Side 1 af 2

start problemer

: lør 12. mar 2016 15:07
af volstrup
Hej

Har søgt men ikke rigtigt fundet noget jeg syntes matcher mit problem.

Er begyndt at have problemer med at starte når bilen har stået natten over. skiftede trykkugle for lidt tid siden og har kontrolleret olie bag efter.

kan vente til pumpen er færdig med at køre så der burde være tryk i systemet.

en del gange vil den ikke starte før jeg har prøvet at dreje nøglen en del gange. nogle gange går den ud lige efter den er startet.

mange gange når jeg prøvet at starte sker der ingen ting med håndbremse lampen begynder at blinke og der giver en alarm.

syntes ikke helt jeg kan se system i måden den giver fejlene på.

lyder det som noget der giver mening?

Når bilen er startet kører den fint i gearskiftet.
Dennis

Re: start problemer

: lør 12. mar 2016 23:44
af Thore J
Hvor gammel er bilen, hvor langt har den kørt, hvor gammel er trykkuglen, hvad er der skiftet på bilen, hvornår er der lavet et rigtigt service sidst og hvornår osv osv... du må give os noget at arbejde med ellers kommer der INGEN fornuftige bud på dit problem, kun vildskud...

Har du sunget "sangen" og fået lavet en fejludlæsning? - gør det førend du gør mere..

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 07:57
af Vyffe
Er der skiftet dieselfilter og t-stykke der sidder i filteret?

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 09:31
af doktorfrank
Kunne det være noget så enkelt som en ustabil bremselyskontakt???
:geek:

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 13:33
af 383CI
doktorfrank skrev:Kunne det være noget så enkelt som en ustabil bremselyskontakt???
:geek:
Hmmm, så skulle der jo være lys i "fod på bremsepedal" lampen, det er jo nemt at tjekke.
MEN det bør jo ikke give en alarm, blot forhindre motorstart.

Et langskud kunne være, specielt hvis det er en DingDingDingDingDingDing alarm, at bilen tror den er i gear og derfor ikke vil starte.
Teori udfra DingDingDingDingDingDing jo kommer hvis bilen køre med døren åben.

Men ellers giver jeg ret, meget mere præcis beskrivelse og fejludlæsning.


Lupo2 vil heller ikke altid starte første gang nøglen drejes, så skal den bare frem og tilbage, så slår den igang. Dog er der ingen alarmer, så jeg tilskriver det bare en gammel bils særheder.

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 18:01
af sussi
en del gange vil den ikke starte før jeg har prøvet at dreje nøglen en del gange.
Bundstykke i tændingslås eller manglende hydrauliktryk, hvis starteren IKKE kører
Start med en fejludlæsning
Men en noget uddybende beskrivelse ville hjælpe.
Sussi

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 18:58
af volstrup
kørt 380.000
Tryk kugle skiftet for 3 uger siden da den gamle var meget lang tid om at pumpe tryk, efter der kom ny på kørte det perfekt i ca 2 uger så begyndte problemet.
ved der er skiftet kobling og koblings cylinder for noget tid siden. har kun haft bilen i 6 uger.
sætter en fejl 00599 som godt nok er trykkontakt/bremselyskontakt, men lampen med fodtryk slukker godt nok når jeg trykker på pedalen.
når den blinker i håndbremselampen er det heller ikke samme lyd som hvis den bliver sat i gear samtidig med dør åben.

det har intet med brændstof at gøre, det er start signal den aldrig får, når først den tørner starter den fint.

når jeg åbner døren og lader pumpen køre færdig og så drejer nøglen, begynder den ofte at køre i pumpen igen.

har en mistanke til hydrauliktrykket, men har også haft tændingslås og bremse kontakt mistænkt.

mine udlæsninger er med en delphi tester og der er lidt problemer med parametre læsning. kan man aflæse trykket i hydraulik systemet med tester eller skal jeg have fremskaffet et scoop?

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 19:02
af volstrup
når den står til tænding, står koblings cylinderen og køre lidt frem og tilbage hele tiden. er det noget der er normalt?

