Ligesom jeg fik udtrykt min tilfredshed med min A2 med 375kkm på klokken skete det så: Den er blevet helt hysterisk!
På motorvejen igår gik den et øjeblik lidt urent i motoren, og efter nogle km løb omdrejningerne så pludseligt fra koblingen. Bare sådan lige pludseligt med konstant fart og så kortvarigt, at jeg måtte kontrollere på omdrejningstælleren. Tre gange på vejen til Hovedstaden … og to gange på vejen tilbage til Ringsted.
Idag steg hysteri-niveauet til ny højder efter en tur på ca. 30 km. Ved første opbremsning efter et par timers stilstand trak den pludseligt kraftigt til venstre, hvorefter ABS funktionen trådte til. Derpå adskillige nedbremsninger, der var normale. Og så kom koblingsmanøvrerne tilbage. Nu er den så af og til gået i en fase, hvor enkelte opbremsninger er helt uden vakuumforstærkning skiftevis med at ABS indtræder selv ved lette opbremsninger… og koblingen går i ud- og indkobling uden noget system i galskaben.
Gentagne udlæsninger med VCDS giver absolut ingen logning af fejl.
Jeg mistænkte at manglende vakuum kunne være (en del af) problemet. Men pumpen leverer fint undertryk, bremseforstærkeren holder vakuum, mens resten af systemet taber undertryk, når motoren standses - viser mit vakuummeter.
Alle bud på noget, der peger i retning af en løsning, modtages med betragtelig taknemmelighed
Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Kontrollér dine ABS sensorer med VCDS Scope. Især de bagerste. Jeg oplevede min gled i kobling og også pludselig aktiverede ABS under nedbremsning, det var en defekt ABS sensor/ring i bag.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Mon du for nylig har ordnet bagbremser og derved har glemt at få håndbremsekablet ned under beslaget ved lejet?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Jeg bliver næsten overtroisk - jeg tror, vi kommunikerer på et højere plan; i hvert fald er jeg her til morgen vågnet med tanken: ABS-ring bagtil? Det vil jeg straks gå i gang med.
Tak for input
Tak for input
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Præcis..... jeg mistede min ring pga af netop som vyffe siger, glemt håndbremse kabeldoktorfrank skrev:Jeg bliver næsten overtroisk - jeg tror, vi kommunikerer på et højere plan; i hvert fald er jeg her til morgen vågnet med tanken: ABS-ring bagtil? Det vil jeg straks gå i gang med.
Tak for input
Man du kan jo nemt kontrollere hvilken sensor der ikke modtaget en korrekt signal ved hjælp af scope Så ved du hvilken side du skal i gang med
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Min bærbare (med batteri) vil for tiden ikke kommunikere, og min 230 volt strømforsyning er ikke lang nok til at bruge VCDS ude i naturen. Jeg opretter en ny tråd om dette problem.
Der var ikke gevinst ved baghjulene: Lejer af, rengøre og fjerne rust m.v. fra impulsgiverne, bytte lejer h/v … samme resultat. Og nej, ingen fejl på håndbremsekablets montering.
Venstre forhjuls ABS føler så ud til at stamme fra fødslen (bilens altså). Den havde været afmonteret i forbindelse med udskiftning af forhjulsleje, men ser ikke ud til at have lidt overlast. En ny fra hylden fik (som sædvanlig) tilpasning; forhjulsklumperne på denne A2 er underligt nok ikke magen til Lupo eller andre A2, jeg har set. Og når jeg bestiller på ebay, kommer der mange forskellige og mærkelige ting med posten.
Første tur på vejen gav lige en unødig udkobling da 40 km/t blev passeret. Stadig ingen fejl på loggen. For en sikkerheds skyld bad jeg VCDS om at slette de fejl, som den altså ikke kunne se. Og vupti - problemet lader til at være overstået.
Spørgsmål: Kan en ABS føler blive så træt, at den har vanskeligt ved at sanse informationerne, når farten bliver for stor??? Eller kan lidt forøget indre modstand reducere impulserne til styreenheden …. eller, eller, eller?
Der var ikke gevinst ved baghjulene: Lejer af, rengøre og fjerne rust m.v. fra impulsgiverne, bytte lejer h/v … samme resultat. Og nej, ingen fejl på håndbremsekablets montering.
Venstre forhjuls ABS føler så ud til at stamme fra fødslen (bilens altså). Den havde været afmonteret i forbindelse med udskiftning af forhjulsleje, men ser ikke ud til at have lidt overlast. En ny fra hylden fik (som sædvanlig) tilpasning; forhjulsklumperne på denne A2 er underligt nok ikke magen til Lupo eller andre A2, jeg har set. Og når jeg bestiller på ebay, kommer der mange forskellige og mærkelige ting med posten.
Første tur på vejen gav lige en unødig udkobling da 40 km/t blev passeret. Stadig ingen fejl på loggen. For en sikkerheds skyld bad jeg VCDS om at slette de fejl, som den altså ikke kunne se. Og vupti - problemet lader til at være overstået.
Spørgsmål: Kan en ABS føler blive så træt, at den har vanskeligt ved at sanse informationerne, når farten bliver for stor??? Eller kan lidt forøget indre modstand reducere impulserne til styreenheden …. eller, eller, eller?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Måske et dumt spørgsmål, men sad den 100% korrekt
Sussi
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Helt hysterisk A2 - Hjælp!!
Jeg vælger at se den anerkendende vinkel på spørgsmålet og mmjaah 100 procent er jo et vidt begreb (!!)
Faktisk ved jeg ikke, om impulserne aftastes radialt eller aksialt i forhold til drivakslen. Aksialt var og er afstanden minimal, men radialt monterede jeg den nye føler med lidt mindre afstand, dvs. anslået 2-3 tiendedele i stedet for den lille mm som den gamle havde (efter øjemål - venstre øje, der er jo ikke plads til hele hovedet inde i den skærmkasse).
Kan jeg måske have gavn af at måle modstand på den gamle versus en ny?
Faktisk ved jeg ikke, om impulserne aftastes radialt eller aksialt i forhold til drivakslen. Aksialt var og er afstanden minimal, men radialt monterede jeg den nye føler med lidt mindre afstand, dvs. anslået 2-3 tiendedele i stedet for den lille mm som den gamle havde (efter øjemål - venstre øje, der er jo ikke plads til hele hovedet inde i den skærmkasse).
Kan jeg måske have gavn af at måle modstand på den gamle versus en ny?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.