Side 1 af 1

Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 08:15
af Brabus
Jeg vil lave olieskift med filter.

Jeg har sådan en olie suger man kan suge olien op via oliehinde røret som også mange værksteder gør det.
Hvad er jeres erfaringer med olieskift på denne måde?

Jeg ser en kæmpe tidsmæssigt og arbejdsmængde til forskel.
Man spare jo og skal have bilen op via lift eller donkraft.
Man skal ej heller have bundskjoldet afmonteret med alt det sovs og snavs man dernede udsættes for.
Som sidegevinst skal man heller ikke bøvle med en evt. Fastsiddende bundskrue.
Og ikke mindst kan man få hele olie mængden op fra filter huset hvor der oftest er næsten 1/4 litter

Man spare både tid og arbejde.

Men hvordan er vores motor konstrueret i henhold til hvor olierøret stikker ned og hvor bundkaret er dybest?
Får man det hele med eller hvordan?

Er det ikke noget med man siger 3.6 litter ved olieskift med filter?

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 08:48
af Vyffe
Det tager vel max 15 min at afmontere bobslæde, skrue bundprop af, filter af, drikke en øl, bundprop på, filter i og bobslæde på igen.
Dernæst hælde 3,8 l olie på...
Det med at suge olie op med en suger er jeg ikke fan af. Det virker som et dovent alternativ til at gøre det rigtigt.

Re: Sv: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 10:41
af 2a2
du får mere slam ud af bundkarret ved at få det ud gennem bunden vil jeg tro - med mindre du slamsuger hele bunden med den dims
kør motoren varm og hiv proppen ud - så burde du få mest mulig lort med ud

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 12:01
af Thore J
Vyffe skrev:Det med at suge olie op med en suger er jeg ikke fan af. Det virker som et dovent alternativ til at gøre det rigtigt.
Helt enig..

Jeg er også sikker på at man får mere "snask" ud ved at skrue bundproppen og det er ret nemt.. og så har det jo den fordel at man jo har hænderne frie til at skifte filteret, evt. lave grundjustering m.m. mens olien render af :) ..

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 12:11
af Mukker
Laver du grundjustering imens olien løber af ?
Hvordan udfører du punktet, med at motoren skal startes - sådan rent praktisk? Venter du til der er olie på og lader bilen stå med tænding på imens, eller starter du grundijusteringen igen og den husker hvortil den kom?

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 14:57
af Thore J
Mukker skrev:Laver du grundjustering imens olien løber af ?
Hvordan udfører du punktet, med at motoren skal startes - sådan rent praktisk? Venter du til der er olie på og lader bilen stå med tænding på imens, eller starter du grundijusteringen igen og den husker hvortil den kom?
Den del laver jeg naturligvis ikke, det har du helt ret i :D

.. men den første del med justering af kobling.. og klargøring - sætte lader på og fysisk kontrollere for slør i gangstellerarmen - men det var da forsøget værd at fortsætte til der hvor man skal starte motoren, men det har jeg ikke forsøgt

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: ons 22. jul 2015 16:06
af Qaxius
Jeg bruger ALTID bundskruen.
Det virker hver gang og der efterlades ikke noget nævneværdigt tilbage.
Vi har i DK en masse svovl i brændstoffet og vi kører alle med EGR ( undtagen de chippede økosvin ).
Så motorolien bliver alligevel kul sort efter 200km kørsel.