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 19:45
af 383CI
volstrup skrev: sætter en fejl 00599 som godt nok er trykkontakt/bremselyskontakt, men lampen med fodtryk slukker godt nok når jeg trykker på pedalen.





har en mistanke til hydrauliktrykket, men har også haft tændingslås og bremse kontakt mistænkt.

mine udlæsninger er med en delphi tester og der er lidt problemer med parametre læsning. kan man aflæse trykket i hydraulik systemet med tester eller skal jeg have fremskaffet et scoop?
trykkontakt/bremselyskontakt er 2 forskellige enheder. "Fod på pedal" lampe går ud som reaktion på en kontaktfunktion, den anden er en trykmåler, som jeg ikke ved hvor sidder som udlæser trykket.

VCDS er nok at anbefale til trykudlæsning, den kan i hvert fald.


Kan det være trykkuglen der driller igen? Det er jo det eneste der er sket en endring i forhod til.

Ja, det er helt normalt koblingsarmen bevæger sig lidt.

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 20:25
af ph.
hvis trykkontakt er den samme som bestemmer om motor må slukke... og det er en lupo vi snakker om ..hvilket jeg går ud fra da jeg ikke har set audi nævnt... så sidder den i motorrum, i pass. side, på pladen indimod kabinen.

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 21:10
af sussi
trykkontakt/bremselyskontakt

Her snakker vi om TO ting, trykkontakt har ph forklaret.
I bremselyskontakten er der TO kredsløb, så den kan sagtens være defekt.
Sussi

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 21:17
af ph.
Hvis den slukker "grøn fod" så virker den vel... den anden kreds er vel kun til at tænde bremselyset?

Re: start problemer

: søn 13. mar 2016 21:56
af doktorfrank
...og hvis den ikke tænder bremselyset, kan den ikke starte. Og hvis der er intermitterende afbrydelse af bremselyset, mens vælgeren står i P (og pedalen nedtrådt) går motoren nok ud.
Hvis den kontrollampe der blinker, imod oplysningerne ovenstående, er gløderørs-symbolet, er det derimod startspærren, der gør knuder.
:?

Re: start problemer

: man 14. mar 2016 18:33
af 383CI
ph. skrev:hvis trykkontakt er den samme som bestemmer om motor må slukke.



Og starter motoren igen ved trykfald i forbindelse med bremsepedalen løftes/slippes.

Jeg er temmeligt sikker på dette startsignal ikke kommer fra bremselys kontakten. Hvis "man" bare vipper bremsen lidt starter motoren jo, men der forbliver bremselys tændt.
Det andet kontaktsæt, bryderen, giver signal til motoren som trækker kobling osv. i forbindelse med start.
Er min kraftige formodning!

Så det kan også være den føler er er eftersyn værd, men du burde nok udlæse værdien fra den med VCDS.

Re: start problemer

: man 14. mar 2016 19:28
af volstrup
fejlen den skriver er 00599 som i tekst hedder trykkontakt/bremselyskontakt.

ja det er en lupo.

igår skiftede jeg tilbage til gammel trykkugle. startede fint bagefter og her til morgen ventede jeg til den var færdig med at pumpe tryk og startede fint. højt humør indtil jeg skulle hjem igen hvor den begyndte igen. slap håndbremsen hvorefter den rullede lidt og ville starte, måske bare sammentræf, men syntes bare ikke der er system i det den gør.

er heller ikke hver gang den ikke vil starte den begynder at blinke i den røde håndbremselampe og giver alarm.

Re: start problemer

: man 14. mar 2016 20:16
af 383CI

Re: start problemer

: man 14. mar 2016 20:18
af HamSjelv

Re: start problemer

: tirs 15. mar 2016 15:58
af Qaxius
Er der overhoved efterfyldt med hydraulikvæske?
Få fat i en VCDS.
Det andet ender bare med tid brugt på gætterier.

Re: start problemer

: tors 17. mar 2016 20:46
af volstrup
tror fejlen ligger i bundstykket. nu er jeg begyndt at kunne frem provokere fejlen med nøglen, så nyt er bestilt.

Re: start problemer

: tors 17. mar 2016 23:36
af Thore J
Det lyder meget sandsynligt.. Det vil give symptomer som du beskriver i 1. indlæg :(

Men det kan dog skyldes at der har samlet sig skidt på kontaktsættet i bundstykket. Den kan adskilles og renses.