Side 1 af 1

Justering af dyser

: ons 25. maj 2016 17:55
af HolgerA
Hvor meget er det lige justerskruen skal skrues tilbage når man justerer dyser?

Re: Justering af dyser

: ons 25. maj 2016 19:47
af doktorfrank
Jeg mener at huske, at det hedder 180 grader (= en halv omgang).
:geek:

Re: Justering af dyser

: tors 26. maj 2016 06:40
af 383CI
HolgerA skrev:Hvor meget er det lige justerskruen skal skrues tilbage når man justerer dyser?

Øhhh, på en ældre John Deer traktor eller en malersprøjte? og med hvilket formål?

Eller nu det er en Lupo3L side en 1,2TDI maskine? og igen med hvilket formål?

Re: Justering af dyser

: tors 26. maj 2016 14:04
af doktorfrank
Hvis en enkelt skulle være i tvivl, så her den lidt længere forklaring:
Man sørger for at indsprøjtningsknasten er i top (dvs. at dysen er maksimalt påvirket). Der foreskrives brug af måleur (!?)....Så skruer man justerskruen ned til den ikke kan komme længere. Og derpå en halv omgang baglæns. Nogen ville sige "for en sikkerheds skyld" - måske er det bare for at sikre sig imod, at temperatur- eller mekanisk forårsagede minutiøse ændringer giver anledning til at dysen bliver overbelastet. Min fornemmelse er, at det nok er en ret god ide, at det er ens på dem alle tre. Er nogen kloge på, om det har betydning??
:mrgreen:

Re: Justering af dyser

: tors 26. maj 2016 19:46
af HolgerA
Justering er vel en sikkerhedsforanstaltning efter udskiftning af gennemslidt hydr. løfter og knastaksel.

Re: Justering af dyser

: tors 26. maj 2016 20:09
af doktorfrank
Ved ompakning eller udskiftning af dyser, flammeskjold osv. - Ikke nødvendigvis i forb. m. havarier.
;)

Re: Justering af dyser

: søn 29. maj 2016 15:11
af Qaxius
Man skal vel huske at tjekke indsprøjtningsafvigelsen i måleblok 13 i motor.

Re: Justering af dyser

: søn 29. maj 2016 16:38
af Skipper
Præcist! Hvis ikke cylinderbalancen er i orden, så har motoren færre kræfter og større forbrug. ;)

Re: Justering af dyser

: søn 29. maj 2016 17:26
af Qaxius
https://www.youtube.com/watch?v=b4E28hDgXCw

Ganske interessant.
Det kunne forklare noget, måske.

Re: Justering af dyser

: man 30. maj 2016 19:18
af doktorfrank
Er det ikke sådan, at cylinderbalancen udelukkende udlæses ved tomgang?? Eller kan man gøre noget for at se værdierne under belastning???
:oops:

Re: Justering af dyser

: tirs 31. maj 2016 14:31
af Qaxius
Det udlæses hele tiden.

Re: Justering af dyser

: tirs 31. maj 2016 19:56
af Skipper
Det er tankevækkende hvor mange der regner med dyserne holder bilens levetid mindst, og ikke indser at de er en sliddel som så meget andet. Der er med garanti en større del af alle trådene om " hvorfor kører min bil ikke så langt på literen", der helt eller delvist ville kunne afhjælpes med et kik på dyserne. Ejere af diesel biler burde tænke dyserne med ind i driften på lige fod med tandrem osv. (længere interval naturligvis) Og når nu man kan få renoveret dyserne med nye spidser og indmad der langt overgår OEM standard, og tilmed til en rimelig pris, så er det egentligt imponerende at nærmest ingen gør det. :)

Lige en sidenote. Hvis man gerne vil køre remappet (chippet), så er der desto mere grund til at dyserne er 100%, og evt. tilvælge en opgradering i samme åndedrag. Det vil forbedre økonomien yderligere, og give en sundere motor hvis mapningen skal give lidt mere end bare lidt effekt, og vil man op på større effekt tal, så er det et must. ;)