efter justeringen af skiftegaffel da det er det der er skiftet og er i tvivl om hvordan den justeres rigtigt.... ,den går i 5. gear men går i spasser mode og man er nød til at slukke og starte igen ... har ikke gidet udlæse den efter da jeg ved at problemet ligger i justeringen af skiftegaffel ,den kørte som den skulle inden jeg skiftede gearet ud over at syncromessen var færdig .
Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
- Vedhæftede filer
-
- 1.png (203.87 KiB) Vist 5128 gange
-
- 2.png (236.41 KiB) Vist 5128 gange
Senest rettet af Rasbi lør 13. aug 2016 20:10, rettet i alt 3 gange.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
Så lidt. Held og lykke med det!
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: søn 6. jan 2019 16:18
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: fredericia
Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
hjalp det eller har du samme problem.
Har nemlig samme problem men syntes ikke den guide gir mening
Har nemlig samme problem men syntes ikke den guide gir mening
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel
Med al respekt: Det er ikke beskrivelsen, der er noget i vejen med.
Problemet er ofte en følge af, at der er opstået aksialslør på akslen hvilket er lig med slidte lejer og udsigt til snarligt havari af både det ene og det andet (og det tredje).
I øvrigt er defekt syncro hyppigt et resultat af et smeltet nåleleje (efter for lidt olie på kassen) og/eller defekt kobling ... men så er (især) tredjegears syncro også færdig.
Just saying
Problemet er ofte en følge af, at der er opstået aksialslør på akslen hvilket er lig med slidte lejer og udsigt til snarligt havari af både det ene og det andet (og det tredje).
I øvrigt er defekt syncro hyppigt et resultat af et smeltet nåleleje (efter for lidt olie på kassen) og/eller defekt kobling ... men så er (især) tredjegears syncro også færdig.
Just saying
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.