Hvordan tjekker man kobling for slid?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Skipper »

Høfligt og venligt ment.................... lav nu den grundjustering i stedet for at skrivebords reparere tingene!

Virker det så stadig ikke, så er der tons vis af info i denne tråd som du måske skulle følge.

Din koblingsarm skal selv "svappe" (vestjysk) helt tilbage. Hvis du kan afhjælpe problemet ved selv at hive den lidt længere tilbage, så er jeg bange for de bud du har fået på løsningen holder vand. Uanfægtet hvornår du så sidst har fået det skiftet. Og med din VCDS udlæsning på 83% i mente, så er jeg lidt forbløffet over at der stadig ledes efter andre mulige løsninger. (læs: den er kaput)

Det er sur mås, det er træls at skulle til, men du har sansynligvis et problem i koblingshuset.

Det kan sjældent betale sig at søge efter alternative løsninger på noget der er givet på forhånd. Tag det fra en der også har håbet på mirakler mange gange.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Skipper skrev:Høfligt og venligt ment.................... lav nu den grundjustering i stedet for at skrivebords reparere tingene!

Virker det så stadig ikke, så er der tons vis af info i denne tråd som du måske skulle følge.

Din koblingsarm skal selv "svappe" (vestjysk) helt tilbage. Hvis du kan afhjælpe problemet ved selv at hive den lidt længere tilbage, så er jeg bange for de bud du har fået på løsningen holder vand. Uanfægtet hvornår du så sidst har fået det skiftet. Og med din VCDS udlæsning på 83% i mente, så er jeg lidt forbløffet over at der stadig ledes efter andre mulige løsninger. (læs: den er kaput)

Det er sur mås, det er træls at skulle til, men du har sansynligvis et problem i koblingshuset.

Det kan sjældent betale sig at søge efter alternative løsninger på noget der er givet på forhånd. Tag det fra en der også har håbet på mirakler mange gange.
Venligt ment lyt her... Det i huset er skiftet, eneste der mangler er koblingen, også er koblingsaktuatoren gammel. Men prøver grundjustering
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Skipper »

