Side 1 af 2

Mærkelig koblingsværdi

: ons 2. mar 2016 09:54
af Ørum
Jeg har købt en Lupo med ødelagt 3-4 gear, kørte bilen hjem og på liften.
Har nu monteret en renoveret gearkasse, ny kobling, trykplade, udrykkerleje og originalt føringsrør. Har fyldt hydralik oile på ( efter metoden ) og luftet ud og toppet igen.
Men nu skulle jeg igang med og justere koblingen den ligger på ca 3,26v, men der sker ikke det vilde når jeg skruger på den 10mm, når jeg træder på bremsen stiger den ikke til 3,80v. Når man kigger på koblingsarmen så trækker wiren et par mm og slipper igen, sådan gør den hele tiden, og kan se det på vcds ( derfor jeg skriver ca 3,26v )

Nogen der har et godt bud på hvad der går galt her?

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 2. mar 2016 16:47
af Thore J
Det er elektronikken som driller, det er ikke usædvanligt når der har været arbejdet med koblingsaktuatoren..
Det plejer at hjælpe at starte en grundjustering - uanset den vanvittige koblingsværdi!! - så vil du se at koblingsværdien bliver "normal" igen :D

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 2. mar 2016 17:53
af Ørum
Okay super det vil jeg prøve

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 2. mar 2016 18:39
af 2a2
kunne altså også være den koblings-aktuator der er mærkelige...

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 12:18
af Ørum
Nå, jeg havde læst at jeg skulle tage stikke af hydralikstationen og så indstille, det fungerede. Men kan ikke komme i gennem grundindstilingen, den skriver RTFM12, den melder fejl på G38, den lyser hele tiden i baklyset og når den står i triptronik sporet så viser den 2 gear. Der er ikke slør i min stang på gangstelleren.

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 17:14
af Qaxius
Tjek din bakgearsensor, stikket pg ledningerne.

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 19:29
af Ørum
Baklys kontakten hænger, så der bliver bestilt en ny hjem og bestiller en stang og to kugler hjem, selvom der ikke er slør i den.

Den G38 fejl jeg har, hvordan fjernes den? Og det er den der sidder under Koblingsaktuator ik?

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 19:59
af Kim B Olesen
Jo det er den der sidder lige der ved siden af aktuatoren :)
Kan du slette den ? Eller kommer den igen med det samme ?
Det kan jo både være en dårlig ledning eller dårlig føler :?

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 20:06
af Ørum
Den kommer med det samme igen, når jeg prøver og slette den. :cry:
Ledningerne er der ikke noget og se på, må nok også hellere bestille sådan en hjem.

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 20:24
af HamSjelv
Hejsa,

g38:
* Man ku' jo prøve at ohme selve sensoren for at afklare om den er afbrudt. Skal vel være i området 1kOhm +-.
* Man ku' jo prøve at måle DC-strømmen med et mA-meter på de to ledninger i stikket til g38, når der er tænding trin II på vognen for at afklare om der er ledningsbrud. DC-strømmen er vel 20mA eller sådan noget.

Men det er selvfølgelig sjovere bare at købe nye sensorer.....


Jeg ku' også foreslå at løsne nederste kuglehoved og derefter fastspænde i hvilestilling når der i grundindstillingsproceduren står ADJUST!

Det kan også foreslås at kontrollere for korrekte spændinger på potentiometre på både gangsteller og gearskiftegreb vha. VCDS


/(

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 20:45
af Ørum
Det med kugle hovederne i hvilestilling er prøvet.
Må lige prøve og ohme kontakten og se om den virker.
Målinger på potentiometre, hvor finder jeg det i vcds, 02 aut-trans, 08 måleværdi, kanal ?

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 21:31
af Qaxius
Hvis den giver RTFM, uden at det virker til at der er god grund til det, så kan det være potmetrene inde i gangstelleren.

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tors 3. mar 2016 21:49
af Ørum
RTFM har ikke noget med G38 og baklys kontakten? Og hvilken kanal skal jeg tjekke de 2 potmetere?

Re: Mærkelig koblingsværdi

: fre 4. mar 2016 06:49
af Kim B Olesen
Rtfm 12 kan sagtens bare være baklyset ;)
Potmetrene kan du i måleblok 15 eller 16 !
Jeg ved ikke om G38 kan fremprovokere en RTFM 12 :?

Re: Mærkelig koblingsværdi

: fre 4. mar 2016 08:47
af Ørum
Tak for svaret :D så har jeg lidt til weekenden ;)

Re: Mærkelig koblingsværdi

: tirs 8. mar 2016 23:16
af Ørum
Nå en lille opdatering, har bøvlet nogen med den lille Lupo, skiftet stang og kugler, skiftet baklys kontakt, ingen ting hjalp, men så fandt jeg et billede af en gangsteller med stikkene på og kunne se at mine 2 nederste stik ikke passede i farven, så byttede rundt på dem og så tog den grundjusteringen videre, men den blev ved med og stå ved Searching, og jeg havde stadig fejl på min G38, pillede kontakten ud og kunne se at den var smadret, så nu venter jeg kun på at der kommer en anden hjem og så skulle den gerne køre igen :D

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 9. mar 2016 09:06
af Vyffe
Medmindre at den ødelagte sensor er forårsaget af tandhjulet den taster på. Hvis det er tilfældet har du nok en renoveringsmoden gearkasse i maskinrummet (slidte lejer).

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 9. mar 2016 13:02
af Kim B Olesen
I første indlæg skriver Ørum at han har monteret en renoveret gearkasse ;) jeg vil da ikke håbe den allerede skal renoveres igen, den har jo ikke en gang kørt endnu :lol:

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 9. mar 2016 13:41
af Vyffe
Busted ;)

Re: Mærkelig koblingsværdi

: ons 9. mar 2016 14:54
af Ørum
Har snakket med min gearkasse mand og han indrømmede at han havde puttet den defekte kontakt i, for og undgå skidt og støv i gearkassen, glemte blot og montere en ny