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 10:10
af doktorfrank
Nu må det frem: Jeg har i et halvt århundrede hørt til de overbeviste…altså om bundproppens fortræffeligheder. Men for et års tid siden blev jeg omvendt. Som A2 ejer er det dobbelt så besværligt (mindst) at afmontere bobslæden. Og jeg tænkte: Jeg har aldrig, aldrig efter fremkomsten af moderne motorolie oplevet noget som overhovedet helst af det (også i denne tråd) så meget omtalte snask … selv i motorolie, der har både 20 og 25 kkm bag sig i en motor med et forbrug på meget mindre end en liter pr. 10 kkm. Jeg tænkte videre: Min velkendte og stålsatte tålmodighed bliver nok sat på en prøve med sådan en oliesuger, der skal hente 4 liter op gennem et langt rør med 3 mm lysning (tykkere rør får man ikke igennem røret til den sindrige frontmonterede oliestandsmåle"pind")…men jeg købte altså sugeren alligevel.
Erfaring nr. 1: Med det betragtelige undertryk i den 10 liter store beholder kommer hele bundkarrets indhold af driftsvarm olie overraskende hurtigt op, og hvis bilen er parkeret lidt "ned ad bakke" bliver der ikke en dråbe tilbage. Erfaring nr. 2: Når oliefilterindsatsen et trukket op af filterhuset, henstår et par deciliter olie i bunden. Det snupper sugerøret så også på nogle få sekunder. Erfaring nr. 3: Efter montering af nyt filter skal der påfyldes frisk olie…og for første gang oplever jeg, at der skal den foreskrevne mængde til for at oliestanden når op på maks-mærket.
:ugeek:

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 10:47
af Qaxius
Helt præcis hvilken oliesuger, bruger i?

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 12:11
af Mukker
Ja tak et link vil være dejligt.

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 13:14
af doktorfrank
Til alle I glade medsammensvorne. Jeg købte Biltemas oliesuger, der dengang kunne fås uden tryklufttilslutning. Den ser ud til at være erstattet af vare nr. 191479 på hylde 1 i bilpleje…til 849 kr. Det er godt nok et par hundrede mere end jeg betalte, men hvis den gamle model ikke længere kan fås, synes jeg stadig, at det er et godt stykke værktøj.
8-)

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 16:21
af Brabus
Precis doktor Frank. :P

Jeg har også købt oliesugeren og har man først prøvet det, så fatter man ikke man ligger og bruger alt den tid på først at få bilen hejst op med donkraft og dernæst bobslæden af og så til bundskeuen der på magisk vis altid overrasker ved at lade den første mængde olie pladre ud over hånden der skruer den ud :D
Og ja det med man kan suge oliefilter konsollen helt tør for den ekstra oliemængde der er der er jo et mega plus :P

Det er efter min erfaring nu både dobbelt så hurtigt og ikke mindst et meget renligere job at udførte med oliesugeren.
Jeg var bare nervøs for at olie slangen kom ned et sted hvor bundkaret ikke var dybest :D

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 19:34
af sussi

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 21:45
af Atjuh 3L
Med 3x olieskift på en gang er det altså noget nemmere med sådan en suger.

Rigtig/forkert måde - jeg ved det ikke, men tidsbesparende, dét er det altså 8-)

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: tors 23. jul 2015 21:48
af Kim B Olesen
Det kunne da godt være den skulle på ønskesedlen :)
Er den lige så smart at tømme også ?

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: fre 24. jul 2015 06:05
af Qaxius
Bruger i den så med manueldelen, eller med trykluftdelen?

Jeg orkede ikke at smide 849kr ud efter den igår, så det blev med 2x donkraft og bundskruen igår og jeg endte selvfølgelig med olie på hånden og på jorden.

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: fre 24. jul 2015 09:07
af Atjuh 3L
Jeg bruger den med trykluftdelen.
(Jeg har endnu ikke fået indkøbt en selv, men har lånt mig frem.)

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: fre 24. jul 2015 10:23
af Mukker
Så den kan suge olie både manuelt og for de dovne, via trykluft?

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: fre 24. jul 2015 10:27
af Mukker
Fandt vejledningen. Både manuelt og via trykluft.
Hvordan er kvaliteten af maskineriet?
Ligner den noget der holder i flere år?

Re: Olie skift - bundskrue eller olie suger

: fre 24. jul 2015 13:12
af Robert
Jeg har haft biltemas i 8 år og med 5 lupoer som jeg skifter olie på kører den som den var ny stadig.
Jeg købte den da jeg skulle skifte olie på min kones første gang og halvdelen af gevindet på bundkarret fulgte med ud med bundskruen.
Min er til trykluft og den kan kun anbefales.