Jeg hørte dig skam godt første gang, og det er ikke for at genere dig. Jeg kan da heller ikke afvise at det kan være aktuatoren, men der er bare rigtig meget der peger den anden vej. Men har du nem adgang til en aktuator, så er det jo da klart nemmest lige at forsøge et skift først. Det vil jeg da gerne medgive dig, og håber da også at det "blot" er det.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Allerførst - de tal på trykkuglen angiver produktionsuge og årstal - så det vil sige at hvis der står 24/14 er den fra uge 24 i 2014 !
Nu forstår jeg ikke helt hvad det er der er galt og om du har været ved at rode med noget der kunne kræve en grundjustering eller ej :? Hvis du kun har skiftet olie, trykkugle og udluftet er en grundjustering ikke påkrævet ;)
Alt det der der er nogle der gør med at sidde og se hvad den gør og hvornår, og hvis man holder venstre pegefinger på et eller andet punkt og højre fod imod bakspejlet mens man rykker i gearstangen - gør den sådan ---- drop det ;) :mrgreen: :geek: :ugeek:
Følg nu bare slavisk de gode og velmenende råd fra os herinde og lad være med at undre dig så meget :) det kan du gøre bagefter når det har virket ;)
Du spørger om du skal have trykket af systemet - NEJ - aldrig - bruges kun hvis alt andet er gået galt ;)
Var det ikke den nye model Lupo du havde ? Hvis den er fucket op i gearene står den og blinker der hvor gearstangen står i ;)
Prøv bare at lave en grundjustering efter guiden herinde, husk lader og sluk helst alt der bruger strøm !
Kan du ikke lige lave en opsummering af hvad den har gjort ?
Skipper - hvis kobling/føringsrør/udrykkerleje ikke er ret gammelt og koblingscylinderen er gammel, skal vi så ikke prøve at koncentrere os om at der nok er størst sansynlighed for at det er der fejlen ligger ;) især eftersom alle tingene giver ændring i samme tal og ca samme symptomer :) :geek:
Sidst men ikke mindst - du skal ikke tage det der bliver skrevet herinde så bogstaveligt ;) vi er nogle herinde der meget nemt kan komme til at skrive noget som kunne være taget ud af den ellers gode film der hedder gnavne gamle mænd ;) men det behøver ikke betyde at vi er det 8-) :lol: :lol:
Hvis det skulle gå helt galt i morgen når du leger med den vil jeg gerne hjælpe dig telefonisk igennem en grundjustering efter kl 14 ;)
Ikke noget negativt ment til nogen :)
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Allerførst - de tal på trykkuglen angiver produktionsuge og årstal - så det vil sige at hvis der står 24/14 er den fra uge 24 i 2014 !
Nu forstår jeg ikke helt hvad det er der er galt og om du har været ved at rode med noget der kunne kræve en grundjustering eller ej :? Hvis du kun har skiftet olie, trykkugle og udluftet er en grundjustering ikke påkrævet ;)
Alt det der der er nogle der gør med at sidde og se hvad den gør og hvornår, og hvis man holder venstre pegefinger på et eller andet punkt og højre fod imod bakspejlet mens man rykker i gearstangen - gør den sådan ---- drop det ;) :mrgreen: :geek: :ugeek:
Følg nu bare slavisk de gode og velmenende råd fra os herinde og lad være med at undre dig så meget :) det kan du gøre bagefter når det har virket ;)
Du spørger om du skal have trykket af systemet - NEJ - aldrig - bruges kun hvis alt andet er gået galt ;)
Var det ikke den nye model Lupo du havde ? Hvis den er fucket op i gearene står den og blinker der hvor gearstangen står i ;)
Prøv bare at lave en grundjustering efter guiden herinde, husk lader og sluk helst alt der bruger strøm !
Kan du ikke lige lave en opsummering af hvad den har gjort ?
Skipper - hvis kobling/føringsrør/udrykkerleje ikke er ret gammelt og koblingscylinderen er gammel, skal vi så ikke prøve at koncentrere os om at der nok er størst sansynlighed for at det er der fejlen ligger ;) især eftersom alle tingene giver ændring i samme tal og ca samme symptomer :) :geek:
Sidst men ikke mindst - du skal ikke tage det der bliver skrevet herinde så bogstaveligt ;) vi er nogle herinde der meget nemt kan komme til at skrive noget som kunne være taget ud af den ellers gode film der hedder gnavne gamle mænd ;) men det behøver ikke betyde at vi er det 8-) :lol: :lol:
Hvis det skulle gå helt galt i morgen når du leger med den vil jeg gerne hjælpe dig telefonisk igennem en grundjustering efter kl 14 ;)
Ikke noget negativt ment til nogen :)
Jeg takker mange gange Kim :) Jeg skal prøve at grundjustere imorgen, ifølge guiden herinde. Og hvis det fucker helt op, eller ikke ændre noget vil jeg meget gerne snakke med dig. Du må meget gerne sende mig dit nummer på privat besked, ud over det vil jeg sige jeg prøver hellere ikke tage det hårdt, synes bare det svært at tage det pænt, når det er på en computer Man skriver :D Det lidt lettere ansigt til ansigt ;) Og forresten må jeg indrømme jeg ikke helt forstod hvad du mente til at starte med i dit svar, men det skam ligemeget hvis det ikke var vigtigt. Ihvertfald, tak for venligheden :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var så lidt :) jeg prøver bare at hjælpe ;) hvad var du ikke forstod ? Så kan jeg prøve igen :)
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Det var så lidt :) jeg prøver bare at hjælpe ;) hvad var du ikke forstod ? Så kan jeg prøve igen :)
Alt det der der er nogle der gør med at sidde og se hvad den gør og hvornår, og hvis man holder venstre pegefinger på et eller andet punkt og højre fod imod bakspejlet mens man rykker i gearstangen - gør den sådan ---- drop det

Den del forstod jeg ikke :D Men som sagt du behøver skam ikke forklare :)
Og har forresten modellen fra 2001, så det er vel den gamle :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er noget vi andre herinde ved ;) det er når en ny ikke kan få den til noget og ikke tør/vil grundjustere :) så begynder de at sidde og tænke på hvad den gør når de gør sådan og sådan ;)
Når man har gjort noget der påkræver en grundjustering er den helt fucked, og den kan slet ikke finde ud af noget, så der er ingen hoved eller hale i hvad den gør hvornår ;)
2001 er den nye model med stop til venstre i gearvælgeren :) så blinker den i stop nede ved gearstangen hvis den står i stop og den er rundt på taget :lol:
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Det er noget vi andre herinde ved ;) det er når en ny ikke kan få den til noget og ikke tør/vil grundjustere :) så begynder de at sidde og tænke på hvad den gør når de gør sådan og sådan ;)
Når man har gjort noget der påkræver en grundjustering er den helt fucked, og den kan slet ikke finde ud af noget, så der er ingen hoved eller hale i hvad den gør hvornår ;)
2001 er den nye model med stop til venstre i gearvælgeren :) så blinker den i stop nede ved gearstangen hvis den står i stop og den er rundt på taget :lol:
Nå på den måde, så giver det lidt bedre mening :D

Venstre? Stop er i højre side på min, men der står i manualen den en 2001 model fra november 2000 altså stop står i venstre side, men grarvælgeren kører til højre
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis den kører til højre er det helt klart den første jeg har hørt om :lol:
De kører enten ligefrem eller til venstre ;)
Ja okay - hvis det er i starten af 2001 er den nok ligefrem :D
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Hvis den kører til højre er det helt klart den første jeg har hørt om :lol:
De kører enten ligefrem eller til venstre ;)
Ja okay - hvis det er i starten af 2001 er den nok ligefrem :D
Haha, jaja så lige frem da :P Men har et problem vil grund justere men så snart jeg skal justere kablet, hvis jeg stiller den mellem 1.84- 1.95 skriver den lige meget hvad 3.65v når man trykker, har prøvet med tryk og uden. Det hjælper ikke. :/ Er på bar bund
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Bare lige for at være helt sikker - du havde haft grundjusteret for nyligt ?
Kan bilen køre som den står nu ?
SMS lige til mig i stedet ;) det er hurtigere :)
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Bare lige for at være helt sikker - du havde haft grundjusteret for nyligt ?
Kan bilen køre som den står nu ?
SMS lige til mig i stedet ;) det er hurtigere :)
Har skrevet til dig :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Vyffe »

Har kureret to 3Ler for nyligt, med lidt af de samme symptomer.
Den første krævede en ny koblingsaktuator, efterfulgt af tre grundjusteringer. I starten var den helt fra snøvsen og ville kun vise ca 4V. Der skulle altså tre justeringer til; nu kører den så også glimrende :-)
Den anden havde en defekt generator/batteri, hvilket ikke gav lysende ladelampe i kabinen, men så rigelige problemer med gearskiftet. Nu kører denne også igen perfekt :-)



Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af doktorfrank »

...Og den tålmodighed har de færreste værksteder med timepriser på mere end 500 kr. Så måske skal vi ikke nedgøre mekanikerne over en kam, for det kan af og til være meget besværligt at få en ældre og slidt 3L til at opføre sig efter forskrifterne.
De nævnte erfaringer er skrevet bag øret - tak.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Bandit »

Du har lader på under grundjustering, ikke sandt?
Ulven kommer, ulven kommer
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Jo har lader på, fik lavet en grundjustering. Men uden trykket bremse er den på 1.84v med trykket bremse 3.77v altså ikke 2 volt imellem, men den kører. Ved ikke om det holder, eller den skal have justeret mere eller ny aktuator. Men nu prøver jeg nogle dage, er der noget brok med den viser den det nok hurtigt :)

Ved ikke om batteriet kan være problemet med tiden? For den har et gammelt på, og det vidst hellere ikke det bedste til at holde strøm. Bilen starter hver gang uden problemer, så det ville undre mig hvis batteriet var problemet :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

At batteriet ikke er frisk længere kan i hvert fald nemt skabe problemer omkring tilkoblingen, det kan godt gøre at den hugger i det ;)
Som udgangspunkt er det inde i koblingshuset når der ikke er den difference på 2 volt, men det der med at det hjælper at rykke i aktuatoren når den "fryser" tyder helt klart på en slidt aktuator :?
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:At batteriet ikke er frisk længere kan i hvert fald nemt skabe problemer omkring tilkoblingen, det kan godt gøre at den hugger i det ;)
Som udgangspunkt er det inde i koblingshuset når der ikke er den difference på 2 volt, men det der med at det hjælper at rykke i aktuatoren når den "fryser" tyder helt klart på en slidt aktuator :?
Alt er skiftet i koblingshuset kobling er kun 1 år gammel. Men aktuator er slidt med sikkerhed så udskift ville hjælpe :)
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Skipper »

Beklager hvis jeg kom til at lyde som en gammel sur mand. Det var bestemt ikke hensigten. Har blot før set ting der lige er skiftet, og derfor jo ikke kan fejle noget, som alligevel var synderen.

Som sagt, så håber jeg da også at det er aktuatoren, for den er jo noget nemmere at skifte. Glæder mig til at høre om det hjælper..............................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar